Verzameltopic: Beginnen met motocross

alles over de mclb, vlm, vmcf, vbm, mc lille,..
Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Zo 02 Dec 2012, 21:41

zoek gewoon een goede motor en beleef veel fun! al doende leer je veel bij!
0 x


St
Steff Kerckhofs
european champ mx2
Berichten: 247
Lid geworden op: Zo 21 Aug 2011, 20:59
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Steff Kerckhofs Ma 03 Dec 2012, 03:09

ik rijd nu met een yamaha 250 4t van 2008
ik ben van deze motor zeer tevreden,ik kom van een kawasaki 250 2t en daar zit inderdaad veel power in,zelfs iets te veel naar mijn zin.
de 250 4t is ook zeer handelaar in het corrigeren en de bochten,en nog power zat,een uitlaat doet ook veel.
zeker een aanrader.
als ik naar de motor zou gaan kijken en de plastic ziet er nog verdacht goed uit zou ik toch eens testen op speling en naar de deksels boven de voetsteuntjes hoe deze eruit zien en naar de velgen.
het gebeurd immers dat mensen een nieuwe motor kopen en een extra setje plastic bijbestellen,de originele eraf vijzen en na enkele jaren bij verkoop de originele terug opvijzen en zo heb je net een "nieuwe".
als dealer kan ik je wmx shop in westerlo wel aanbevelen.met momenten vele occasies aan degelijke prijzen + goede service.

groetjes
0 x


sh
sharon de keyser
mx2 amateur champ
Berichten: 177
Lid geworden op: Ma 11 Jul 2011, 23:30
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor sharon de keyser Ma 03 Dec 2012, 11:04

ik heb nu ne suzuki 125 bj 2009 ben ik heel tevreden over. Nog geen stukken gehad enkel nieuwe piston, maja ik rij dan ook wekelijks. Ken je iemand die iets van crossmotos kent? anders die persoon gewoon meenemen als je na een motorzaak gaat. Of anders zoals ze hier zeggen kijken of de motor goed schakelt (testritje doen) kijken of de motor lekker makkelijk aangaat. je hebt veel dealers, zoals v-mac, reytec, sagaert meulebeke, sds, tanghe, verda motors, enz....
0 x


Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Berichten: 295
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 17:59
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Matteo Boxy Ma 03 Dec 2012, 15:02

Als ik u één raad mag geven, zoek u een Yamaha YZ 125. Deze moto's zijn al sinds 2006 tot 2013 hetzelfde gebleven en dus zijn alle onderdelen makkelijk verkrijgbaar. Ook kan volgens mij zowat iedere dealer daar makkelijk aan werken.

Als je een KTM 125 koopt moet je eigenlijk al een 2011 of nieuwer kopen om een motor te hebben van de 'nieuwste' generatie, en die zal een pak duurder zijn dan de yamaha. Je bent inderdaad vrij groot en zwaar voor een 125, maar ik ben zelf nog groter en heb tot dit jaar met een 150 gereden dus het is zeker doenbaar.

Voor een 250 2-takt zou ik zeker niet gaan. Ik rij daar zelf mee en zou dat zeker niet aanraden aan iemand die nog maar net begint te crossen.
0 x


St
Steff Kerckhofs
european champ mx2
Berichten: 247
Lid geworden op: Zo 21 Aug 2011, 20:59
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Steff Kerckhofs Ma 03 Dec 2012, 17:21

dan zou ik voor 4 takt gaan , het onderhoud is wel duurder gaat 2 keer langer mee als 2 takt.
maar op 2 takt leert ge het natuurlijk wel.....
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Ma 03 Dec 2012, 17:26

is gewoon andere manier van rijden tussen 2 en 4t
0 x


St
Steff Kerckhofs
european champ mx2
Berichten: 247
Lid geworden op: Zo 21 Aug 2011, 20:59
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Steff Kerckhofs Ma 03 Dec 2012, 17:28

4 takt is allemaal een beetje gemakkelijker zeggen ze.......
0 x


Gebruikersavatar
Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Berichten: 2451
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 19:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Kortrijk, West-Vlaanderen
Contact:

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Di 04 Dec 2012, 11:32

Ik zou ook voor een betrouwbare 4takt gaan.
0 x


enjoy the ride, don't destroy it
Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Carlo Briers Di 04 Dec 2012, 17:26

Als ge een viertakt koopt moet ge wel zeker zijn dat het een goeie is want als ge daar stukken aan krijgt kan de rekening serieus oplopen.
0 x


Di
Dirk Van De Perre
mx2 amateur champ
Berichten: 150
Lid geworden op: Do 12 Nov 2009, 17:26
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oud Turnhout

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dirk Van De Perre Di 04 Dec 2012, 21:55

Ik ben op 41 jarige leeftijd begonnen op een 250 viertakt en na 3 jaar het motorblok volledig kapot gereden te hebben en +/- 3000 euro kosten te hebben overgeschakeld naar een 250 tweetakt. Ik vind persoonlijk dat je gemakkelijker met een viertakt kunt leren rijden omdat die meer vergevingsgezind is. maar een tweetakt is in gewicht lichter en dat is dan ook weer gemakkelijker voor te leren te rijden. Als ik terug zou beginnen dan zou ik voor een 125 cc tweetakt kiezen en dan over te schakelen naar een 250 tweetakt gewoon omdat ik meer plezier aan een tweetakt beleef dan aan de viertakt en als die dan stuk loopt kost het een stuk minder dan een viertakt
0 x


Fr
Frank Janssen
the legend!
Berichten: 3969
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
Locatie: ARENDONK

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Frank Janssen Di 04 Dec 2012, 22:08

dirk wist niet eens dat gij crosst!
0 x


speaker Frankske
Di
Dirk Van De Perre
mx2 amateur champ
Berichten: 150
Lid geworden op: Do 12 Nov 2009, 17:26
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oud Turnhout

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dirk Van De Perre Di 04 Dec 2012, 22:16

Crossen is veel gezegd, rij puur voor mijn hobby en sta ne keer of 2 per jaar achter het starthek. Heb de teamcross in ravels onlangs nog mee gereden.
0 x


Ke
Kenny Moonen
peewee pilot
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 30 Apr 2012, 17:05
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Kenny Moonen Di 04 Dec 2012, 22:27

Je doet me denken aan mezelf... Ben van kleins af aan meegenomen door vader naar de cross en toen ook mijn eerste honda qr50 gekregen. De zin om te crossen bleef maar de motor werd me te klein en toen hield het op. Altijd hard gewerkt en nu op mijn 21ste een mooie crosser gekocht en nog geen moment spijt van gehad...
Heb zelf ook een 125 gekocht en vind zeker niet dat deze te weinig vermogen heeft als beginner, maar ik rijd wel altijd op harde banen. Op zandbanen zal je misschien wel wat vermogen tekort komen... Ik koos zelf voor een rm uit 2007, niet te duur. Als je denkt dat je goedkoop kan crossen kom je bedrogen uit, altijd iets met die dingen :p.
Maar mijn mening is dat je beter een goedkoper en ouder model kunt kopen, en de nodige dingen vervangen zodat je weet dat hij in orde is. Daar heb je naar mijn mening een goede motor aan. Als je er een van 4000 euro koopt, en er blijkt toch het een en ander mis te zijn kan je wel eens spijt krijgen...
Heb de mijne voor 2000 gekocht, en nog zeker 1000 euro in gestoken. Maar zoals ik al zei, dat kan je verwachten bij een crosser want onderhoud en herstellingen zijn gewoon nodig.
Ik hoop dat je veel plezier beleeft van je aankoop ;)!
0 x


Gebruikersavatar
Rolly Geerkens
mx2 wk champ
Berichten: 655
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 03:41
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Rolly Geerkens Wo 05 Dec 2012, 08:16

2takt natuurlijk en zeker als je niet veel rijd.
Mijn zoon en ikzelf rijden al een hele tijd en we hebben alletwee al een 450 4takt gehad maar zijn blij dat we nu terug op de 250 2takt zitten.
De moto is pittig en als de omloop zwaarder word kan je er beter mee "spelen" ,de 4 takt straft sneller af als je moe word op de moto en in het begin is dat heel snel :-)
De onkosten heb je bij beide motoren ,maar het ligt er ook aan hoe goed je de moto onderhoud.
Om te starten zou ik zeggen de 125 cc 2 takt ,maar als je groot en zwaar bent dan mag het gerust de 250cc 2takt zijn .
Als je jong bent en op een hard stuk rijd gaat de 125 al snel te licht zijn.

succes nog ! greetz rolly.
0 x


Ed
Eddy Lahaye
125cc rookie
Berichten: 127
Lid geworden op: Di 15 Sep 2009, 19:04
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Eddy Lahaye Wo 05 Dec 2012, 09:23

moest ik van u zijn , koop een 2 takt , maar wel een 250 cc, de reden hiervoor is dat je een 125 cc wel op toeren moet houden om vlot te rijden, een 250 cc daar heb je meer power in alle regimes van de motor
andere voordelen van een 2-takt zijn hier hier al aangehaald
belangerijk : de onkosten lopen niet zo hoog t.o.v 4-takt
dus aan u om een beslissing te nemen tussen al die info door
grts (ben ook amateur met 2 takt)
0 x


Jo
Joost Buntinx
125cc rookie
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 09 Jun 2010, 17:23
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Joost Buntinx Wo 05 Dec 2012, 11:54

ik zou 250 2 of 4 takt pakken. 2 takt kan wel stukske vinniger uit de hoek komen.

Ik heb afgelopen jaar zelf een suzuki rmz 250 4-takt gekocht. Overal heel doseerbare power.
model 2007-2009 is zowat gelijk daarin, geen topvermogen in vergelijking met de anderen (al ga je het verschil niet merken als beginneling hoor), maar werd voor die jaren omschreven als zeer handelbaar, en wat meer vermogen onderin. In praktijk: Rijdt HEEL gemakkelijk.

Moet je ook in orde vinden voor een 2000 of ietsje meer. 2 takten gaan blijkaar iets duurder de deur uit tegenwoordig! Reken ook op een 500-600 voor fatsoenlijke kledij. Kijk iig de koopjes na! en dan heb je nog bduget over voor onderhoud te doen aan je viertakt. Er zijkn handleidingen van te vinden, en dan is de meerkost tussen 2 en viertakt echt wel te voerzien, het zijn wel meer sleuteluren.... maar die kan je grotendeels zelf doen.

Een enduro is eventueel ook een optie, en ook de oudere zijn ook fun, maar echt niet te vergelijken met het rijden van modernere crossers. Je kan er eventueel wel een verzekering en plaat opnemen, en veel meer fun hebben. Op velden rijden... dat mag helaas niet zomaar zelfs met toestemming vd eigenaars. just so you are warned . :)
0 x


St
Steff Kerckhofs
european champ mx2
Berichten: 247
Lid geworden op: Zo 21 Aug 2011, 20:59
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Steff Kerckhofs Wo 05 Dec 2012, 13:20

ik denk dat een 250 2 takt wa veel power heeft voor een beginnende crosser.
terwijl dit bij een 4 takt meer gedoseerd is
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Wo 05 Dec 2012, 17:38

welke motor je ook gaat kiezen , last in je armen zul je allesinds hebben :D
0 x


To
Tom Van Cappellen
european champ mx2
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 15 Apr 2011, 21:12
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Tom Van Cappellen Do 06 Dec 2012, 16:49

Dries ik ben ook van grimbergen :p
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Za 08 Dec 2012, 14:56

Wow, bedankt iedereen. Ik heb het allemaal op een afstandje gevolgd. Ik denk dat ik inderdaad bij een 2takt 125cc ga blijven, ook al heb ik enkele andere argumenten gehoord, lijkt deze toch het beste te passen in mijn geval.

Ik begrijp dat een 2takt 250cc meer vermogen is en minder snel 'verveelt', maar daar maak ik me niet echt meteen zorgen over, het is de eerste keer dat ik uberhaupt aan motorrijden begin, dus ik denk dat bij een 250 de schrik er zeker zal inzitten. Ook lijkt het me leuker om (als ik hier echt ver in ga) om later de overstap te zetten naar een 250, dat is dan weer iets nieuws en eventueel om naar uit te kijken.

Spijtig inderdaad dat het onderhoud door de hoge rpm iets hoger ligt. Maar dat kan ik er wel bij nemen.

Ik vind het vooral spijtig dat ik geen ervaring heb, want liefst van al zou ik het toch eerst eens willen proberen om zo toch eventueel iets meer te weten te komen over wat het beste past. Vooral het 125 vs 250 zou ik hiermee kunnen oplossen. Ik heb het nog niet meteen gegoogled, maar ik neem aan dat het niet meteen mogelijk is om ergens op een parcour een mx te 'huren' en het eens te proberen.

Aan alle PMers, bedankt voor al jullie hulp, ik had echt niet zoveel reactie verwacht, zeker niet aangezien ik waarschijnlijk de zoveelste ben die van plan is om er mee te beginnen, maar absoluut geen ervaring heeft. Ik heb het erg druk gehad de laatste week, maar ga proberen te antwoorden als ik morgen eens tijd heb.

@Tom Van Cappellen: Zalig!! Goed om te weten dat er iemand in de buurt woont met dezelfde interesse. We moeten eens eentje gaan drinken dan, kan ik wat tips van een kenner opdoen.

Dries
0 x


Terug naar “mx amateur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden · Registreer