15 augustus Keiheuvel Balen.

Hier alles over de GP's, BMB, ONK,..
Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Di 18 Aug 2015, 12:09

Dat is inderdaad de enige oplossing Bart en anders zal er vlugger een einde aankomen dan vele denken.Als de BMB afhaakt, zullen zonder twijfel, de andere genoodzaakt op termijn moeten volgen en ziet het er heel slecht uit voor de motocross en diegene die anders denken dromen maar verder.
0 x


Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Di 18 Aug 2015, 12:39

Om eens een voorbeeld te geven hoe erg het op dit momment al is gesteld heb ik de uitslagen van het afgelopen weekend eens bekeken en was eigenlijk verbaasd van het aantal deelnemers in de hoogste klasse.Bij de VLM in Lummen waren er 15 Inters(3 Inters B,7 Inters MX2 en 5 Inters A).Bij de MCLB in Tessenderlo waren de Inters met 19(4 Inters B,10 Inters A en 5 Inters MX2).Bij de VMCF in Koningshooikt liet men de Nationalen samen rijden met de Inters en waren er 17 deelnemers(4 Nat.MX1/3,4 Nat.MX2,7 Inters B en 2 Inters A)en in de overige reeksen was het ook maar magertjes.Let wel ik wel hiermee zeker geen afbreuk doen aan één van de Amateurbonden want ik ben een motocross liefhebber en bezoek elke bond wel enkele keren per jaar maar wil wel aantonen dat het overal maar heel povertjes aan het worden is.
0 x


Fr
Frank Janssen
the legend!
Berichten: 3969
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
Locatie: ARENDONK

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Frank Janssen Di 18 Aug 2015, 14:23

en dan moet je weten dat van de amateurbonden de clubcross van mc lille nog het meest deelnemers van al kreeg met 174, mclb had er in tessenderlo 172, vmcf in koningshooikt 154 en vlm in lummen 146.
0 x


speaker Frankske
Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Patrick Van Gorp Di 18 Aug 2015, 14:38

Wat een vergelijkingen hier.
0 x


Ja
Janneke Luyten
mx1 wk rookie
Berichten: 325
Lid geworden op: Ma 26 Dec 2011, 17:39
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Janneke Luyten Di 18 Aug 2015, 14:46

Lille organiseert wel al hun reeksen op zondag, terwijl VLM en MCLB bijvoorbeeld zaterdags hun jeugdwedstrijden hebben. Tel de piloten van zaterdag erbij en we hebben een heel andere uitslag.
En denk nu niet dat het afgelopen week-end een referentie is om een juist beeld te krijgen over het aantal deelnemers (slecht weer waardoor een hele boel hun kat stuurden, geen kampioenschapsproef voor bv. de Inters bij VLM, ...).
Denk dat je eerder de rekening moet maken op een gans jaar ipv een momentopname.
0 x


Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Patrick Van Gorp Di 18 Aug 2015, 14:46

Wat een vergelijkingen hier.
Maargoed.
We kunnen met een gerust hart stellen dat Luongo een groot aandeel heeft in deze malaise.

Wat is het hoogst haalbare voor de doorsnee inter?
Juist, het Belgisch kampioenschap.
Doorstromen naar de GP's zit er voor 95% van de piloten absoluut niet in.
En waarom niet?
Omdat Luongo deze GP's nagenoeg onbereikbaar heeft gemaakt!!!

Vroeger konden ook rijders met iets minder talent naar de GP's, en reden derhalve dan ook andere internationale wedstrijden.
Weustenraed, van Leeuwen, Hulsen, Koenen, van Drunen, Giesbers, Theybers, Delepine en ga zo maar door.
Van zulke rijders zijn er nu ook genoeg, maar die krijgen geen kansen meer (van Luongo).
Ze krijgen wel kansen, maar die moeten ze zelf betalen.

Bovengenoemde oud rijders konden financieel gelijk spelen, of mischien nog een centje in hun zak steken.
Dat is tegenwoordig echt niet meer mogelijk, mat dank aan Luongo.
0 x


Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Di 18 Aug 2015, 15:23

Dat verhaal klopt volledig Patrick en is volgens mij de hoofdreden waarom er zoveel jonge beloftvolle piloten het op zeer jonge leeftijd voor bekeken houden.Het zijn zelfs maar enkelingen die kunnen doorstromen naar de GP's met als gevolg dat de iets minder getalenteerde het vlug voor bekeken houden en dat zet zich ook verder naar de Amateur federaties want deze kunnen geen BMB piloten meer aantrekken omdat de meeste er de brui hebben aangegeven en er gewoon niet voldoende piloten meer zijn.Daarom deze vergelijkingen omdat de gevolgen verder gaat dan de meeste denken en dieper in het croswereldje snijden.
0 x


Je
Jeroen Lambers
125cc junior EK
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 31 Mei 2015, 21:22
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Jeroen Lambers Di 18 Aug 2015, 18:57

Het is wel heel kort door de bocht om luongo de schuld te geven vd malaise in de belgische mx.
Juist zo'n cross als deze zou voor de rijders die na de echte toppers komen een geweldige kans zijn om zich in de kijker te rijden. Het zegt veel over de mentaliteit als iemand denkt ik stop ermee want ik kan geen gp's rijden. Als elke voetballer, wielrenner enz enz zo zou denken was het rustig op de sportvelden denk ik.
Zou het niet onderdeel kunnen zijn vd huidige maatschappij dat onder andere de mx achteruit gaat? Dit probleem speelt namelijk in meer sporten.
0 x


Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Patrick Van Gorp Di 18 Aug 2015, 20:03

@Jeroen;

Is helemaal niet zo kort door de bocht om Luongo als (mede)schuldige aan te wijzen.
Een sporter wil doelen halen, en het liefst richt hij zijn pijlen op het hoogste doel.
Als zelfs dat hoogste doel onbereikbaar wordt gemaakt (mede door GL) wat moet je dan?

En inderdaad, het speelt in meer sporten, maar in de MX valt het wel heel erg op.
Daarnaast is het niet alleen Belgie, maar ook zeker Nederland waar het minder wordt.

Vroeger kon je zelf je kind laten crossen, en als er enig talent inzat kon je er mee naar de GP's.
Naar de GP's om te kijken waar je stond.
Kon je nie kwalificeren, bleef je een week later thuis.
Kon je je kwalificeren, had je meteen €600,00 in de pocket.
Reed je dan nog in de punten, kwamen daar nog wat Eurotjes bij.

Heden ten dage moete mee Uwe kleine al vanaf zijn 8 jaar op het EK staan, en vanaf zijn 12 jaar op het WK (85)
Als je dat traject met enig succes hebt doorlopen, kun je iedere GP €400,00 neertellen om het EK MX2 te rijden.
Lukt dat ook nog, kun je de jaren daarna ieder jaar 80000-100000 Euro neertellen om GP's te rijden.

Welke ouder gaat dat doen???
Het hele traject tot aan GP's is zijn werkelijke basis helemaal verloren.

Kijk naar het huidige WK:
5-8 rijders die betaald worden/gratis rijden, de anderen zijn 'betalende'bezoekers.

En nogmaals, dat komt (mede) door Luongo!!!
0 x


Je
Jeroen Lambers
125cc junior EK
Berichten: 52
Lid geworden op: Zo 31 Mei 2015, 21:22
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Jeroen Lambers Di 18 Aug 2015, 22:05

@ Patrick Zoals ik al zei als elke sporter die niet "zeker" weet hij de top gaat halen zou stoppen, dan kan 98% van alle sporters stoppen. Met die mentaliteit halen ze de top ook nooit.
Het is wel heel makkelijk om altijd alles op Luongo te schuiven. Is het zijn schuld dat er bij de verschillende bonden gewoon te weinig inters zijn?(geld voor meerdere klassen)
Met alle respect de jongens die daar rijden hadden never nooit de gp's gehaald.
En denk je nou echt dat de subtop in bv de usa het zo goed heeft?
We leven nu eenmaal in een maatschappij die volledig draait om geld (ik zeg niet dat dat goed is) in elke willekeurige sport moet je de doorzettingsvermogen hebben en vooral de juiste mensen om de top te bereiken.

Wat zijn de extra kosten voor een team tov de goede tijden? Als ik het telsommetje maak 18 gp's 1000euro inschrijf geld is 18000euro. Een plaatsje in een team kost 60 tot 100000 euro, waar blijft het verschil dan? Nou denk ik dat de overzeese gp's genoemd gaan worden. Maar die zijn er altijd geweest en je kunt ook alleen de Europese gp's rijden.
0 x


Gebruikersavatar
Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc
Berichten: 2825
Lid geworden op: Zo 02 Aug 2009, 00:52
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Di 18 Aug 2015, 23:05

Patrick Van Gorp schreef:Heden ten dage moete mee Uwe kleine al vanaf zijn 8 jaar op het EK staan, en vanaf zijn 12 jaar op het WK (85)
Als je dat traject met enig succes hebt doorlopen, kun je iedere GP €400,00 neertellen om het EK MX2 te rijden.
Lukt dat ook nog, kun je de jaren daarna ieder jaar 80000-100000 Euro neertellen om GP's te rijden.

Welke ouder gaat dat doen???
Het hele traject tot aan GP's is zijn werkelijke basis helemaal verloren.

Kijk naar het huidige WK:
5-8 rijders die betaald worden/gratis rijden, de anderen zijn 'betalende'bezoekers.

En nogmaals, dat komt (mede) door Luongo!!!


Waar was de toekomstige wereldkampioen MXGP tijdens die zogenaamde 'verplichte' EK's? Dat je veel kunt leren op die EK's is een feit. Maar als je de concurrentie gaat zoeken in de ONK's, FFM, en andere hoogstaande competities dan hoeft het EK niet per definitie.

Jago Geerts heeft z'n EK debuut gemaakt in z'n laatste jaar 85cc. Is hij daarom een mindere piloot? Neen denk het niet, hij heeft in dat jaar meteen de EK titel genomen en ware het niet voor een blessure had hij vast ook WK titel kunnen nemen ook.

Romain Febvre reed voornamelijk in eigen land is groot geworden in o.a. Supermoto en de liefhebbers federatie AMPL. Tot z'n EMX250 titel had niemand vast van hem gehoord.

Het 'moeten' en 'ouh Luongo de zakkenvuller' is afgezaagd. In de autosport en motosport wil iedereen in de F1 of MotoGP belanden. Als dat niet lukt moet je uw visie op iets anders richten. Motorcrossers staren zich blind op het WK, terwijl als je ECHT WK NIVEAU bent je in het ADAC en ELITE kampioenschap ook mooie centen kunt verdienen. Daarnaast als je op een strand hard kunt gaan kun je ook daar centen verdienen en andersom als je op een SX baan rond kunt kan je in Italië, Frankrijk en Duitsland cashen.
0 x


Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Patrick Van Gorp Wo 19 Aug 2015, 15:26

Mathias:
Tis daarom ook dat je ze niet ziet op de Keiheuvel.
Ze 'cashen' waarschijnlijk ergens anders...

Toch blijf ik erbij dat het in de mx steeds moeilijker geworden is om de top te bereiken.

Had Smets in zn eerste jaren 80.000 Euro per jaar neer moeten tellen, was hij waarschijnlijk geen 5xWK geworden.
0 x


Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Wo 19 Aug 2015, 16:31

Mathias,voor een Internationale wedstrijd in te richten bent ge al verplicht om een 15 tal buitenlandse piloten aan te werven om een degelijk deelnemersveld bijeen te krijgen want als men al eens een 12 tal Belgen kunt warm krijgen voor de MX1 dan zijn er dat al heel veel.Maar het grootste probleem is eigenlijk dat de afgesloten contracten niet meer worden nageleefd dit in tegenstelling tot voor enkele jaren terug.Als er op het laatste moment een aantal afzeggingen gebeuren om allerhande redenen dan staat ge met Uw rug tegen de muur,er zijn er zelfs bij die nog niet het fatsoen hebben om af te zeggen en daar zit voor de organisator de moeilijkheid om een degelijk startveld voor hun wedstrijd te hebben.
0 x


Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Wo 19 Aug 2015, 19:18

Ik vind dat Patrick gelijk heeft en dat het veel moeilijker is geworden om de top te bereiken zonder financiele achtergrond.Met het vroegere systeem had men veel meer mogelijkheden met beperkte middelen.Iedereen kon naar de GP's,men reed de kwalificaties en de veertig beste plus 2 reserven waren geplaatst en kregen kwalificatiegeld en hadden ook nog kans op prijzengeld.Toen waren er ook een aantal die voldoende geldelijke middelen hadden maar eigenlijk te kort kwamen om bij de veertig besten te geraken.Toen werd er regelmatig geld gegeven om enkele ronden achter een betere piloot te rijden en zo rappere rondetijden te kunnen neerzetten maar meestal waren het toch wel de sterkste die overbleven.Zo kon men met bescheiden middelen toch nog een centje bijverdienen en het nog ver schoppen in het motocrosswereldje.Patrick haalt Smets aan om de top te bereiken zonder steun maar er zijn vele piloten wereldkampioen geworden die nu geen kans meer zouden hebben,om er enkele te noemen:Noyce,Mikkola,vader Everts en mister motocross Roger De Coster hadden helemaal niet de financiele middelen om in deze tijd het tot wereldkampioen te brengen.Het is nu inderdaad veel moeilijker om een topper te worden.Maar Luongo de schuld van alles geven vind ik ook niet juist,al ben ik er geen fan van en heb ik ook heimwee naar vroeger maar ik ben zeker niet de enige.
0 x


Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Etienne Dierckx Wo 19 Aug 2015, 20:54

Vroeger bestond trouwens bijna het halve deelnemersveld bij de inters in de amateurbonden, uit ex Gp rijders.
Van Dueren, Van Geel, Goolaerts, Van Poelvoorde, Hendrickx, Symons, De Busser, Corvers, Blanquaert, Descamps, Bouchée, Velkeneers, Westdorp ..... om maar een paar namen te noemen van de namen die ik tegenkwam toen ik zelf nog een poging deed om bij de BLM inters te volgen. De andere inters waren dikwijls piloten die na de nationalen BMB, de overstap terug maakten naar een liefhebbersbond.

Nu heb je die subtop-Belgen nog amper in de Gp's .... dus ook niemand meer om over te stappen naar een liefhebbersbond.
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Patrick Van Gorp Wo 19 Aug 2015, 22:50

Ik geef Luongo ook nie van alles de schuld he.
Er spelen meerdere factoren een rol, waaronder de crisis, het oefenterreinenprobleem...

Maar....het valt niet te ontkennen dat het huidige systeem een groot deel uit het brein van Luongo komt.
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Guy Dick Do 20 Aug 2015, 07:23

Zou het gebrek aan nieuwe instroom niet vooral te wijten zijn aan het ontbreken van oefenterreinen???

Je ziet bvb weinig NIEUWE instroom bij de vrijetijds en bij de nieuwelingen B: degene die er bij komen zijn ex nationalen en ex juniors die nog graag eens een bekertje willen en dus maar een paar klassen zakken. Daardoor gaat het tempo in die reeksen zo de hoogte in dat het voor een beginnende echte nieuweling een beschamende vertoning wordt om deel te nemen aan een wedstrijd...
Idem bij de jeugd: vele van de toppers zijn zoon van een vroegere crosser en worden deskundig begeleid, tot en met sportarts à 1.000 euro per maand er aan toe. DAT maakt het duur, niet de motor!!!
(en dat is in het jeugdwielrennen precies hetzelfde!)
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Ma
Mario Vandaele
ama lites national champ
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2009, 18:24
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Middelkerke

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Mario Vandaele Do 20 Aug 2015, 13:20

IK denk dat de huidige economische tijd de grote boosdoener is voor de mx terugval, alleen de rijkere medemens voelt dit niet zo, maar hebben zij wel het nodige talent?
som maar eens op:
verplaatsingskosten
4 takt motor duurdere aankoop + duurder onderhoud
hoge brandstofprijzen
trainers enz...
hoe hoger je niveau dat je rijd, hoe duurder je materiaal

Je moet nu maar eens ergens aankloppen voor sponsering, je zult het vlug weten!
0 x


Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Berichten: 256
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011, 12:23
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Ludo Marissen Do 20 Aug 2015, 16:03

Daar zit veel waarheid in Mario.
0 x


Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 15 augustus Keiheuvel Balen.

Berichtdoor Etienne Dierckx Do 20 Aug 2015, 16:49

vroeger zouden de ouders een gat in de lucht gesprongen hebben als hun crossende zoon talent had ... nu is dat voor velen een nachtmerrie.

Laat ons eerlijk zijn, crossen op niveau was al altijd iets voor mensen die een beetje geld hadden maar nu lijkt het inderdaad meer en meer weggelegd voor de rijken.

En dat kan je toch moeilijk een goede evolutie noemen.
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....

Terug naar “mx pro”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten

Aanmelden · Registreer