de oude doos

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
St
Steve Van Avondt
ama sx 250 champ
Berichten: 704
Lid geworden op: Za 02 Jul 2011, 14:31
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Re: de oude doos

Berichtdoor Steve Van Avondt Vr 05 Okt 2012, 19:54

en kousen accent de Queen dan... :lol: :lol:
(sorry Etienne :) )
0 x


Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Etienne Dierckx Vr 05 Okt 2012, 20:25

hahaha, fluo roos was toch knapper dan dat fluo groen/geel van putoline #gay :roll:
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Di 09 Okt 2012, 09:36

Om nog even op die Suzuki terug te komen, één nog met full-floater system, tot welk jaar maakten ze dat systeem? De naftbak, lag die dan niet te laag voor de carburator? Het enige, mij lijkende, voordeel blijkt een lager gewicht? Of vergeet ik iets.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Di 09 Okt 2012, 10:26

Dat full-floater systeem is gemaakt tot en met 1985, volgens Johan Luyten het beste veersysteem ooit.
De productiekosten lagen te hoog, vandaar dat Suzuki er afstand van gedaan heeft naar verluid.

Die tank zo laag is inderdaad gedaan om het zwaartepunt te verlagen, ze zal nog wel een ietsje hoger gelegen hebben dan de carburateur, ofwel hebben ze er een membraanpompje op gemonteerd, iets wat ook gedaan werd bij de fabrieks Honda's van half de jaren '80 waar de tank duidelijk lager lag dan de carb.

Bij de Yamaha fabrieksmoto's met het cantilever systeem van begin de jaren '80 werd de swingarm lager gebouwd dan bij de productiemotoren om het zwaartepunt te verlagen.
De speciale luchtfilterbehuizing werd daarbij boven de swingarm en pomp gemonteerd terwijl bij een productiemotor het luchtfilter onder de pomp zat. ;)

Sinds de jaren '70 is er een minimumgewicht op de crossmotoren van toepassing, dit zogezegd om de minder kapitaalkrachtigen ook een kans te geven...
Dit werd bvb bij Honda opgevangen door heel veel onderdelen die hoog gemonteerd zijn te maken van superlicht materiaal (titanium, magnesium, aluminium...) en de onderkant van de motor te verzwaren met lood om zodoende toch aan het minimumgewicht te komen en om het zwaartepunt te verlagen.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Di 09 Okt 2012, 11:34

Werner, bij de full-floater kon je zelf de progressiviteit toch regelen door de lengte van de stangen te veranderen dacht ik? Of gebeurde het zoals nu meestal met de regelingen van de pomp zelve?
0 x


Kr
Kris Goris
125cc junior EK
Berichten: 87
Lid geworden op: Wo 27 Okt 2010, 00:31
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Kris Goris Di 09 Okt 2012, 11:58

@Pierre,van die full floater kon je de stangen niet regelen,waren tot 82 metalen stangen en erachter van aluminium,de pomp kon je tot model 83 alleen de uitgaande demping regelen,de modelen vanaf 84 kon je beide regelen in en uitgaande.Tot en met 83 waren er lange slangen aan van het pomphuis tot vooraan aan de radiator waar het potje hing,van af 84 was de slang veel koter en hing het reservoir tegen de kader langs de kant van de voetrem,als ik me goed herinner.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Di 09 Okt 2012, 13:55

Dat is zo Kris.
'k Heb zelf een '83er (ex Victor Geuens), toen 2 jaar oud, en '85er gehad.

Die '85er kocht ik destijds om helemaal in orde te zetten voor het seizoen '90, zelfs voor in een liefhebbersbond was een motor van 5 seizoenen al vrij oud...
Ik vroeg me af of ik daar nog wel mee ging kunnen volgen bij de nieuwelingen...
Als je ziet hoe mannen zoals ne Werner Dewit daar nu mee omgaan... Pfffffff... :oops: :lol:

Achteraf heb ik uiteindelijk met die motor niet veel gereden want ik kreeg later een aanbod van mijne beste maat om zijne overjaarse YZ490 van '88 over te nemen voor 65 000 franken, inclusief zo goed als nieuwe JT kleren met helm, botten en al...
Met die motor was amper 20 keer gereden op de Witte Berg, dus geen stenen of niets gezien, 'k heb niet lang moeten nadenken.
De YZ heb ik nu nog!

Die standaard pompen van een '83 hadden een uitgaande demping die in 4standen te regelen was!
Stand 2 was (voor mij toch) te snel en stand 4 te traag, dus werd het stand 3... 'k heb nooit zo'n goede vering gehad.
Wat de standaard vering bij Suzuki betrof, daar konden ze bij Honda en Yamaha nog wat van leren...
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gi
Gino Goovaerts
ama lites national champ
Berichten: 480
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 18:35
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Gino Goovaerts Di 09 Okt 2012, 22:38

bij de kawasaki van 85 en 86 ook nog 87 denk ik kon je die stang regelen
0 x


i am dogger
Gebruikersavatar
Peter Goolaerts
mx all time winner
Berichten: 1300
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Hulshout
Contact:

Re: de oude doos

Berichtdoor Peter Goolaerts Wo 10 Okt 2012, 17:11

Als ik het goed voorheb het idool van Stefan Everts, The Johny O'show op de Mugen Honda 125cc in 1980.

Afbeelding
0 x


Ex-Vintage MX Lover
Gebruikersavatar
Peter Goolaerts
mx all time winner
Berichten: 1300
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Hulshout
Contact:

Re: de oude doos

Berichtdoor Peter Goolaerts Wo 10 Okt 2012, 17:13

Fabrieks Yamaha 125cc 1983 met roterende inlaat.jpg

Afbeelding
0 x


Ex-Vintage MX Lover
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 18:55

Da's gene roterende inlaat zelle Peter...

Da's er ene met de inlaat direkt op het carter.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Peter Goolaerts
mx all time winner
Berichten: 1300
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Hulshout
Contact:

Re: de oude doos

Berichtdoor Peter Goolaerts Wo 10 Okt 2012, 19:49

@ Werner, ik ben de laatste om je tegen te spreken dat weet je....misschien zal mijn "bron" hier zelf in de fout zijn gegaan maar desondanks toch een knappe fabrieksmotor.

Wie kent de piloot?
0 x


Ex-Vintage MX Lover
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 19:56

Mag ik weten van waar je die foto hebt Peter?

Waarschijnlijk is er sprake van een "rotary exhaust valve"... (variabele uitlaatpoort).
Die staat er wel op, de bediening vlak achter de waterpomp. ;)
Laatst gewijzigd door Werner Castelyns op Wo 10 Okt 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Kr
Kris Renaerts
mx2 amateur champ
Berichten: 198
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 01:37
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Kris Renaerts Wo 10 Okt 2012, 20:07

Peter Goolaerts schreef:@ Werner, ik ben de laatste om je tegen te spreken dat weet je....misschien zal mijn "bron" hier zelf in de fout zijn gegaan maar desondanks toch een knappe fabrieksmotor.

Wie kent de piloot?

jacky vimond of ron lechien en het is normaal toch een roterende inlaat
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 20:10

Roterende inlaat?
waar zien jullie da?
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Kr
Kris Renaerts
mx2 amateur champ
Berichten: 198
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 01:37
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Kris Renaerts Wo 10 Okt 2012, 20:12

staat zo beschreven in motocrossboekjes van 1983
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 20:15

Neenee Chris, daar staat "rotary valved".
wat slaat op een variabele uitlaat.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Peter Goolaerts
mx all time winner
Berichten: 1300
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Hulshout
Contact:

Re: de oude doos

Berichtdoor Peter Goolaerts Wo 10 Okt 2012, 20:16

@ Werner, in de wereld van forums is het soms nog een koude oorlog bijgevolg moet ik de naam van de leverancier met alle mogelijke middelen beschermen :lol: :lol: :lol:

Volgende mocht ik nog doorgeven ;

The awesome rotary valve inducted
0 x


Ex-Vintage MX Lover
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 20:16

Da's dieje van Ron Lechien !!! :lol: :lol: :lol:


Afbeelding
upload pictures
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 10 Okt 2012, 20:22

Bij een roterende inlaat staat de inlaatschijf altijd opzij tegen de krukas en draait bijgevolg samen met de krukas.
Bij vrijwel alle motoren met een roterende inlaat staat ook de carburateur opzij tegen het blok.
Bij crossers niet omdat die carburateur daar te gevoelig gemonteerd staat (stenen enz...)
Vandaar dat de carburateur van de motor van Harry Everts achter de cilinder naast de carburateur gemonteerd stond die voor de "gewone" inlaat zorgde.

Op de foto van Peter staat de motor van Jacky Vimond!
Laatst gewijzigd door Werner Castelyns op Wo 10 Okt 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be

Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

Aanmelden · Registreer