de oude doos

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Vr 28 Dec 2012, 20:14

Yep, zo'n dingen interesseren mij Werner! Die 'details' kunnen het motocrossrijden in extreme omstandigheden, echt verbeteren.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 28 Dec 2012, 20:42

Toch wel!

Er zijn door de jaren veel dingen geprobeerd die uiteindelijk "de markt" niet gehaald hebben maar die volgens mij toch werken...
Ik heb in de MXA ooit foto's gezien van een dubbelwandige "gasbus" van een achtervering, die was aangesloten op het koelcircuit van de motor!
Een watergekoelde achtervering dus!

Als je weet dat zo'n achtervering onder intens gebruik tussen de 250° en 300° C warm kan worden, de olie tenminste...
De definitie van een achtervering is eigenlijk het omzetten van beweging in warmte, die warmte wordt dan afgevoerd via het pomphuis.
Eén van de grootste problemen bij veringtuners is de fading die optreed bij het heet worden van de demperolie.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ
Berichten: 472
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2009, 22:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Schroyen Pierre Vr 28 Dec 2012, 21:54

Werner Castelyns schreef:Toch wel!

Er zijn door de jaren veel dingen geprobeerd die uiteindelijk "de markt" niet gehaald hebben maar die volgens mij toch werken...
Ik heb in de MXA ooit foto's gezien van een dubbelwandige "gasbus" van een achtervering, die was aangesloten op het koelcircuit van de motor!
Een watergekoelde achtervering dus!

Als je weet dat zo'n achtervering onder intens gebruik tussen de 250° en 300° C warm kan worden, de olie tenminste...
De definitie van een achtervering is eigenlijk het omzetten van beweging in warmte, die warmte wordt dan afgevoerd via het pomphuis.
Eén van de grootste problemen bij veringtuners is de fading die optreed bij het heet worden van de demperolie.

Werner,ja de warmte van een vering is zeker een probleem,ik heb vele jaren met Avackshocks gereden(jaren 70-80)zij hadden toen de oplossing bedacht door tussen het veringshuis en monoshockpotje een lange slang te plaatsen zodat we het momoshockpotje konden bevestigen op de kroonplaten,achter het voorste nummerbord dat voorzien werd van gaatjes,we hadden dus extra olie en extra koeling,het veringshuis werdt voorzien van een stickers met verschillende kleuren,die kleuren bepaalde dan de temperathuur van het veringshuis,ook het veringshuis werd nog extra voorzien van aluminium koelribben
0 x


Ed
Eddy Lahaye
125cc rookie
Berichten: 127
Lid geworden op: Di 15 Sep 2009, 19:04
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Eddy Lahaye Za 29 Dec 2012, 08:30

we benaderen hier dicht vliegtuigtechnieken waar de hydraulica zeer veel toepassingen heeft;
oa: landingsgestel-rolroeren-staartvlak en zo veel meer
de koeling hierin baseert zich door middel van warmtewisselaars (vb : warme olie vloeit via een buizenstel over een innertube waar bv fuel doorstroomt om die voor te verwarmen en ook om bevriezing te voorkomen (op grote hoogtes heb je extreme negatieve temperaturen)en zodoende wordt de olie gekoeld;
0 x


Ma
Mark Dejonghe
mx all time winner
Berichten: 1357
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 23:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Re: de oude doos

Berichtdoor Mark Dejonghe Za 29 Dec 2012, 10:18

Dat word hier stof voor ingenieurs....!!!
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Za 29 Dec 2012, 10:42

Amai, dan haak ik af... ;)

Pierre, bij het oorspronkelijke monoshock systeem van Luciën Tilkens was één van de doelstellingen het kunnen meenemen van méér olie, die cantilever monoshockpompen waren dan ook enorm groot vergeleken met de huidige pompen.

Eddy, bij een vliegtuig is het méér de omgekeerde wereld denk ik, daar is het méér te doen om te verwarmen.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Za 29 Dec 2012, 11:35

Heb ooit met een pomp testgereden van een Tiens ingenieur. Die had een groot cilindervormig reservoir op de voorste buis van het frame gelaatst met 2 leidingen, zodanig dat er ten eerste, veel olie aanwezig was, en, de olie werd met een kleppensysteem rondgepompt zodat die kon afkoelen! Het werkte, maar hij kon zen veerelement ni betrouwbaar maken, er schortte altijd iets aan.
0 x


Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Za 29 Dec 2012, 11:40

AfbeeldingDe rembaar is hier bij de Maico vast Werner.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Za 29 Dec 2012, 11:55

Die remstang staat inderdaad vast aan de swingarm Pierre.

Ik denk dat dit te weerleggen is.
Als je goed naar het voorste tandwiel kijkt op de uitgaande as van het motorblok zie je dat dat tandwiel erop geschroefd is en niet met een circlips.
Op zich geen probleem natuurlijk maar het is wel zo dat bij de oudere Maico's het voorste tandwiel er met een moer op stond en pas later, vanaf de vijfversnellingsbakken, met een circlips.
Ten tijde van deze Maico's hadden die motoren veel kortere veerwegen dan de motor op de foto zelf.
En een kortere veerweg heeft automatisch veel minder (nadelig) effect op het stuiteren van het achterwiel in stopknippen.
Bedenk ook dat het verlengen van de remstang tot aan het frame en het "vlottend" maken van de remtrommel middels een bronzen bus weer extra kosten meebrengt voor de constructeur, vandaar dat dit waarschijnlijk zo lang mogelijk uitgesteld is...
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ed
Eddy Lahaye
125cc rookie
Berichten: 127
Lid geworden op: Di 15 Sep 2009, 19:04
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Eddy Lahaye Za 29 Dec 2012, 18:34

ben geen ingenieur maar heb wel 35 jaar vliegtuigtechniek gedaan -en vele zaken lijken moeilijk maar zijn het niet als men een beetje zijn grijze massa gebruikt
0 x


Fr
Frank Janssen
the legend!
Berichten: 3969
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
Locatie: ARENDONK

Re: de oude doos

Berichtdoor Frank Janssen Za 29 Dec 2012, 22:46

grijze massa heb ik genoeg , maar toch komt het er niet uit haha
0 x


speaker Frankske
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Za 29 Dec 2012, 23:40

Volledig mee akkoord Werner, je ziet ook dat de veerelementen kunnen verplaatst worden op de achterbrug, KTM had dat vroeger standaard.
0 x


Ko
Koen Van Den Driessche
50cc rider
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 09 Feb 2010, 14:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Koen Van Den Driessche Zo 30 Dec 2012, 00:49

Was dit honda's oplossing tegen het stuiteren van het achterwiel tijdens het remmen?

Afbeelding


Heeft iemand info over de achterbrug van deze 250cc yamaha? De rechterkant van de achterbrug
was veel groter dan de linkerkant en er zat vooraan een soort stofhoes, als je dit kan zien op de foto.
Ik zag Yves Demaria er tijdens de GP van Kester '96 mee rondrijden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Koen Van Den Driessche op Za 12 Jan 2013, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Zo 30 Dec 2012, 11:13

Mooie foto van de Honda Koen! Die achterbrug van de Yamaha heeft een plastieken (of koolvezel of...) plaat op de achterbrug liggen, die dient als veer! Dus die plaat plooit, heb dit toen in Kester zelf gezien, ging aan zijn tent staan, maar het was: tent open, moto binnen, tent dicht! Was geen succes blijkbaar, naar het schijnt brak die plaat te snel. De demper stond op de normale plaats, maar zonder veer dus.
Laatst gewijzigd door Pierre Vandenplas op Zo 30 Dec 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 30 Dec 2012, 11:41

Die scharnierende remverankering op die Honda is hetgeen ik voorhad bij mijn vorige bericht.

Bedankt Koen voor het posten!
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ko
Koen Van Den Driessche
50cc rider
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 09 Feb 2010, 14:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Koen Van Den Driessche Zo 30 Dec 2012, 12:07

thx pierre voor de info!
0 x


Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Zo 30 Dec 2012, 12:26

Mooie constructie op de Honda, ben er zeker van dat het, mits juiste afstelling, voordeel heeft in de stopkippen, maar het 'onafgeveerd gewicht' is dan weer groter, zodat het moeilijker is om de demping juist af te stellen. Elke gram minder op het onafgeveerd gewicht is beter, daarom denk ik dat het nooit in productie gegaan is.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: de oude doos

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 31 Dec 2012, 22:45

Aan alle oude doos liefhebbers een vreugdevol, sportief, maar vooral ook een gezond 2013 toegewenst!

Wordt het eens geen tijd voor een "oude doos reünie", ergens op een oldtimercross?




Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: de oude doos

Berichtdoor Pierre Vandenplas Di 01 Jan 2013, 14:32

AfbeeldingAan alle 'old-box-oldies' ook een gelukkig nieuwjaar, en een reunie zou misschien echt wel eens een belevenis kunnen zijn!En wat denken jullie hier van?
0 x


Gebruikersavatar
Danny Hermans
125cc junior EK
Berichten: 75
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 17:39
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF
Locatie: Hasselt
Contact:

Re: de oude doos

Berichtdoor Danny Hermans Vr 04 Jan 2013, 14:29

Zou die "oude doos"-reünie niet geweldig staan op de nakende organisatie in Bolderberg? Enne, voor ik het vergeet, aan elk van u hier nog een schitterend 2013 toegewenst van mij.
0 x


http://www.mxvintage.be
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)

Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

Aanmelden · Registreer