Ik ben onlangs overgestapt van een 2012 naar een 2013 model, maar dit is een 4 bak.....
Mijn persoonlijke mening is dat de motor in 2e te sterk is en in 3e te tam
Wat is de oplossing,
groter achtertandwiel en gaan rijden in 3e en 4e
kleiner achtertandwiel en gaan rijden in 2e 3e en 4e
Ik twijfel of een kleiner achtertandwiel het "gat" tussen de 2e en 3e versnelling te groot maakt
Wie heeft er goede ervaringen met welke verhouding????
Tandwielverhouding KTM SXF450 2013
-
Jo
- 125cc junior EK
- Berichten: 51
- Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 14:49
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: Tandwielverhouding KTM SXF450 2013
John, moeilijke materie, als ik het goed begrijp is het verschil tussen 2 en 3 te groot; dus hij valt soms dan stil, mijn ervaring is dat, als je de verhouding verandert , zoadat je een kleinere versnelling hebt: dus, achter bv 3 tanden groter of voor, 1 tand kleiner, je verschil korter bij elkaar komt, het 'dode' punt in het vermogen wordt verkleind. Natuurlijk heb je dan problemen in de start in 2 omdat ie sterker is en wil steigeren! Ook dat je in de wedstrijd meer moet schakelen. Hier gaat het om een 4-bak, nog moeilijker, als je de verhouding verkleint, heb je soms niet genoeg eindsnelheid op rechte stukken! Ik reed vooral met Honda 5-bak, dan kan je natuurlijk 3-4-5 schakelen! Ik startte zelfs in 3, en had regelmatig kopstart, maar met een 4-bak zou ik de verhouding niet te drastisch veranderen, misschien kun je toch even de kosten doen om een set andere tandwielen te kopen en te proberen, valt misschien mee voor je rijstijl! Succes.
0 x
-
Jo
- 125cc junior EK
- Berichten: 51
- Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 14:49
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwielverhouding KTM SXF450 2013
Allereerst bedankt voor je reactie Pierre!
Nee het gat is nu zeker niet te groot tussen 2e en 3e
De motor is in 2e te bruut en te kort in de bochten, maar in derde is hij net te tam om de bochten vlot te nemen.
Vandaar mijn opties, ga ik de motor rustiger maken zodat 2e bruikbaar wordt en 2/3/4 rijden
Waardoor de vraag ontstaat, is de motor dan nog sterk genoeg voor de start en ontstaat er door die oplossing geen gat tussen 2e en 3e....
Ga ik de motor bruter maken zodat derde bruikbaar wordt in de bochten en dus 3/4 rijden, wat gebeurt er dan in de start als je in 2e vertrekt....
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit ervaart, dus vandaar even een balletje opgooien alvorens tandwielen aan te gaan schaffen
Nee het gat is nu zeker niet te groot tussen 2e en 3e
De motor is in 2e te bruut en te kort in de bochten, maar in derde is hij net te tam om de bochten vlot te nemen.
Vandaar mijn opties, ga ik de motor rustiger maken zodat 2e bruikbaar wordt en 2/3/4 rijden
Waardoor de vraag ontstaat, is de motor dan nog sterk genoeg voor de start en ontstaat er door die oplossing geen gat tussen 2e en 3e....
Ga ik de motor bruter maken zodat derde bruikbaar wordt in de bochten en dus 3/4 rijden, wat gebeurt er dan in de start als je in 2e vertrekt....
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit ervaart, dus vandaar even een balletje opgooien alvorens tandwielen aan te gaan schaffen
0 x
- Kenny Vanderheyden
- mx2 wk champ
- Berichten: 686
- Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 18:34
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
- Locatie: betekom
- Contact:
Re: Tandwielverhouding KTM SXF450 2013
probeer eens een andere uitlaat of nokkenassen
0 x
Pain is temporary..... Pride lasts forever
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: Tandwielverhouding KTM SXF450 2013
John, als ie in 2 te bruut is, kan je bv achter 2 ipv 3 tanden verkleinen, dus uw tandwiel 2 tanden kleiner maken, zodat je een langere verhouding hebt, en minder bruut is. 2 t zal volgens mij niet zo veel in de starten schelen, maar wel in de bochten. en toch blijf je je topsnelheid op rechte stukken zeker behouden, het is echt even zoeken hoor!
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten