Pagina 1 van 2

Oliefilter vervangen

Geplaatst: Di 22 Dec 2009, 22:56
door Jeroen Van Wassehove
Hallo,


Ik heb onlangs nog maar een cross gekocht (Honda CRF 250 '08), maar eigenlijk weet ik niet zoveel van de onderhoudsintervallen van die viertakts. Daarmee mijn vraag, veranderen jullie de oliefilter elke keer als je de olie verandert? Hoelang zit jullie olie erin? En hoelang de piston?

Dit staat eigenlijk allemaal in het boekske van de honda, maar die uren zijn nogal vaag (6u olie en 15u piston?)

mvg

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Di 22 Dec 2009, 23:44
door Brian Antonissen
Piston 15u
Olie om de 2weken als je elke week rijdt.
Oliefilter om de 2 oliebeurten, dus elke maand.(die je op de ontsteking moet vullen de andere wat dubbel zo lang geloof ik)
Olieniveau's weet ik niet van buiten maar de boek is ongeveer juist.
Lang de onstekingkant kan je met met de peilstok, doe dit na dat je de hoeveelheid in de boek erop hebt gedaan en als de motor rechtstaat, dan aanvullen tot het max.
Langs de koppelingskant, na de juiste hoeveelheid, het vijsje met de koperen rondel dat rechts van de koppeling zit in het carter (niet die van de waterpomp!), uitdraaien als de motor rechtstaat en de olie moet er juist uit lekken.

Met de oliefilter moet je oppassen, want er zit een veer op.dus met de vinger tegenhouden bij het verwijderen en goed zien hoe het in mekaar zit, zodat je het juist kan hermonteren.

Bij het hermonteren de binnekant en deksel goed proper maken en met de vinger het deksel er recht op duwen en de vijzen aandraaien, doe dit goed of de o-ring kan beschadigd worden.

Hopelijk ben je hier wat mee, anders horen we het wel.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Di 22 Dec 2009, 23:57
door Julien Haemers
Brian Antonissen schreef:Piston 15u
Olie om de 2weken als je elke week rijdt.
Oliefilter om de 2 oliebeurten, dus elke maand.(die je op de ontsteking moet vullen de andere wat dubbel zo lang geloof ik)
Olieniveau's weet ik niet van buiten maar de boek is ongeveer juist.
Lang de uitdraaien als d onstekingkant kan je met met de peilstok, doe dit na dat je de hoeveelheid in de boek erop hebt gedaan en als de motor rechtstaat, dan aanvullen tot het max.
Langs de koppelingskant, na de juiste hoeveelheid, het vijsje met de koperen rondel dat rechts van de koppeling zit in het carter (niet die van de waterpomp!),e motor rechtstaat en de olie moet er juist uit lekken.

Met de oliefilter moet je oppassen, want er zit een veer op.dus met de vinger tegenhouden bij het verwijderen en goed zien hoe het in mekaar zit, zodat je het juist kan hermonteren.

Bij het hermonteren de binnekant en deksel goed proper maken en met de vinger het deksel er recht op duwen en de vijzen aandraaien, doe dit goed of de o-ring kan beschadigd worden.

Hopelijk ben je hier wat mee, anders horen we het wel.



Woow 15u tis geen 2takt he tenzij Jeroen een pro is is da wel veel ze.
Neem maar 30u de mijne zit der nu al bijna 40u in en is nog altijd goed binnenkort gaat ie er wel uit.
Olie doe ik om de 3u (alle twee de kanten) en filter idd om de 2 keer.

Gebruik de zoek funtie eens ik heb al eens alles mooi uitgelegd, nog een lang verhaal.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Wo 23 Dec 2009, 00:20
door Jeroen Van Wassehove
Ik heb nu in de zoekfunctie gekeken en idd wat oudere topics van gezien. Het valt me da, wel op dat elke keer iemand andere tijden geeft wanneer ze hun olie vervangen. Daarmee is het een beetje verwarrend. En volgens mij moet die motorolie toch vlugger vervangen worden dan die versnellingsbakolie of zie ik het dan mis?

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Wo 23 Dec 2009, 06:16
door Kevin Andries
ik geef u 1 tip als je de olie vervangt doe dat direct ale 2 samen van nieuwe olie gaat u motor niet kapot hoor en super duur is het ook niet e en ik zou een wedstrijd een training nog een wedstrijd en training en dan overal nieuwe olie op dan elke 2 keer een olie filter ik zag dat je een beginner was dus dat zal wel goed zijn denk ik

(een luchtfilter is ook heel belangrijk)

Geplaatst: Wo 23 Dec 2009, 11:01
door Brian Antonissen
Dit alles is als ge er vanuitgaat dat je bijvoorbeeld mclb/vlm rijdt en dus elke week rijdt.


Oke, 15u is misschien wat weinig maar 20-25u voor ne honda is toch maximum ze, honda is daar nogal sletig op tov andere jappen.

Beter een nieuwe piston dan een nieuwe bielle.

En olie, hoe meer hoe liever verversen.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Wo 23 Dec 2009, 13:06
door Jeroen Vanrysselberghe
@ brian

de piston van CRF 250 heb ik voor mezelf vervang (2j gelede) na 25u en die zag er vrij goed uit. De piston van men vader zen 250 heb ik vervangen na 45u!!! en die zag er nog veeel beter uit dan de mijne na 25u. the point: alles is afhankelijk van welk niveau je rijd en hoe neig je aan je gas sleurt!

ik: piston na 25u, olie na 3u, oliefilter en boit olie na 6u, luchtfilter elke keer.
vader: piston na 40u, olie na 5u, olie filter, boite na 10u, luchtfliter (als hij nekeer vuil is)
ps, de olie kan je wel zien aan de kleur... als ik er 5u mee rijd ziet die pottezwart en is de bruine schijn helemaal weg.

Olie: heel belangrijk is de kwaliteit van de olie!!! goeie olie is duur!

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Wo 23 Dec 2009, 13:44
door Keith Saro
mijn beurt :lol:
olie 10 uur samen met oliefilter (denicol)
luchtfilter na elke keer rijden
koppeling vorig jaar 50 uur mee gedaan en was nog niet versleten
piston 50 uren was ook nog goed maar werd tijd om te vervangen

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 00:28
door Brian Antonissen
Iedereen moet zelf die keuze maken, maar ook niet wenen dan als ge stukken rijdt omdat ge langer dan voorgeschreven er mee hebt gereden.

25U wordt algemeen gezien als de norm om een 250f te vernieuwen.

Liever 300 eur dan 1500 denk ik dan.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 14:05
door Tim Swinnen
das voor vele rijders anders.
heb er eentje met een crf die word vervangen rond 12u , andere rond de 20 u

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 18:21
door Davy Vanderhaeghen
Ik rij ook een crf 250, de 4e al, en ververs na iedere cross beide olie soorten en iedere 10 crossen de oliefilter.
In het motorgedeelte is het 750ml (staat iets te vol maar na het eens laten warmdraaien is het perfect)!
In de versnellingsbak ook 750ml(iets meer omdat ik dan minder koppelingsplaten verbrandt)!
Ik gebruik POWER SUPREME SYNTH oil voor het motor gedeelte en POWER ULTRALUB voor de versnellingsbak. Beide zijn zeer goede en dan _OOK GETESTE_ olie soorten van een oliemerk!
Trouwens ook zeer betaalbaar met 2,67euro en 1,76euro per liter in vatjes van 26 liter rechtstreeks van het POWERDEPOT in Zwevegem West-Vlaanderen. bv. Denicol is geen echt olie merk, tappen enkel olie in vaatjes!!
Dit is mij dan ook aangeraden bij Honda Vandevelde en heb dan ook in mn 5 crossjaren dan ook nog kosten gereden met mn crf!!
Voor de piston is 20 uur max. aan te raden bij beloften, nieuwelingen. De cilinder blijft dan ook langer ok!!!!!!!!!

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 20:55
door Tim Swinnen
Keith Saro schreef:mijn beurt :lol:
olie 10 uur samen met oliefilter (denicol)
luchtfilter na elke keer rijden
koppeling vorig jaar 50 uur mee gedaan en was nog niet versleten
piston 50 uren was ook nog goed maar werd tijd om te vervangen


als het tijd werd om die piston te vervangen dan zal die ook zo goed niemeer geweest zijn he :)

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 21:00
door Keith Saro
laatste cross in tessenderlo toch nog 2 keer als eerste uit de start als ie nietmeer goed zou gaan was da niet gebeurd en de dam zei dat ie nog goed was ma dat het wel stillaan tijd werd

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 22:37
door Stephan Veulemans
mischien staat het hier wel al 50X ergens op het forum maar ik vind het nu direct niet daarom dat ik het hier snel vraag.. hoe komt het eigelijk dat iemand met een ktm (veel) meer uren kan doen met zijn piston dan bv iemand met een honda of suzuki ofzo?

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 14:48
door Julien Haemers
Hij zal bedoelen de piston is nog niet versleten, maar het werd tijd omdat er naarmate de piston ouder komt meer kans is op breken door metaal moeheid (opwarmen afkoelen opwarmen afkoelen opwarmen afkoelen).

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 22:46
door Brian Antonissen
Ge kunt dat ook opmeten gewoon, hoe dichter tegen de limiet, hoe meer versleten.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Ma 28 Dec 2009, 10:39
door Andy Paries
Ik vind het raar dat er alleen over piston vervangen gesproken word.
In de handleiding van een KTM 450 sx-f 2008 staat, piston,kleppen,klepveren en zelfs de krukaslagers vervangen op 40u.
Ok die 40u zijn berekend op serieus aan die gas draaien.(een amateurke gelijk mij zal wel het dubbel van die uren kunnen doen :) )
Maar toch, alleen een piston op tijd vervangen is toch echt niet genoeg volgens mij, die uren staan er niet voor niks op denk ik.

Groeten.

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Ma 28 Dec 2009, 11:18
door Charly De Clercq
als je je zuiger veel te veel vervangt dan zal die ook rapper slijten en zal je dus meer zuigers moeten kopen dan werkelijk nodig is

om een zuiger te vervangen staat er eigenlijk geen uur op , je kan dat zien aan vershillende factoren of hij versleten is (4T) :

- weining compresie als je naar beneden kickt
- herhaaldelijk doodvallen
- ...

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Ma 28 Dec 2009, 12:12
door Michiel Borghs
Gelukkig hebben we hier ne GP-mecanic eh...

Re: Oliefilter vervangen

Geplaatst: Ma 28 Dec 2009, 12:52
door Glenn Baetens
He Charly en wat als ge dan enkel de zuigerveren vervangt??