Pagina 1 van 1
Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Zo 15 Jul 2012, 17:55
door Erik Pijls
Kan iemand mij hiermee verder helpen.
Het gaat om een 2tact scooterblokje, vloeistofgekoeld.
Snelle 50cc cilinder. Ngk bougie temperatuur 9.
Bougie zie je eigenlijk niets aan, heeft de perfecte kleur.
Senseo mokkakoffiebruin zal ik maar zeggen....
Ik plaats een nieuwe bougie en ga rijden. Binnen de 2 minuten is de bougie stuk.
In ondertoeren loopt hij goed, maar in bovenste toerengebied begint het te pruttelen.
Nieuwe bougie erin en het is weer goed. Tot na 2 a 3 minuten weer het zelfde.
Blijf ik nou uit de bovenste toeren, dan gaat hij ook niet stuk.
Ontstekingstijdstip is vast bepaald, is origineel.
Koeling is goed, circulatie is voldoende.
1:45 putoline gemengd met 20% avgas tegen de detonatie.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Zat zelf te denken aan compressie verhogen...?
Of geeft het nog warmere bougies?..
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Zo 15 Jul 2012, 18:00
door Matthias Vermeersch
loopt het niet zonder avgas? ik rijd met scooter 70cc vlinderpoort en rijd op gewone super98..
heb je goede massa? desnoods kabel bij leggen van blok naar de kader..
en als hij pruttelt is je carburatie toch nog niet goed afgesteld?
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Zo 15 Jul 2012, 18:08
door Erik Pijls
Carburatie trijfel ik eigenlijk niet aan. 2 sproeiermaten groter of kleiner
en hij gaat al slechter lopen. Avgas doe ik eigenlijk een beetje uit bescherming erin,
omdat de compressie ietsje hoger is dan normaal en de ontsteking een vast punt heeft.
De ontsteking is namelijk origineel. Het betreft een minarelli horizontaal blokje.
De massa is inderdaad een puntje om te controleren. Dank je.
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 12:27
door Werner Castelyns
Is de ontsteking op zich niet stuk?
een bougie gaat NOOIT zomaar kapot!
Ik zal het even anders verklaren (en deze info heb ik van iemand die écht met ontstekingen bezig is!)
Om een mengsel te ontsteken heb je een zekere hoeveelheid spanning nodig.
In het luchtledige heb je aan 1000 volt voldoende om een vonk te trekken over een afstand van 1mm! (dus de bougie in theorie "100" open).
De zaak verandert wanneer er (compressie)druk op de bougie komt te staan, vanaf dan heb je een veel hogere spanning nodig om toch nog een vonk te kunnen trekken.
Des te hoger de compressie, des te hoger de benodigde spanning.
Des te hoger de spanning die voorradig is, des te hoger de kans dat je een vonk krijgt en dat dus ook de motor loopt.
Een oude "plattinekes-ontsteking" leverde destijds iets van een 12 à 14 000 volt, wat voldoende was voor de motoren destijds met hun vrij lage compressie.
De huidige, hoog - gecompresseerde motoren hebben daaraan al lang niet meer voldoende en hebben behoefte aan electronische ontsteking die 20 000 volt of méér levert!
Des te beter de omstandigheden voor de ontsteking (ideaal mengsel, een iets "lagere" compressie, motor goed op temperatuur) des te minder spanning je nodig hebt om toch een vonk te trekken.
In uw geval zou ik eens kijken naar de bobine.
Veel bobine's gaan niet zomaar kapot maar slaan door in die zin dat ze nog wel werken in koude toestand maar alles opgeven tijdens het opwarmen.
Des te hoger je in toeren gaat, des te sneller dat de bobine opwarmt...
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 18:43
door Erik Pijls
Potdikke, dat ik daar niet bij nagedacht heb.
Die bobine en ontsteking is niet gemaakt op die hoge toerentallen
en compressie. Maar kan de bougie daarvan stuk gaan?
Ik ga het in ieder geval proberen met een nieuwe bobine en evt een
extra massa kabel om storingen te voorkomen.
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 19:13
door Roy Cloot
Originele ontsteking moet daar gewoon tegen kunnen Erik, heb al snellere scooters (lees +/- 130 topsnelheid en 14 a 15K toeren) gemaakt met originele ontsteking, en bleven ook lopen. Wel kun je de boutgaten van de grondplaat beetje infrezen, waardoor je de grondplaat kunt verdraaien om meer voorontsteking te krijgen. Ook zijn er krukasspietjes te verkrijgen met een bepaalde graden-verdraaiïng. Anders kom een keer een avond langs met dat machine, je weet me toch te vinden he, kijken we er samen even naar.
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 20:34
door Erik Pijls
Heb zojuist een HPI binnenrotorontsteking besteld (2eHands, 1 jaar oud)
Daar zou het heel goed mee moeten lukken denk ik.
Nu nog even ergens terugvinden op hoeveel graden die mik moet worden afgesteld.
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 22:57
door Roy Cloot
Zuiger 3 mm voor bdp, en dan het merkteken van het vliegwiel op het 2e grote streepje van de spoel links plaatsen indien het vliegwiel rechtsom draait, draait het vliegwiel linksom dan op de spoel op het 2e grote streepje van rechts. Mocht het niet lukken hoor ik het wel Erik.
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Di 17 Jul 2012, 07:29
door Erik Pijls
Thnx Roy!!
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Za 21 Jul 2012, 19:56
door Erik Pijls
Roy, ga je ook naar Everts & Frens?
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Di 24 Jul 2012, 18:34
door Roy Cloot
Misschien wel ja, je zoekt toch niet een monteur he

Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Di 24 Jul 2012, 18:35
door Roy Cloot
was zondag trouwens bij tractor-pulling, had je daar eigenlijk ook wel verwacht?
Re: Bougie kapot in 2 min.
Geplaatst: Di 24 Jul 2012, 22:08
door Erik Pijls
nee was trainen in lommel met de brommer ;-/