de oude doos
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Yep, zo'n dingen interesseren mij Werner! Die 'details' kunnen het motocrossrijden in extreme omstandigheden, echt verbeteren.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Toch wel!
Er zijn door de jaren veel dingen geprobeerd die uiteindelijk "de markt" niet gehaald hebben maar die volgens mij toch werken...
Ik heb in de MXA ooit foto's gezien van een dubbelwandige "gasbus" van een achtervering, die was aangesloten op het koelcircuit van de motor!
Een watergekoelde achtervering dus!
Als je weet dat zo'n achtervering onder intens gebruik tussen de 250° en 300° C warm kan worden, de olie tenminste...
De definitie van een achtervering is eigenlijk het omzetten van beweging in warmte, die warmte wordt dan afgevoerd via het pomphuis.
Eén van de grootste problemen bij veringtuners is de fading die optreed bij het heet worden van de demperolie.
Er zijn door de jaren veel dingen geprobeerd die uiteindelijk "de markt" niet gehaald hebben maar die volgens mij toch werken...
Ik heb in de MXA ooit foto's gezien van een dubbelwandige "gasbus" van een achtervering, die was aangesloten op het koelcircuit van de motor!
Een watergekoelde achtervering dus!
Als je weet dat zo'n achtervering onder intens gebruik tussen de 250° en 300° C warm kan worden, de olie tenminste...
De definitie van een achtervering is eigenlijk het omzetten van beweging in warmte, die warmte wordt dan afgevoerd via het pomphuis.
Eén van de grootste problemen bij veringtuners is de fading die optreed bij het heet worden van de demperolie.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Sc
- ama lites national champ
- Berichten: 472
- Lid geworden op: Ma 21 Sep 2009, 22:03
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Werner Castelyns schreef:Toch wel!
Er zijn door de jaren veel dingen geprobeerd die uiteindelijk "de markt" niet gehaald hebben maar die volgens mij toch werken...
Ik heb in de MXA ooit foto's gezien van een dubbelwandige "gasbus" van een achtervering, die was aangesloten op het koelcircuit van de motor!
Een watergekoelde achtervering dus!
Als je weet dat zo'n achtervering onder intens gebruik tussen de 250° en 300° C warm kan worden, de olie tenminste...
De definitie van een achtervering is eigenlijk het omzetten van beweging in warmte, die warmte wordt dan afgevoerd via het pomphuis.
Eén van de grootste problemen bij veringtuners is de fading die optreed bij het heet worden van de demperolie.
Werner,ja de warmte van een vering is zeker een probleem,ik heb vele jaren met Avackshocks gereden(jaren 70-80)zij hadden toen de oplossing bedacht door tussen het veringshuis en monoshockpotje een lange slang te plaatsen zodat we het momoshockpotje konden bevestigen op de kroonplaten,achter het voorste nummerbord dat voorzien werd van gaatjes,we hadden dus extra olie en extra koeling,het veringshuis werdt voorzien van een stickers met verschillende kleuren,die kleuren bepaalde dan de temperathuur van het veringshuis,ook het veringshuis werd nog extra voorzien van aluminium koelribben
0 x
-
Ed
- 125cc rookie
- Berichten: 127
- Lid geworden op: Di 15 Sep 2009, 19:04
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
we benaderen hier dicht vliegtuigtechnieken waar de hydraulica zeer veel toepassingen heeft;
oa: landingsgestel-rolroeren-staartvlak en zo veel meer
de koeling hierin baseert zich door middel van warmtewisselaars (vb : warme olie vloeit via een buizenstel over een innertube waar bv fuel doorstroomt om die voor te verwarmen en ook om bevriezing te voorkomen (op grote hoogtes heb je extreme negatieve temperaturen)en zodoende wordt de olie gekoeld;
oa: landingsgestel-rolroeren-staartvlak en zo veel meer
de koeling hierin baseert zich door middel van warmtewisselaars (vb : warme olie vloeit via een buizenstel over een innertube waar bv fuel doorstroomt om die voor te verwarmen en ook om bevriezing te voorkomen (op grote hoogtes heb je extreme negatieve temperaturen)en zodoende wordt de olie gekoeld;
0 x
-
Ma
- mx all time winner
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 23:03
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Amai, dan haak ik af...
Pierre, bij het oorspronkelijke monoshock systeem van Luciën Tilkens was één van de doelstellingen het kunnen meenemen van méér olie, die cantilever monoshockpompen waren dan ook enorm groot vergeleken met de huidige pompen.
Eddy, bij een vliegtuig is het méér de omgekeerde wereld denk ik, daar is het méér te doen om te verwarmen.
Pierre, bij het oorspronkelijke monoshock systeem van Luciën Tilkens was één van de doelstellingen het kunnen meenemen van méér olie, die cantilever monoshockpompen waren dan ook enorm groot vergeleken met de huidige pompen.
Eddy, bij een vliegtuig is het méér de omgekeerde wereld denk ik, daar is het méér te doen om te verwarmen.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Heb ooit met een pomp testgereden van een Tiens ingenieur. Die had een groot cilindervormig reservoir op de voorste buis van het frame gelaatst met 2 leidingen, zodanig dat er ten eerste, veel olie aanwezig was, en, de olie werd met een kleppensysteem rondgepompt zodat die kon afkoelen! Het werkte, maar hij kon zen veerelement ni betrouwbaar maken, er schortte altijd iets aan.
0 x
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Die remstang staat inderdaad vast aan de swingarm Pierre.
Ik denk dat dit te weerleggen is.
Als je goed naar het voorste tandwiel kijkt op de uitgaande as van het motorblok zie je dat dat tandwiel erop geschroefd is en niet met een circlips.
Op zich geen probleem natuurlijk maar het is wel zo dat bij de oudere Maico's het voorste tandwiel er met een moer op stond en pas later, vanaf de vijfversnellingsbakken, met een circlips.
Ten tijde van deze Maico's hadden die motoren veel kortere veerwegen dan de motor op de foto zelf.
En een kortere veerweg heeft automatisch veel minder (nadelig) effect op het stuiteren van het achterwiel in stopknippen.
Bedenk ook dat het verlengen van de remstang tot aan het frame en het "vlottend" maken van de remtrommel middels een bronzen bus weer extra kosten meebrengt voor de constructeur, vandaar dat dit waarschijnlijk zo lang mogelijk uitgesteld is...
Ik denk dat dit te weerleggen is.
Als je goed naar het voorste tandwiel kijkt op de uitgaande as van het motorblok zie je dat dat tandwiel erop geschroefd is en niet met een circlips.
Op zich geen probleem natuurlijk maar het is wel zo dat bij de oudere Maico's het voorste tandwiel er met een moer op stond en pas later, vanaf de vijfversnellingsbakken, met een circlips.
Ten tijde van deze Maico's hadden die motoren veel kortere veerwegen dan de motor op de foto zelf.
En een kortere veerweg heeft automatisch veel minder (nadelig) effect op het stuiteren van het achterwiel in stopknippen.
Bedenk ook dat het verlengen van de remstang tot aan het frame en het "vlottend" maken van de remtrommel middels een bronzen bus weer extra kosten meebrengt voor de constructeur, vandaar dat dit waarschijnlijk zo lang mogelijk uitgesteld is...
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Ed
- 125cc rookie
- Berichten: 127
- Lid geworden op: Di 15 Sep 2009, 19:04
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
ben geen ingenieur maar heb wel 35 jaar vliegtuigtechniek gedaan -en vele zaken lijken moeilijk maar zijn het niet als men een beetje zijn grijze massa gebruikt
0 x
-
Fr
- the legend!
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
- Locatie: ARENDONK
Re: de oude doos
grijze massa heb ik genoeg , maar toch komt het er niet uit haha
0 x
speaker Frankske
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Volledig mee akkoord Werner, je ziet ook dat de veerelementen kunnen verplaatst worden op de achterbrug, KTM had dat vroeger standaard.
0 x
-
Ko
- 50cc rider
- Berichten: 23
- Lid geworden op: Di 09 Feb 2010, 14:01
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Was dit honda's oplossing tegen het stuiteren van het achterwiel tijdens het remmen?
Heeft iemand info over de achterbrug van deze 250cc yamaha? De rechterkant van de achterbrug
was veel groter dan de linkerkant en er zat vooraan een soort stofhoes, als je dit kan zien op de foto.
Ik zag Yves Demaria er tijdens de GP van Kester '96 mee rondrijden.
Heeft iemand info over de achterbrug van deze 250cc yamaha? De rechterkant van de achterbrug
was veel groter dan de linkerkant en er zat vooraan een soort stofhoes, als je dit kan zien op de foto.
Ik zag Yves Demaria er tijdens de GP van Kester '96 mee rondrijden.
Laatst gewijzigd door Koen Van Den Driessche op Za 12 Jan 2013, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Mooie foto van de Honda Koen! Die achterbrug van de Yamaha heeft een plastieken (of koolvezel of...) plaat op de achterbrug liggen, die dient als veer! Dus die plaat plooit, heb dit toen in Kester zelf gezien, ging aan zijn tent staan, maar het was: tent open, moto binnen, tent dicht! Was geen succes blijkbaar, naar het schijnt brak die plaat te snel. De demper stond op de normale plaats, maar zonder veer dus.
Laatst gewijzigd door Pierre Vandenplas op Zo 30 Dec 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Die scharnierende remverankering op die Honda is hetgeen ik voorhad bij mijn vorige bericht.
Bedankt Koen voor het posten!
Bedankt Koen voor het posten!
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Ko
- 50cc rider
- Berichten: 23
- Lid geworden op: Di 09 Feb 2010, 14:01
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Mooie constructie op de Honda, ben er zeker van dat het, mits juiste afstelling, voordeel heeft in de stopkippen, maar het 'onafgeveerd gewicht' is dan weer groter, zodat het moeilijker is om de demping juist af te stellen. Elke gram minder op het onafgeveerd gewicht is beter, daarom denk ik dat het nooit in productie gegaan is.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Aan alle oude doos liefhebbers een vreugdevol, sportief, maar vooral ook een gezond 2013 toegewenst!
Wordt het eens geen tijd voor een "oude doos reünie", ergens op een oldtimercross?
Uploaded with ImageShack.us
Wordt het eens geen tijd voor een "oude doos reünie", ergens op een oldtimercross?
Uploaded with ImageShack.us
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Aan alle 'old-box-oldies' ook een gelukkig nieuwjaar, en een reunie zou misschien echt wel eens een belevenis kunnen zijn!En wat denken jullie hier van?
0 x
- Danny Hermans
- 125cc junior EK
- Berichten: 75
- Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 17:39
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VMCF
- Locatie: Hasselt
- Contact:
Re: de oude doos
Zou die "oude doos"-reünie niet geweldig staan op de nakende organisatie in Bolderberg? Enne, voor ik het vergeet, aan elk van u hier nog een schitterend 2013 toegewenst van mij.
0 x
http://www.mxvintage.be
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten