Zelf piston plaatsen (250 4takt)
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Ik ben vanplan om heel binnenkort zelf de piston in mijn crf 250 2008 te vervangen.
Is dat te doen of is het afgeraden dat zelf te doen, en zijn er dingen waarop je zeker moet letten.
Mijn eerste probleem is al het monteren van de olieschraper in de piston?
Moet deze met een bepaalde zijde naar boven en wat met de 2 dunne ringen die er onder en boven zitten?
Alvast bedankt
Grtz
Is dat te doen of is het afgeraden dat zelf te doen, en zijn er dingen waarop je zeker moet letten.
Mijn eerste probleem is al het monteren van de olieschraper in de piston?
Moet deze met een bepaalde zijde naar boven en wat met de 2 dunne ringen die er onder en boven zitten?
Alvast bedankt
Grtz
0 x
-
Tim SwinnenTi
- 125cc rookie
- Berichten: 130
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 00:33
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
- Locatie: Helchteren
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
als je al problemen met de olieschraapveer hebt is het beter om de zuiger te laten plaatsen denk ik
0 x
Silver Action
Berimar parts
Berimar parts
-
Johan ClootsJo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Inderdaad als je daar al niet zeker van bent begin er dan al maar ni aan,of ge kunt hier nog veel raad en daad komen vragen bij mecanic area.
Ni da we da ni willen he,mor bespaar uzelf het nodige zweet en tranen en laat da doen door nen echte mecano.
Ni da we da ni willen he,mor bespaar uzelf het nodige zweet en tranen en laat da doen door nen echte mecano.
0 x
Jokes33
- Brian Antonissen
- wk mister 875cc
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Dit is meer een proces, zoek een ervaren monteur en vraag of hij het je wil leren.
De eerste keer laat je hem het doen en laat hem alles uitleggen.
De tweede keer doe je het zelf en laat hem alles nazien.
Als die olieschraapveer of je clipsen verkeerd zitten kan je je motor wel vaarwel kussen.
De eerste keer laat je hem het doen en laat hem alles uitleggen.
De tweede keer doe je het zelf en laat hem alles nazien.
Als die olieschraapveer of je clipsen verkeerd zitten kan je je motor wel vaarwel kussen.
0 x
"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
-
Tim SwinnenTi
- 125cc rookie
- Berichten: 130
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 00:33
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
- Locatie: Helchteren
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
dit kan gebeuren als je het verkeerd doet:
zuiger , cilinder , drijfstang ,... kapot en carter schade


zuiger , cilinder , drijfstang ,... kapot en carter schade


0 x
Silver Action
Berimar parts
Berimar parts
-
Eddie BootEd
- ama sx 250 champ
- Berichten: 733
- Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
allee e , geen wonder dat kapot gaat een 4 t zuiger in combinatie met een 2 t drijftangset 
0 x
supporting mark boot
-
Tim SwinnenTi
- 125cc rookie
- Berichten: 130
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 00:33
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
- Locatie: Helchteren
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
drijfstangen zijn idd van een andere motor, is maar een voorbeld van een kromme drijfstang 
0 x
Silver Action
Berimar parts
Berimar parts
-
Johan ClootsJo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Hey Tim dieje hadde gij toch ni ineen gestoken he!!
Grapje he.
Grapje he.
0 x
Jokes33
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Ik heb alles al uit elkaar zonder problemen.
Ik heb alles gedaan volgens het handboek van honda.
Ik kan wel een stukje aan motors werken ze maar alleen met de olie schraper ben ik niet zeker en ik wil echt wel zeker zijn
bij alles wat ik doe.
Morgen ga ik eens naar de dealer met mijn kop om de kleppen te laten nakijken (1 uitlaatklep is zwarter dan de andere)
Neem ik ook snel mijn zuiger mee kan hij de olieschraper erin zetten.
Al bij al vind ik het minder ingewikkeld dan ik dacht.
Grtz
Ik heb alles gedaan volgens het handboek van honda.
Ik kan wel een stukje aan motors werken ze maar alleen met de olie schraper ben ik niet zeker en ik wil echt wel zeker zijn
Morgen ga ik eens naar de dealer met mijn kop om de kleppen te laten nakijken (1 uitlaatklep is zwarter dan de andere)
Neem ik ook snel mijn zuiger mee kan hij de olieschraper erin zetten.
Al bij al vind ik het minder ingewikkeld dan ik dacht.
Grtz
0 x
- Brian Antonissen
- wk mister 875cc
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Het zijn uiteindelijk ook maar bouten en moeren he.
vooral uitzien dat je de piston met zuigerringen er goed in de cilinder inzet.
Neem hier je tijd voor.
En vraag aan je dealer om uit te leggen hoe de ringen allemaal zitten, zodat je het allemaal kunt de volgende keer.
vooral uitzien dat je de piston met zuigerringen er goed in de cilinder inzet.
Neem hier je tijd voor.
En vraag aan je dealer om uit te leggen hoe de ringen allemaal zitten, zodat je het allemaal kunt de volgende keer.
0 x
"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
-
Tim SwinnenTi
- 125cc rookie
- Berichten: 130
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 00:33
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
- Locatie: Helchteren
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
nee Johan die had ik niet in mekaar gezet 
0 x
Silver Action
Berimar parts
Berimar parts
-
Johan ClootsJo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Tim Swinnen schreef:nee Johan die had ik niet in mekaar gezet
lol
Da wist ik wel da gij da ni hebt gedaan.
Maar gij moogt het wel opkalifateren he
0 x
Jokes33
-
Johan ClootsJo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Julien Haemers schreef:Ik heb alles al uit elkaar zonder problemen.
Ik heb alles gedaan volgens het handboek van honda.
Ik kan wel een stukje aan motors werken ze maar alleen met de olie schraper ben ik niet zeker en ik wil echt wel zeker zijnbij alles wat ik doe.
Morgen ga ik eens naar de dealer met mijn kop om de kleppen te laten nakijken (1 uitlaatklep is zwarter dan de andere)
Neem ik ook snel mijn zuiger mee kan hij de olieschraper erin zetten.
Al bij al vind ik het minder ingewikkeld dan ik dacht.
Grtz
Als je uw verstand erbij houd dan is da helemaal ni zo moeilijk en wijst het zichzelf uit.
0 x
Jokes33
-
Eddie BootEd
- ama sx 250 champ
- Berichten: 733
- Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
neem dan ook meteen je cilinder mee . bij de meeste 4 t werkt het makkelijker om eerst de zuiger (compl. met veren ) onder in de cilinder te steken zodat net nog de zuigerpen er in kan . 1 clipje alvast van te voren monteren , doek over het carter, ketting door de cilinder halen , en dan de pen door de drijfstang duwen , andere borgclip monteren , en de cilinder laten zakken , en oja wel eerst de voetpakking monteren en je doek weghalen als de clip goed zit . gebruik een goede zaklamp om te kijken of de clipjes echt goed zitten. wat betreft de schraapveer eerst de gekartelde veer om de zuiger doen , dan de ene dunne (org. ktm werkt het anders ) met het slot 1/3 verdraaid van het slot van de gekartelde veer onder in de rand leggen , wel opletten dat de uiteinden van de gekartelde veer tegen elkaar en niet over elkaar zitten , en dan de andere dunne veer ook weer 1/3 verdaaidt aan de bovenzijde van de gekartelde veer doen . bij vertex zuigers heb je nog al gauw kans dat de gekartelde veer onder de dunne veer uit wil komen , net als met zwemmen eerst droog oefenen , als je ze div. keren erop en eraf gehaald hebt wordt je er wel handig in , tenminste de meeste . smeer ook altijd de zuiger rondom in met olie . of je de cilinderwand ook met olie in moet smeren zijn de meningen nog al verdeelt over . als je alleen de zuigr doet en niet de wand zouden de veren sneller inlopen .
Laatst gewijzigd door Eddie Boot op Di 02 Feb 2010, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
supporting mark boot
- Sven Deutschmann
- mxdn winner
- Berichten: 875
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:25
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
ehm waarom kijk je niet hoe de oude olieschraapveer erop zit? en hoe de oude zuigerveren erop zitten?
kind kan de was doen
kind kan de was doen
0 x
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Thx, ik zal zeker de cillinder ook mee doen om te laten controleren ook al denk ik dat hij nog perfect is, ziet er nog als nieuw uit (is nu de 4e piston die in de moto gaat komen).
De schraapveer lijkt omkeerbaar maar maar is deze wat ook? Ik zie nergens merktekens op de ringen staan zoals op het andere segment?
Nuja da zal de dealer me vanavond wel weten te zeggen.
Grtz
De schraapveer lijkt omkeerbaar maar maar is deze wat ook? Ik zie nergens merktekens op de ringen staan zoals op het andere segment?
Nuja da zal de dealer me vanavond wel weten te zeggen.
Grtz
0 x
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Blok zit weer helemaal samen, nieuwe piston en klepzittingen zijn geslepen.
Morgen de rest verder opbouwen en dan het grote moment
Grtz
Morgen de rest verder opbouwen en dan het grote moment
Grtz
0 x
-
Bruno BuffelBr
- european champ mx2
- Berichten: 231
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 21:55
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
- Brian Antonissen
- wk mister 875cc
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Hij zal gaan rijden zijn 
0 x
"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Re: Zelf piston plaatsen (250 4takt)
Idd, alles dik in orde
Moto draait weer als nieuw hehe
@ Iedereen: Bedankt voor de info
Moto draait weer als nieuw hehe
@ Iedereen: Bedankt voor de info
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten