Red de Motorcross 2012

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Red de Motorcross 2012

Berichtdoor Guy Dick Di 25 Dec 2012, 15:13

Red de Motorcross anno 2012

Nu ruim anderhalf jaar geleden, op het BK in Kester 2011 zijn we begonnen met een aantal akties om Red de Motorcross weer wat meer op het voorplan te halen. Alles was zo'n beetje stil gevallen na de succesvolle betoging van 2009 in Brussel. Het jaareinde komt weer in zicht en dat is HET ideale tijdstip om een balans op te maken van de voorbije periode en een blik naar de toekomst te werpen.

Wat hebben we gedaan en wat heeft het opgebracht?

Vooreerst is er iets tastbaars: geld. Door de verkoop van de vorig jaar verzamelde items van GP-sterren (met dank aan Matthias en Frederic van Eeckhoven) was er een aardig centje verzameld. Een deel hiervan is geïnvesteerd in T-shirts, petten en stickers met het logo van Red de Motorcross. De verkoop hiervan heeft uiteraard een beetje winst en naambekendheid opgeleverd.
Er zijn ook wat uitgaven gedaan: de kosten voor de aankleding van de stand op het auto- en motorsalon 2012 (Febiac - MCC, MC Maasland, Eric Geboers, Lander Vanderstraeten en Marcel Dirckx hebben er mee voor gezorgd dat deze kosten tot een absoluut minimum beperkt werden), de kosten voor de eerder vermelde Red de Motorcross items en de kosten voor de aanmaak en webhosting van www.motorcrossCO2bos.be zijn zowat de enige die op de passiva-kant van de balans te vinden zijn. Derhalve zal er nu nog zo'n 2.500 euro in kas zijn.
Daar kunnen we uiteraard iets mee doen. Op dit moment is een gespecialiseerd advokatenburo (kosteloos) aan het onderzoeken of we een kans maken om een rechtzaak aan te spannen en hopelijk te winnen tegen de Vlaamse overheid. Die erkende meer dan 10 jaar geleden dat er in Vlaanderen noodzaak was aan minimaal 12 en maximaal 15 geregulariseerde oefenomlopen voor lawaaisporten maar de enige wapenfeiten tot op heden is de sluiting van verschillende van onze trainngsparcours tussen 2001 en nu... De rest van de opgevoerde poppenkast kunnen we moeilijk au serieux nemen want de term "Maatschappelijk draagvlak" wordt enkel tegen ons toegepast (mooiste voorbeeld daarvan is uiteraard Neeroeteren waar het grootste deel van de buurt juist VOOR het crossterrein is!!!).
Als er een fatsoenlijke kans is op succes is natuurlijk ook belangrijk te weten wat dit gaat kosten. Daarna zullen we beslissen als dit onder de vlag van Red de Motorcross mogelijk is.
De inspiratie hiervoor haalden we bij Leefbaar Waterloos, die als belangengroep MC Maasland voor de rechter daagde omtrent de Kiezelgroeve in Neeroeteren.

De rest is meer fictief en minder konkreet maar daarom zeker niet minder belangrijk.
-Vooreerst toonden de akties aan dat de kracht van samenwerking binnen de MX maar op een laag pitje stond en - jammer genoeg - nog steeds op een héél bescheiden pitje staat. Een voorbeeld: ondanks dat de vergunning voor de GP zijspannen in Neeroeteren al jaren geweigerd werd door het gemeentebestuur omdat het parcours in natuurgebied ligt, bleek dat dit in Kester, dat ook ingekleurd is als natuurgebied, wél werd toegestaan doordat de wet hieromtrent al lang gewijzigd was. De besturen van beide clubs hadden hier nooit over gepraat, dat gebeurde pas op de dag van onze eerste aktie in Kester 2011...
-Door de akties is er weer animo gekomen bij onze grote namen van weleer en dit heeft onder meer geleid tot de oprichting van de Werkgroep voor de Zoektocht naar Oefenterreinen onder leiding van Motor Cycle Council. Hier is het voorlopig resultaat dat er 1 aanspreekpunt is naar de overheid toe namelijk Eric Geboers. Diezelfde overheid verschuilde zich steeds achter het argument dat er telkens iemand anders uit de MX-wereld kwam pleiten met steeds andere argumenten en vragen en dat ze er niets van snapten waardoor er uiteraard niets veranderde.
-De akties hebben ook MC Maasland nieuwe impulsen gegeven. Dit heeft er toe geleid dat ze een advokatenkantoor met kennis van zaken omtrent de problematiek van motorcross en vergunningen onder de arm hebben genomen en de rechtzaak tegen hun, aangespannen door Leefbaar Waterloos en de Vlaamse overheid, op alle punten gewonnen hebben.
-Er waren al de vele artikels in de gespecialiseerde media, we hadde ook artikels in enkele streekkranten en regionale dagbladen. Toch blijkt dat enkel berichten over criminele feiten van (ex) motorcrossers konden doordringen tot de nationale pers.
-Tot slot is er ook door zowel de crossers als de supporters veel meer nagedacht over motorcross en de problematiek er rond (geluid, afval, overlast).

Zijn we er dan?

Uiteraard niet. We hebben een paar kleine stapjes gezet maar meer is het voorlopig niet. Het is nog steeds wachten op de grote doorbraak. Die had er op de MXoN moeten komen maar dat is door verschillende oorzaken in het water gevallen.
Naar de oorzaak van de huidige situatie van de motorcross moet je niet lang zoeken en die is ook doodsimpel: GELD, of beter: het gebrek aan geld. Wij kijken jaloers naar de buurlanden met de vele oefeomlopen en prima jeugdwerking maar die is er enkel omdat men daar een geldbron heeft aangeboord die wij hier wel kennen, zelfs onder voorwaarden toegezegd kregen van de overheid maar niet gebruiken: SUBSIDIE. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de verdeeldheid in ons motorcrosslandschap waar het woord "SAMENWERKEN" nergens te bespeuren is. Daarom kampt iedere administratie met onderbezetting waardoor er geen of amper kontakt is met de Vlaamse overheid en nieuwe initiatieven bijna onbestaande zijn. Regelmatige bezoekers van MX-wedstrijden zullen dit kleine voorbeeld allemaal kennen: bij iedere federatie stond 15 jaar geleden een wedstrijdbus. Welnu, diezelfde bus staat er nog steeds en in dezelfde kleuren als 15 jaar geleden, alleen de bestickering is gedwongen aangepast omdat men bevoorbeeld een naamsverandering heeft doorgevoerd...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Jeroen Van Wassehove
mx2 wk champ
Berichten: 658
Lid geworden op: Di 22 Dec 2009, 22:50
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Red de Motorcross 2012

Berichtdoor Jeroen Van Wassehove Wo 26 Dec 2012, 20:04

Thanks voor de update. Ik ben eens benieuwd naar het rapport van dat advocatenbureau!
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Red de Motorcross 2012

Berichtdoor Dimitri Lamote Do 27 Dec 2012, 08:07

ik ben ook benieuwd erachter :)
0 x


Le
Leon Van Gestel
mxdn winner
Berichten: 924
Lid geworden op: Zo 27 Sep 2009, 11:18
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Red de Motorcross 2012

Berichtdoor Leon Van Gestel Za 29 Dec 2012, 12:14

Petje af.... waar blijven je het doorzettingsvermogen halen.
0 x


Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

Aanmelden · Registreer