koppeling

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Gebruikersavatar
Cath Van Hauwermeiren
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 15:29
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oudenaarde
Contact:

koppeling

Berichtdoor Cath Van Hauwermeiren Ma 28 Jun 2010, 18:48

als motor draait en ik steek hem in vitesse schiet hij beetje vooruit en moet ik gas geven om hem draaiend te houden en als ik wil stoppen en ambriage toe knijp moet ik ook altijd klein beetje gas geven of hij valt stil ik heb al eens beetje bijgeregeld aan de levier maar is toch niet optimaal of zijn de koppelingsplaten versleten ? het gaat om een suzuki 250 2t
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: koppeling

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 28 Jun 2010, 20:32

Je moet de koppeling zodanig regelen dat je juist geen speling hebt wanneer de motor koud is.
Wanneer je de motor berijd en hij wordt warm zetten de platen uit van de warmte en dan heb je automatisch speling.

Ik heb ook een Suzuki 250 2 takt en regel ze altijd zo. ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Gunther Truyens
ama lites national champ
Berichten: 453
Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 20:39
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM
Locatie: Op mene 2 takt

Re: koppeling

Berichtdoor Gunther Truyens Ma 28 Jun 2010, 20:55

ik denk da je best u koppeling eens nakijkt,plate zulle wss ves-rslete zijn of klok ingelopen!kan zijn da u platen blijven plakken kan ok aan u olie de oorzaak van zijn.spel geven zon 4a5mm aan u hendel te zien!(tussen hendel en houder onder de rubber over de hendel en houder)
mvg Gunther
0 x


Jo
Joost Jonkers
50cc rider
Berichten: 18
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:46
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: asten
Contact:

Re: koppeling

Berichtdoor Joost Jonkers Di 29 Jun 2010, 09:42

het zou ook kunnen dat je stalen platen een klein beetje krom zijn en dat daarom de koppeling niet helemaal vrij komt. of zoals hierboven als gezegd het binnen of het buitenhuis ingeslagen
0 x


Gebruikersavatar
Cath Van Hauwermeiren
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 15:29
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oudenaarde
Contact:

Re: koppeling

Berichtdoor Cath Van Hauwermeiren Di 29 Jun 2010, 14:44

Hoe kan je zien dat de koppelingsplaten echt versleten zijn ?
En hoe bedoel je: klok ingeslagen ?

Grtjs
0 x


Gebruikersavatar
Jeroen Van Wassehove
mx2 wk champ
Berichten: 658
Lid geworden op: Di 22 Dec 2009, 22:50
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: koppeling

Berichtdoor Jeroen Van Wassehove Di 29 Jun 2010, 15:24

Als ik bij mijn CRF 250 hem 1ste leg, gaat hij soms een klein beetje van zijn eigen vooruit/begint hem al rustig te bollen. Dit gebeurt maar heel af en toe. Betekent dit dat ze versleten zijn of is dat normaal?

(Sorry dat ik het hier vraag maar kvond het een gepast moment)
0 x


Gebruikersavatar
Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Berichten: 2451
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 19:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Kortrijk, West-Vlaanderen
Contact:

Re: koppeling

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Di 29 Jun 2010, 15:26

versleten platen:
dit kan jeopmeten met een schuifmaat, in je handleidinboek zal er wel een minimum maat staan.


ingeslagen klok:
als je je koppelingklok bekijkt, dan mogen er geen inkappingen zijn in de klok veroorzaakt door de platen.
0 x


enjoy the ride, don't destroy it
Gebruikersavatar
Cath Van Hauwermeiren
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 15:29
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oudenaarde
Contact:

Re: koppeling

Berichtdoor Cath Van Hauwermeiren Di 29 Jun 2010, 16:15

Een handleidingboek heb ik niet, weet jij hoeveel het minimum ongeveer is ?

Grtjs,
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: koppeling

Berichtdoor Werner Castelyns Di 29 Jun 2010, 18:07

Lander Vanderstraeten schreef:versleten platen:
dit kan jeopmeten met een schuifmaat, in je handleidinboek zal er wel een minimum maat staan.


ingeslagen klok:
als je je koppelingklok bekijkt, dan mogen er geen inkappingen zijn in de klok veroorzaakt door de platen.


Dat is maar gedeeltelijk waar Lander, ik heb ooit bij mijne YZ 490 originele platen gehad die binnen de tolerantie zaten en toch slipten.
Soms komt op die platen na lang gebruik een soort harde laag liggen en dan verdwijnt de frictie.
'k Was altijd slecht weg in de start, na een tip van een andere Yamaha rijder monteerde ik nieuwe en dat scheelde al een heel stuk!
Een koppeling is altijd een ingewikkeld iets dat niet zomaar in een reparatiehandboek kan beschreven worden.
De koppelingsplaten die ik nu in mijn YZ 490 heb steken zijn geen originele (gekocht op ebay, 80 euro voor een hele set beklede platen), ze slippen ook niet maar na half wedstrijd zijn de platen zodanig opgezwollen van de hitte dat je niet meer kan ontkoppelen... (je kan nog wel ontkoppelen maar dan moet je het levier tot tegen het stuur trekken terwijl het koud met twee vingers gaat).
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ma
Mario Vandaele
ama lites national champ
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2009, 18:24
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Middelkerke

Re: koppeling

Berichtdoor Mario Vandaele Di 29 Jun 2010, 23:09

@Cath, als bij een koude koppeling met de juiste speling 3-4mm aan de hendel&kabel, nog niet volledig ontkoppelt, niet twijfelen om een nieuwe koppeling te steken, als hij verbrand is geweest en de platen blijven plakken, heeft opmeten ervan geen nut meer, wel alle frictie+ijzeren(=allu.) vervangen.
Tip: om de 2-3H boite olie verversen zo gaat de koppeling ook wat langer mee. ;)
0 x


Gebruikersavatar
Brian Antonissen
wk mister 875cc
Berichten: 2020
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: koppeling

Berichtdoor Brian Antonissen Di 29 Jun 2010, 23:43

of er met uw poten afblijven :lol:
0 x


"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: koppeling

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 30 Jun 2010, 08:13

Nog een tip: vervang die aluminium platen maar gelijk door stalen, véél beter voor de motorolie en voor uwe portemonnee!! ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Cath Van Hauwermeiren
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 15:29
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oudenaarde
Contact:

Re: koppeling

Berichtdoor Cath Van Hauwermeiren Do 01 Jul 2010, 19:28

ok bedankt voor de reacties
ik ga het eens proberen met nieuwe platen te steken
0 x


Gebruikersavatar
Jan Meert
mxdn winner
Berichten: 992
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:13
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: koppeling

Berichtdoor Jan Meert Za 03 Jul 2010, 07:43

en als je echt veel pitst steek je beter een Hinsonklok , kost wel veel maar je haalt het eruit
0 x


SuzMxTeam #97 -MCLB Amateurs Open - Jan Meert Services * Service grasrobots * http://www.janmeertservices.be -

Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 2 gasten

Aanmelden · Registreer