2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Ch
Christian Verschuren
125cc junior EK
Berichten: 93
Lid geworden op: Zo 01 Jul 2012, 22:04
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Christian Verschuren Za 16 Feb 2013, 23:12

Ik heb vandaag een nieuwe piston geplaatst in mijn zoon zijn KTM 125
Deze heeft hij nieuw aangekocht en de 1 ste piston is vandaag vervangen.
Nu bij het afnemen van de cilinder zaten er twee dichtingen tussen de cilinder en het motorblok, de voetpakking.
nu is de vraag waarom er hier standaart twee op zitten.
Bij een oregineel pistonsetje zitten er verschillende bij in de doos ?
Bij onze vroegere moto's was dit altijd maar 1voetpakking;
vandaar de vraag hier op het forum.
alvast bedankt voor jullie reactie.
groetjes
0 x


Gi
Giovanni Wallaert
50cc rider
Berichten: 19
Lid geworden op: Wo 17 Aug 2011, 23:30
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Giovanni Wallaert Za 16 Feb 2013, 23:24

Met de dikte van de voetpakkingen moet je de hoogte van de zuiger in de cilinder afstellen.
Begint misschien best met dezelfde dikte pakkingen ertussen te steken en meet dan de hoogte van je zuiger in
Zijn bovenste dode punt tov de cilinder bovenkant.
Normaal moet kop van de zuiger perfect gelijk zitten met bovenkant cilinderwand en er dus niet boven uitsteken of
onder zitten, dit regel je dus met verschillende diktes van pakkingen ertussen.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Carlo Briers Zo 24 Feb 2013, 07:12

Ik meet de squish altijd nog eens na met een soldeerdraad. 0.7 op het dunste punt van de draad is het beste voor een 125. Als je meestal in de zware zand rijdt mag het een tiende of twee meer zijn. Hier is een filmke waar het is uitgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=ZUe0p0DqFCk
De soldeerdraad moet je in de richting van de pistonpen zo goed moegelijk in het midden van de zuiger leggen voordat je de piston volledig tegen het BDP duwt.
0 x


Da
Dave Michalski2
80cc pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: Za 05 Jan 2013, 22:02
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Dave Michalski2 Zo 24 Feb 2013, 13:28

Het is normaal dat er 2 zijn met de dikte van de voetpakking stel je de cilinderhoogte af (dimension x)
De ruimte tussen de bovenkant van de zuiger en de cilinderkop is de squish
De squish bij een ktm 125 sx is meestal 0.9mm ga je hem kleiner zetten
Gaat hij pingelen word hij veel te warm met alle gevolgen van dien
Als je hem groter gaat zetten krijg je hier geen schade door maar zal de motor niet meer goed trekken
Beste kan je gewoon de oude pakkingen ff opmeten de diktes van de pakkingen in het zuiger kitje
Gaan van 0,2 tot 0,8 mm met tussen stappen van 0,1 mm
Zou hem erna wel nog even voor de zekerheid na meten met een stukje tin dit wel altijd in lijn met de pistonpen doe je dit aan de voor of achterkant van de zuiger klopt je meting niet omdat je zuiger dan kanteld
Let er ook even op dat bij monteren van de cilinder dat de lepel van de powervalve goed in de vork valt

Succes
0 x


Ba
Bart De Backer
125cc junior EK
Berichten: 74
Lid geworden op: Do 16 Jul 2009, 09:04
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Bart De Backer Do 11 Apr 2013, 09:24

Wordt dit ook niet gewoon gedaan om de motor onderin beetje sterker te maken, deed ik vroeger met mijn Cr250 ook wel eens, tesamen met gewichtje op de onsteking
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Werner Castelyns Do 11 Apr 2013, 11:51

Een hogere compressie geeft de motor meer kracht onderin en doet hem beter aanpakken.
Ook zal de motor een ietsje minder verbruiken vanwege het betere rendement.
Nadelen zijn een zwaardere belasting op het drijfwerk, voornamelijk lagers en piston, en een verhoogde kans op pingelen.
Des te hoger de compressie is, des te nauwer zal de motor ook luisteren naar de afstelling.

Een lagere compressie doet de motor iets meer doorlopen bovenin, ook omdat de uitlaatpoort een paar graden langer open staat vanwege de hogere stand van de cilinder tov. de zuiger.
Nadelen zijn minder goed aanpakken en minder sterk onderin zoals Bart schreef.

De truck met het soldeertin zoals Carlo en Dave schreven werk heel goed om de speling tussen de zuiger en de squishrand vast te stellen.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Di
Dirk Vansummeren
125cc junior EK
Berichten: 78
Lid geworden op: Zo 09 Aug 2009, 22:16
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: 2 dichtingen tussen cilinder en motorblok

Berichtdoor Dirk Vansummeren Ma 15 Apr 2013, 09:13

de truuk met de soldeertin is niet echt betrouwbaar aangezien het tin een rekbaar metaal is en je na het samendrukken 0,9 mm is zoals het hoort te zijn maar als je dan meet met een meetklok en bijbehorend materiaal je tot de constatatie komt dat het in feite maar 0,83 is dan staat em eigenlijk al veel te krap en zal je bij het minst gepingel al snel brandgaatjes op de rand van de zuiger en misschien zelfs de cylinder zien .
Als je een meetklokgebruikt zit je altijd juist en ook al heb je 3 pakkingen nodig zolang je de squish goed hebt maakt het niet uit
0 x


Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

Aanmelden · Registreer