cilinderkop vlakken

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Wo
Wouter Moeraert
125cc junior EK
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 02 Sep 2009, 23:32
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

cilinderkop vlakken

Berichtdoor Wouter Moeraert Di 28 Jun 2011, 12:10

weet er iemand wat het kost voor een 4-takt om de cilinder/kop te laten vlakken

en een adres liefst in west of oost vlaanderen.

alvast bedankt
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Werner Castelyns Di 28 Jun 2011, 18:33

Dat kan je zelf doen door op de cilinderkop rodeerpasta (waar je kleppen mee rodeert) aan te brengen en deze in 8-vormige bewegingen over een stuk glas te schuren.

Voordat je begint moet de glasplaat nat gemaakt worden, dat mag met gewoon kraantjeswater.

Rodeerpasta vind je in de betere autozaak en kost niet veel, breng gelijk een potje grof (coarse) en fijn (fine) mee.

Zorg ervoor dat het oppervlak overal egaal grijs ziet, dan is de kop gevlakt.
Een cilinderkop vlakken duurt niet lang en iedereen kan het.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Rens Dedecker
mx all time winner
Berichten: 1130
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Rens Dedecker Di 28 Jun 2011, 22:54

en als controle kan je het gevlakte stuk inkleuren met alcoholstift en dan nog eens over het slispapier gaan. Als alle stift af is hebde u werk goed gedaan, anders moet je nog wat verder doen! ;)
0 x


R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
Wo
Wouter Moeraert
125cc junior EK
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 02 Sep 2009, 23:32
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Wouter Moeraert Wo 29 Jun 2011, 11:43

ok! bedankt voor de info

ik had het idd ook zo opgevangen.
ik heb het wel op een marmeren tablet gedaan. maar idd een stuk glas is ook een goeie tip. ik had ook de cilinder afgeplakt en de raakvlakken gespoten met verf om zo te controleren.

het was omdat ik niet zeker was of ik het goed deed zo. vorige keer cilinder zo gemonteerd zonder vlakken met een nieuwe pakking. Maar de pakking blies door en effectief het vlak dat langst gekleurd bleef bij het schuren was ook het stuk waar hij de pakking doorgeblazen had.

hoelang doe jij er zo over met de rodeerpasta werner
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 29 Jun 2011, 19:21

Normaal gezien is er op 20 minuten veel gebeurt.
Gebruik eerst de groffe pasta en rodeer nadien na met de fijne.
Zorg ervoor dat alle oppervlaktes overal egaal grijs zien.
Als je begint te vlakken zal je merken dat het oppervlak eerst grijs wordt rondom de boutgaten.

Ik herinner me dat ik ooit een kop en cilinder gedaan heb van een luchtgekoelde Honda CR 500 van 1984, na een halfuurtje vlakken (cilinder en kop) was alles dicht.
Die gast heeft daar toen een hele tijd mee rondgereden... zonder koppakking!! (je weet hoe dat gaat, het is zaterdagmiddag en "time for a ride"... maar hebt geen koppakking... ;) )
Zo goed sloten die oppervlakten af, nadien dus wel een koppakking gestoken.

Met een watergekoelde motor zou ik dat niet proberen.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Wo
Wouter Moeraert
125cc junior EK
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 02 Sep 2009, 23:32
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Wouter Moeraert Wo 29 Jun 2011, 23:13

ik heb hem vanavond nog verder gevlakt en op het moment dat ik de cilinder en de kop op elkaar zette zonder de pakking. en die waren nog een klein beetje vochtig kon ik deze opheffen en pas na enkele seconden kwamen ze van elkaar. zal dus wel goed zijn denk ik.
0 x


Br
Bruno Buffel
european champ mx2
Berichten: 231
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 21:55
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Bruno Buffel Vr 01 Jul 2011, 22:16

Jawadde, dat is nu eens een interessant topic, ik dacht dat ze zo'n dingen deden in een cnc machine.
Tis soms zo simpel maar je moet er maar op komen.
Geniaal, nog zo'n topics.
0 x


Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Eddie Boot Za 02 Jul 2011, 07:57

als je een kop wil vlakken die goed krom is of van een meerdere cilinder blok wordt dit meestal op een cilinderkop vlak bank gedaan . een goede freesbank met vlakfrees werkt ook goed . een aluminium kop wordt gevlakt met een snel rond draaiende beitel , een gietijzerkop met een grijze slijpsteen ,en een aluminiumkop met stalen voorkamers (dieselmotoren) met een witte steen .
0 x


supporting mark boot
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Werner Castelyns Za 02 Jul 2011, 08:21

Bruno Buffel schreef:Jawadde, dat is nu eens een interessant topic, ik dacht dat ze zo'n dingen deden in een cnc machine.
Tis soms zo simpel maar je moet er maar op komen.
Geniaal, nog zo'n topics.


Cnc machines worden gebruikt om onderdelen in grote aantallen te produceren.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ke
Kevin Offermans
125cc junior EK
Berichten: 64
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 20:48
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Kevin Offermans Zo 10 Jul 2011, 16:06

Er zijn cnc vlakbanken maar ook handmatige. Ligt maar net waar het precies voor gebruikt wordt. Maar dit is meer iets voor meer cilinderige blokken van bijvoorbeeld auto's.
0 x


Vlm nieuwelingen mx2 #89/ rosa motoren- bours bv-gptrans-claydrum
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 17 Dec 2011, 14:06

Up want kheb het nodig ;)
0 x


Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Eddie Boot Za 17 Dec 2011, 14:09

is zeer goed te doen met een freesbank en dan met een zogenaamde vlakfrees . het meeste werk zit hem in het zo vlak mogelijk opspannen .
0 x


supporting mark boot
Ev
Evert Van De Velde
peewee pilot
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 04 Feb 2010, 22:54
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Evert Van De Velde Za 17 Dec 2011, 16:35

Ik heb de cilinder destijds samen met wouter gevlakt, (met de mijne had ik net hetzelfde probleem). Ondertussen hebben verschillende mensen (waaronder iemand van een motorrevisie bedrijf) ons gezegd dat het belangrijkste van allemaal is na het vlakken een originele pakking te gebruiken. Wij gebruikten telkens after markets en volgens hen zit het probleem daar. We hebben nu allebei een originele pakking gestoken, tests volgen nog.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 17 Dec 2011, 17:27

Over welke motor spreken we dan 4takt of tweetakt?Wouter
0 x


Jo
Jordy Laureyns
ama lites national champ
Berichten: 530
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Jordy Laureyns Za 17 Dec 2011, 17:43

4takts ;)
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Werner Castelyns Za 17 Dec 2011, 18:53

Ik heb ooit een kop gevlakt op een freesbank, zoals Eddie schrijft, maar dan met een kotterkop waarvan de beitel zover uitgespannen wordt zodat je nét de hele kop bestrijkt en de voeding van de freesmachine (uiteraard) op langsfrezen.

Je krijgt dan een iets ruwer oppervlak waardoor de koppakking beter vasthoud.
De cilinderkop was een gietijzeren kop van een mini cooper blok.

Cilinderkoppen van een crosser vlak ik met rodeerpasta op een glazen plaat.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Kenny Vanderheyden
mx2 wk champ
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 18:34
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM
Locatie: betekom
Contact:

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Kenny Vanderheyden Za 17 Dec 2011, 19:00

bij de koppaking altijd een orginele pakken,is vele sterker dan namaak
0 x


Pain is temporary..... Pride lasts forever
Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Eddie Boot Za 17 Dec 2011, 19:23

probleem met hedendaagse 4 t crossers is de warmte . daardoor gebruiken ze van die blikken koppakkingen met een coating terwijl eigenlijk de ouderwetse grafietpakking zichzelf veel beter zet en daardoor ook beter ,omdat deze ook dikker is , langduurig afdicht . het probleem met deze pakkingen is echter de zeer slechte warmte geleiding en omdat een modern 4t crossblok toch tegen het randje zit met koeling dus deze blikken pakking . daar bij hebben de meeste japanse merken ook nog geen koelkanalen (buiten de waterpomp)door het carter lopen en daar dus ook maar een blikken pakking tussen het carter en de cilinder . bij ktm (250 zoiezo) loopt wel het koelsysteem door het cartern en deze gebruiken dus gewoon een papieren pakking. zoals gezegd het zwakke punt is de blikken koppaking waarbij inderdaad het vlak gehalte van zowel cilinder als kop heel gevoelig is .daarbij de hoge tempratuur van het blok waardoor alu toch al gauw iets vervormt
0 x


supporting mark boot
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 18 Dec 2011, 09:14

Ofwel zelf een pakking maken uit koperen plaat.

Deze zijn nog beter dan die "blikken" pakkingen en kunnen steeds terug gebruikt worden wanneer je ze uitgloeid na montage.
Ik heb de koppakking van mijne Suzuki TM zo al verschillende keren terug uitgegloeid.
't Is simpel te doen, boven een gasvuur de boel kersrood brengen en dan de koppakking in een emmer met koud water gooien.
Als je de pakking niet in één keer over de volledige oppervlakte rood krijgt is dat ook geen probleem, je kan het ook in twee of drie keer.

Koper geleid de warmte trouwens nog beter dan blik.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: cilinderkop vlakken

Berichtdoor Carlo Briers Zo 18 Dec 2011, 11:34

Ik vlak de kop altijd met een vel schuurpapier van korrel 150 op een vlakplaat. 1 a 2 minuten schuren en kop is perfect vlak.
Ervaren garagist heeft me ooit verteld dat het oppervlak beter wat ruwer is, dat dicht beter af op de dichting.
Daarna smeer ik ook een produkt op de dichting (CEAS LOCK), dat zorgt voor een nog betere afdichting en warmtegeleding.
0 x


Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden · Registreer