de oude doos
-
St
- ama sx 250 champ
- Berichten: 704
- Lid geworden op: Za 02 Jul 2011, 14:31
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Etienne Dierckx
- the legend!
- Berichten: 3153
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
hahaha, fluo roos was toch knapper dan dat fluo groen/geel van putoline #gay
0 x
het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Om nog even op die Suzuki terug te komen, één nog met full-floater system, tot welk jaar maakten ze dat systeem? De naftbak, lag die dan niet te laag voor de carburator? Het enige, mij lijkende, voordeel blijkt een lager gewicht? Of vergeet ik iets.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Dat full-floater systeem is gemaakt tot en met 1985, volgens Johan Luyten het beste veersysteem ooit.
De productiekosten lagen te hoog, vandaar dat Suzuki er afstand van gedaan heeft naar verluid.
Die tank zo laag is inderdaad gedaan om het zwaartepunt te verlagen, ze zal nog wel een ietsje hoger gelegen hebben dan de carburateur, ofwel hebben ze er een membraanpompje op gemonteerd, iets wat ook gedaan werd bij de fabrieks Honda's van half de jaren '80 waar de tank duidelijk lager lag dan de carb.
Bij de Yamaha fabrieksmoto's met het cantilever systeem van begin de jaren '80 werd de swingarm lager gebouwd dan bij de productiemotoren om het zwaartepunt te verlagen.
De speciale luchtfilterbehuizing werd daarbij boven de swingarm en pomp gemonteerd terwijl bij een productiemotor het luchtfilter onder de pomp zat.
Sinds de jaren '70 is er een minimumgewicht op de crossmotoren van toepassing, dit zogezegd om de minder kapitaalkrachtigen ook een kans te geven...
Dit werd bvb bij Honda opgevangen door heel veel onderdelen die hoog gemonteerd zijn te maken van superlicht materiaal (titanium, magnesium, aluminium...) en de onderkant van de motor te verzwaren met lood om zodoende toch aan het minimumgewicht te komen en om het zwaartepunt te verlagen.
De productiekosten lagen te hoog, vandaar dat Suzuki er afstand van gedaan heeft naar verluid.
Die tank zo laag is inderdaad gedaan om het zwaartepunt te verlagen, ze zal nog wel een ietsje hoger gelegen hebben dan de carburateur, ofwel hebben ze er een membraanpompje op gemonteerd, iets wat ook gedaan werd bij de fabrieks Honda's van half de jaren '80 waar de tank duidelijk lager lag dan de carb.
Bij de Yamaha fabrieksmoto's met het cantilever systeem van begin de jaren '80 werd de swingarm lager gebouwd dan bij de productiemotoren om het zwaartepunt te verlagen.
De speciale luchtfilterbehuizing werd daarbij boven de swingarm en pomp gemonteerd terwijl bij een productiemotor het luchtfilter onder de pomp zat.
Sinds de jaren '70 is er een minimumgewicht op de crossmotoren van toepassing, dit zogezegd om de minder kapitaalkrachtigen ook een kans te geven...
Dit werd bvb bij Honda opgevangen door heel veel onderdelen die hoog gemonteerd zijn te maken van superlicht materiaal (titanium, magnesium, aluminium...) en de onderkant van de motor te verzwaren met lood om zodoende toch aan het minimumgewicht te komen en om het zwaartepunt te verlagen.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Werner, bij de full-floater kon je zelf de progressiviteit toch regelen door de lengte van de stangen te veranderen dacht ik? Of gebeurde het zoals nu meestal met de regelingen van de pomp zelve?
0 x
-
Kr
- 125cc junior EK
- Berichten: 87
- Lid geworden op: Wo 27 Okt 2010, 00:31
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
@Pierre,van die full floater kon je de stangen niet regelen,waren tot 82 metalen stangen en erachter van aluminium,de pomp kon je tot model 83 alleen de uitgaande demping regelen,de modelen vanaf 84 kon je beide regelen in en uitgaande.Tot en met 83 waren er lange slangen aan van het pomphuis tot vooraan aan de radiator waar het potje hing,van af 84 was de slang veel koter en hing het reservoir tegen de kader langs de kant van de voetrem,als ik me goed herinner.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Dat is zo Kris.
'k Heb zelf een '83er (ex Victor Geuens), toen 2 jaar oud, en '85er gehad.
Die '85er kocht ik destijds om helemaal in orde te zetten voor het seizoen '90, zelfs voor in een liefhebbersbond was een motor van 5 seizoenen al vrij oud...
Ik vroeg me af of ik daar nog wel mee ging kunnen volgen bij de nieuwelingen...
Als je ziet hoe mannen zoals ne Werner Dewit daar nu mee omgaan... Pfffffff...
Achteraf heb ik uiteindelijk met die motor niet veel gereden want ik kreeg later een aanbod van mijne beste maat om zijne overjaarse YZ490 van '88 over te nemen voor 65 000 franken, inclusief zo goed als nieuwe JT kleren met helm, botten en al...
Met die motor was amper 20 keer gereden op de Witte Berg, dus geen stenen of niets gezien, 'k heb niet lang moeten nadenken.
De YZ heb ik nu nog!
Die standaard pompen van een '83 hadden een uitgaande demping die in 4standen te regelen was!
Stand 2 was (voor mij toch) te snel en stand 4 te traag, dus werd het stand 3... 'k heb nooit zo'n goede vering gehad.
Wat de standaard vering bij Suzuki betrof, daar konden ze bij Honda en Yamaha nog wat van leren...
'k Heb zelf een '83er (ex Victor Geuens), toen 2 jaar oud, en '85er gehad.
Die '85er kocht ik destijds om helemaal in orde te zetten voor het seizoen '90, zelfs voor in een liefhebbersbond was een motor van 5 seizoenen al vrij oud...
Ik vroeg me af of ik daar nog wel mee ging kunnen volgen bij de nieuwelingen...
Als je ziet hoe mannen zoals ne Werner Dewit daar nu mee omgaan... Pfffffff...
Achteraf heb ik uiteindelijk met die motor niet veel gereden want ik kreeg later een aanbod van mijne beste maat om zijne overjaarse YZ490 van '88 over te nemen voor 65 000 franken, inclusief zo goed als nieuwe JT kleren met helm, botten en al...
Met die motor was amper 20 keer gereden op de Witte Berg, dus geen stenen of niets gezien, 'k heb niet lang moeten nadenken.
De YZ heb ik nu nog!
Die standaard pompen van een '83 hadden een uitgaande demping die in 4standen te regelen was!
Stand 2 was (voor mij toch) te snel en stand 4 te traag, dus werd het stand 3... 'k heb nooit zo'n goede vering gehad.
Wat de standaard vering bij Suzuki betrof, daar konden ze bij Honda en Yamaha nog wat van leren...
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Gi
- ama lites national champ
- Berichten: 480
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 18:35
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
bij de kawasaki van 85 en 86 ook nog 87 denk ik kon je die stang regelen
0 x
i am dogger
- Peter Goolaerts
- mx all time winner
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Hulshout
- Contact:
Re: de oude doos
Als ik het goed voorheb het idool van Stefan Everts, The Johny O'show op de Mugen Honda 125cc in 1980.
0 x
Ex-Vintage MX Lover
- Peter Goolaerts
- mx all time winner
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Hulshout
- Contact:
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Da's gene roterende inlaat zelle Peter...
Da's er ene met de inlaat direkt op het carter.
Da's er ene met de inlaat direkt op het carter.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Peter Goolaerts
- mx all time winner
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Hulshout
- Contact:
Re: de oude doos
@ Werner, ik ben de laatste om je tegen te spreken dat weet je....misschien zal mijn "bron" hier zelf in de fout zijn gegaan maar desondanks toch een knappe fabrieksmotor.
Wie kent de piloot?
Wie kent de piloot?
0 x
Ex-Vintage MX Lover
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Mag ik weten van waar je die foto hebt Peter?
Waarschijnlijk is er sprake van een "rotary exhaust valve"... (variabele uitlaatpoort).
Die staat er wel op, de bediening vlak achter de waterpomp.
Waarschijnlijk is er sprake van een "rotary exhaust valve"... (variabele uitlaatpoort).
Die staat er wel op, de bediening vlak achter de waterpomp.
Laatst gewijzigd door Werner Castelyns op Wo 10 Okt 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 198
- Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 01:37
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Peter Goolaerts schreef:@ Werner, ik ben de laatste om je tegen te spreken dat weet je....misschien zal mijn "bron" hier zelf in de fout zijn gegaan maar desondanks toch een knappe fabrieksmotor.
Wie kent de piloot?
jacky vimond of ron lechien en het is normaal toch een roterende inlaat
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Roterende inlaat?
waar zien jullie da?
waar zien jullie da?
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 198
- Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 01:37
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Neenee Chris, daar staat "rotary valved".
wat slaat op een variabele uitlaat.
wat slaat op een variabele uitlaat.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Peter Goolaerts
- mx all time winner
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Hulshout
- Contact:
Re: de oude doos
@ Werner, in de wereld van forums is het soms nog een koude oorlog bijgevolg moet ik de naam van de leverancier met alle mogelijke middelen beschermen
Volgende mocht ik nog doorgeven ;
The awesome rotary valve inducted
Volgende mocht ik nog doorgeven ;
The awesome rotary valve inducted
0 x
Ex-Vintage MX Lover
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Bij een roterende inlaat staat de inlaatschijf altijd opzij tegen de krukas en draait bijgevolg samen met de krukas.
Bij vrijwel alle motoren met een roterende inlaat staat ook de carburateur opzij tegen het blok.
Bij crossers niet omdat die carburateur daar te gevoelig gemonteerd staat (stenen enz...)
Vandaar dat de carburateur van de motor van Harry Everts achter de cilinder naast de carburateur gemonteerd stond die voor de "gewone" inlaat zorgde.
Op de foto van Peter staat de motor van Jacky Vimond!
Bij vrijwel alle motoren met een roterende inlaat staat ook de carburateur opzij tegen het blok.
Bij crossers niet omdat die carburateur daar te gevoelig gemonteerd staat (stenen enz...)
Vandaar dat de carburateur van de motor van Harry Everts achter de cilinder naast de carburateur gemonteerd stond die voor de "gewone" inlaat zorgde.
Op de foto van Peter staat de motor van Jacky Vimond!
Laatst gewijzigd door Werner Castelyns op Wo 10 Okt 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten