Ossa 350 Trailmoto 1975

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ
Berichten: 472
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2009, 22:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Schroyen Pierre Za 12 Jan 2013, 12:55

Hallo,een vriend van mij heeft een Ossa 350 trailmoto van 1975 op de kop kunnen tikken,maar het volgende probleem is dat hij niet aan de praat te krijgen is(heeft ongeveer 30sec.gedraaid),hij heeft ontsteking en krijgt benzine,carburator is zuiver gemaakt,ook zonder luchtfilter start hij niet,startpilot gebruikt,niets helpt,zou het kunnen dat het aan de huidige benzine(zonder lood,in 1975 wel met lood) ligt dat hij niet start?Werner heb jij de oplossing :)
0 x


Gebruikersavatar
Bram Dierickx
european champ mx2
Berichten: 201
Lid geworden op: Vr 30 Okt 2009, 20:33
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Denderhoutem
Contact:

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Bram Dierickx Za 12 Jan 2013, 14:59

Ik dacht dat het lood in de naft enkel een smerende werking had (van horen zeggen e). Je kan wel loodvervanger krijgen (word nog gebruikt bij oldtimers).

Ik heb da ook is voorgehad, hij kreeg naft, ontsteking, heel den battaklan, ma starte toch ni (ook al is hij draaiend weggezet geweest). Uiteindelijk bleek dat het de segmenten waren die vast zaten (had 2j stil gestaan). De compressie leek nochthans normaal. Met starterpilot gaf hij af en toe is ne luide knal.

Mss da is nazien?
0 x


AKA Gie Pilaar
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Za 12 Jan 2013, 16:01

Als de motor compressie genoeg heeft, kan je het best eens wat remmenreiniger in het bougiegat spuiten.
Als je geen remmenreiniger hebt is een scheutje benzine ook goed.
Als de motor dan, na een paar keer kicken, aanslaat en direkt terug afslaat is het de carburatie.
Het gas wel VOLLEDIG open houden tijdens het kicken, de motor is dan namelijk verzopen en moet zoveel mogelijk lucht krijgen!
Gebruik ook verse benzine, de tijd dat benzine 5 jaar goed blijft ligt al even achter ons...

Als hij helemaal niets doet is het de ontsteking.
Een tip, zet de bougiepuntjes op .50 in plaats van .60 of .70.
Regel de contactpunten op .35 ipv. op .40

Ik ben benieuwd! ;)

Met lood in de benzine heeft dat niets van doen zoals Bram schrijft.
Lood dient enkel om als kussen te dienen tussen de hamerende kleppen en de klepzittingen bij een viertakt.

Succes!
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ
Berichten: 472
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2009, 22:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Schroyen Pierre Za 12 Jan 2013, 17:01

Bedankt Bram en Werner,motor staat al meer dan 10j.stil,probleem van de zuigerveren zou dus best weleens kunnen,Werner ja de bougiepuntjes zet ik zelf ook altijd wat korter,maar is bij deze nog niet gebeurt,ik hou jullie op de hoogte
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 13 Jan 2013, 11:50

Zoiets Pierre ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Pierre Vandenplas Zo 13 Jan 2013, 13:52

Volledig mee eens Werner! de benzine in het bougiegat heeft al veel problemen vroeger verklaard. Je kan ook de pijp voor, er eens af doen en eens checken met een pillicht hoe de toestand van de segmenten en piston zijn.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 13 Jan 2013, 16:29

Ik denk zelfs dat dat niet nodig is Pierre.
Als je de moto in versnelling zet en is een duw geeft voel je direkt of de compressie nog goed is.
Aan de kickstarter is dat dikwijls moeilijk na te gaan, een vers geboorde Yamaha 465 heeft op de kick bijna geen compressie terwijl een versleten Montesa Cota trial van in de jaren '70 moeilijk rond te stampen is, dat hangt allemaal veel af van de kickstarteroverbrenging...

Over het algemeen is het wel zo dat een beschadiging aan de piston of segmenten zich het dikwijlst voordoen aan de uitlaatkant.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gu
Guske Daneels
mx2 amateur champ
Berichten: 199
Lid geworden op: Vr 26 Feb 2010, 17:28
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Guske Daneels Ma 14 Jan 2013, 14:52

Ik durf toch ook zoals Pierre schrijft de uitlaat eraf nemen en met een kleine schroevendraaier tegen de segmenten duwen om te kijken dat ze nog bewegen.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 14 Jan 2013, 19:21

Volledig mee akkoord Guske, maar ik zou het straf vinden dat die motor, na 10 jaar stilstaan, 30 seconden draait en dat dan die segmenten ineens vast zitten...

Misdoen kan je natuurlijk niet veel met die uitlaat daar eens af te nemen! ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ
Berichten: 472
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2009, 22:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Schroyen Pierre Ma 14 Jan 2013, 20:36

Werner Castelyns schreef:Zoiets Pierre ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Werner,de bouw van de motor is precies hetzelfde,kleuren zijn groen(geen wit),probleem van starten is nog steeds niet opgelost
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 14 Jan 2013, 21:40

Heb je een goede ontsteking Pierre?

Normaal gezien moet zo'n ontsteking toch een vonk van een halve centimeter kunnen trekken als ze niet onder druk staat...

Pak een oude bougie, wring met een tang die zij-elektrode eraf en probeer dan eens.
De centrale elektrode moet gemakkelijk een vonk trekken tot aan de bougiedraad!
Om de motor te proberen wel een goede bougie pakken è... :lol:

Is die bougie nat wanneer je ze demonteert Pierre?
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Di 15 Jan 2013, 11:54

Deze Ossa staat te koop in Beringen... is wel te duur... ;) :lol:

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Roy Cloot
ama lites eastcoast champ
Berichten: 412
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 00:49
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Roy Cloot Di 15 Jan 2013, 17:37

Na lang stilstaan drogen de keerringen van de krukas ook nog wel eens uit, en gaan dan na ff te hebben gelopen lekken. Hierdoor krijg je geen onderdruk in het carter, en zal de motor geen mengsel aantrekken. Normaal gezien zal de motor dan wel even lopen als je benzine in het bougiegat laat lopen, beste wel zuiger op bdp zetten dan!
0 x


RC

it ain't fast without mixed gas !!!

Maybe I should leave well enough alone
I might not be perfect but I'm me to the bone
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Di 15 Jan 2013, 18:37

Roy, zoveel werking op de spoeling hebben die keerringen niet hoor... ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Roy Cloot
ama lites eastcoast champ
Berichten: 412
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 00:49
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Roy Cloot Wo 16 Jan 2013, 12:01

Als ik hier toch een tufke heb staan waarvan de keerring lekt Werner, gaat em toch niet bollen
0 x


RC

it ain't fast without mixed gas !!!

Maybe I should leave well enough alone
I might not be perfect but I'm me to the bone
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ossa 350 Trailmoto 1975

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 16 Jan 2013, 14:45

Hoger in toeren blijven draaien wel omdat er valse lucht aangezogen wordt ofwel blauw roken als de keerring aan de koppelingskant versleten is.
Maar helemaal niet starten heb ik nog nooit voorgehad.

Als het mengsel aangezogen wordt door een gat met een diameter van, bij een 350 toch snel, 30 mm, kan een lekkage aan een keerring er volgens mij niet voor zorgen dat de motor helemaal niets meer doet...
Als de keerring er volledig moest uitliggen is het natuurlijk een andere zaak.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be

Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden · Registreer