Dossier: subsidie voor de MX

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gu
Guy Dick
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Dossier: subsidie voor de MX

Berichtdoor Guy Dick Wo 29 Feb 2012, 11:43

Om (Vlaamse) subsidie te bekomen van BLOSO moet je uiteraard aan een aantal criteria voldoen. Enkele van de belangrijkste op een rijtje:
-mogelijkheid geven aan proffessionele en amateur-sporters om te trainen en wedstrijden te betwisten
-idem voor de jeugd + mogelijkheid tot opleiding
-internationale wedstrijden inrichten
-erkend door BLOSO
-de sporttak moet voorkomen op de lijst van goedgekeurde sporten
-1500 vergunningen

Er zijn dus een aantal bottle necks voor de MX:
1) BLOSO heeft 3 motorcross-federaties erkend: VMBB, UMC en FAM (voor deze erkenning moet je 500 vergunningen hebben)
2) Het is niet duidelijk of motorcross op de lijst van goedgekeurde sporten staat (probleem zou zijn dat men niet aan de voorwaardes voor de verzekering voldoet - lees 1 verzekering)
3) 1500 vergunningen tellen alleen individueel: een piloot met dubbele vergunning telt maar 1 keer!

Kortom: om subsidie te krijgen moeten alle 3 de federaties dus samen werken om aan 1.500 piloten te komen...

Deze subsidie kan voor véél doelen aangewend worden:
-jeugdwerking (om vers bloed aan te trekken)
-oefenterreinen (om hobbyrijders de smaak te laten krijgen en naar de wedstrijden te lokken)
-financiele steun voor 1e organisatie van een club (om zo nieuwe organisatoren aan te trekken)
-financiele steun bij aflassen door overmacht bvb het weer
-administratief personeel (sommige sporttakken hebben 1 medewerker die enkel moet uitzoeken hoe subsidies vlot aangevraagd en verkregen worden)
-lobby (hiervoor moet je bij bepaalde buro's zijn met kontakten op de kabinetten en die zijn uiteraard niet gratis!)
-promotie: bvb om op TV te komen moet je betalen...
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Auke Theuninck
mx2 wk rookie
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Dossier: subsidie voor de MX

Berichtdoor Auke Theuninck Wo 29 Feb 2012, 18:57

Eindelijk eens duidelijk zwart op wit hoe het in elkaar zit. Hopelijk snappen ze het nu!!
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Wo 29 Feb 2012, 19:06

dat verhaal kennen de federaties volgens mij al lang ... en dat is net het erge ....
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Suz Haeck
mx all time winner
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Berichtdoor Suz Haeck Wo 29 Feb 2012, 21:37

en als wij da zeiden in de topic onder één koepel, het regelement van subsities op forum smeten ,kregen we niet anders dan ne hoop commentaar tot em met , nu moet ik toch ne keer ferm lachen zenne , :shock:
0 x

Suz-mx Team

Liever gehaat om rechtuit men mening te zeggen, dan geliefd door schijnheilig te doen !
Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Berichtdoor Matteo Boxy Do 01 Mar 2012, 09:40

Laat ons alstublieft niet beginnen discussiëren over wie voorstander is van een overkoepelende organisatie of niet want zo'n discussie brengt toch niets op.

Laat ons blij zijn dat Guy eens in mensentaal heeft opgeschreven van wat de stand van zaken is. Want hoe we het nu draaien of keren, en of we ze zouden naar de maan schieten of niet, zonder overheidsgeld gaat de Belgische cross niet evolueren, punt uit.

Het is een feit dat alle federaties, of ze mekaar nu kunnen uitstaan of niet, water bij de wijn zullen moeten doen. Wat sommigen denken hier misschien wel dat motocross een wereldsport is qua populariteit maar ik kan u garanderen dat een sportje met 1500 vergunninghouders in Vlaanderen niets is om van de daken te schreeuwen.
0 x

Do
Domien Lammens
mx2 wk champ
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Berichtdoor Domien Lammens Do 01 Mar 2012, 12:18

Ik denk als je kijkt wat er momenteel met VMCF gebeurt,je niet moet hopen op een evolutie.De mx stabiel houden lijkt me al zwaar genoeg.
0 x

Ca
Carvers Jan
125cc rookie

Berichtdoor Carvers Jan Do 01 Mar 2012, 18:47

Volgens mij is er al een subsidie besproken van maar liefst 250 000 €.
Ben benieuwd hoeveel de opkomende jeugd daaraan gaat hebben..
En aan wat dit besteed word ,reclame en drukwerk zekers ! :oops:
Die subsidie kan dan wel ZONDER AL DEZE VOORWAARDEN ????????
Maar een paar jeugdbonden in vlaanderen enkele 10 0000 den € toestoppen
dat kan niet !!!
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Do 01 Mar 2012, 20:11

Er is onderhandeld over subsidie voor de motorcross in het verleden maar deze is NOOIT toegekend omdat er niet aan de voorwaarden werd voldaan. Ik had gisteren een gesprek met 1 van de onderhandelaars toen. Het ging idd over 10 miljoen oude Belgische franken (250.000 euro). Deze wordt toegekend door BLOSO.

Op dit moment kunnen alleen subsidies toegekend worden aan eenmalige organisaties. Dat is een andere prijzenpot. Dit wordt verstrekt door de Vlaamse overheid.
0 x

Carlo Briers
mx1 wk rookie
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Carlo Briers Ma 05 Mar 2012, 04:48

De bal ligt dus in het kamp van de federaties. Wat houdt ze eigenlijk tegen om één overkoepelende organisatie op te richten.
Daar heeft toch iedereen baat bij en de federaties zelf nog het meeste.
0 x

Suz Haeck
mx all time winner

Berichtdoor Suz Haeck Ma 05 Mar 2012, 13:26

Ik vrees een beetje als alles moet verlopen zoals de wet voorschrijft dat men moet beginnen bij het begin, en eerst een bestuur samenstellen, dat wel degelijk zoals men in de reglementen schrijft moet bestaan uit en ik citeer :

beschikken over een raad van beheer van minstens negen leden die op een voor de sportsector representatieve wijze is samengesteld uit vertegenwoordigers van de erkende sportfederaties;

dus als fam niets te vertellen heeft in het bestuur, tja ... wie gaat dan beslissen over wat en hoe de subsidies verdeeld worden en daar begint volgens mij al een pop te dansen,
Het gaat hier wel over veeeeeel geld he , dus wie wil daar niet mee zen zeggenschap in hebben ?

Dus miss beginnen bij begin ....
Nu ja ... blijven hopen zeker
0 x

Suz-mx Team

Liever gehaat om rechtuit men mening te zeggen, dan geliefd door schijnheilig te doen !
Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 05 Mar 2012, 14:04

De eerste - en enige - vraag is: moddert men liever verder aan zoals nu, met grote ronkende verklaringen of gaat men eens aan tafel zitten, luistert naar wat de andere partij te vertellen heeft, plaatst daar zijn eigen standpunt tegenover en kijkt of er een compromis mogelijk is?
0 x

Filip Hardis
world THQ sx champ

Berichtdoor Filip Hardis Ma 05 Mar 2012, 14:30

zolang die ENE MENEER daar bij FAM de wetten bepaalt, zal er NOOIT iets veranderen in de amateur crosswereld!!! Of jawel, als ALLE andere federaties met hem aan tafel gaan zitten, en luisteren en zich schikken naar ZIJN voorwaarden!
Dan mss wel, maar anders..... Drie keer, nu niet, nooit ni, en van zijn leven ni!!!
0 x

hardis ik kan nog promotie maken, gij blijft nog tot aan uw pensioen bij de nieuwelingen b mee ronddraaien. en daar heb ik geen gegatlek gedoe voor nodig!

Dixit Frankske de speaker! :D :D :D
Ge
Geert Hofman
european champ mx2

Berichtdoor Geert Hofman Ma 05 Mar 2012, 17:17

@filip , het probleem is dat er te veel eigenbelang mee gemoeid is en dan is het beter weg te blijven van de onderhandelingstafel dan in dialoog te gaan met de kans dit allemaal te verspelen :evil:
Ik heb het nog gezegd als je dan bekijkt in onze omringende buurlanden werkt dat wel én succesvol én kunnen mensen normaal betaald worden voor opleiding , PR , enz.

Tis allemaal simpel maar das voor sommigen nog te moeilijk ;)
0 x

Suz Haeck
mx all time winner

Berichtdoor Suz Haeck Ma 05 Mar 2012, 19:11

ik denk net dat niet zo simpel is als men doet geloven,

maar honderd topics hierover gaat ons ook niet vooruit helpen e !
0 x

Suz-mx Team

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Ma 05 Mar 2012, 20:15

Het eerste wat vooral moet gebeuren is het eigenbelang is eventjes aan de kant zetten,en proberen als grote en volwassen mensen tot een akkoord te komen waar heel het mx gebeuren mee gediend is
0 x

Suz Haeck
mx all time winner

Berichtdoor Suz Haeck Di 06 Mar 2012, 09:38

Ik weet nog niet zene of het voor meneer verboven allemaal zo is als dat men voorstelt,

Nu ten 1e mx is zijn INKOMEN, die leeft van zijn verzekering , vrees dat die op een jaar niet zomaar ff zijn inkomen gaat doen dalen door een 600 tal verzekeringspolissen en plus minus x aantal duizende euro minder te hebben, dan kunde hier toch moeilijk spreken over de liefde voor de sport !
ok die mens kan miss genoeg verdienen, maar wie zijn wij om zijn rekening te maken en zijn inkomen te gaan bepalen ??

stel nu de vraag hier aan iedereen, zou jij je inkomen opgeven voor mx ??
is er hier ene zot die zijn loon zou afstaan voor mx ??
iemand die hier al bij stil gestaan heeft ??

zie ik ook liever alles in één geheel, één vergunning, één verzekering, geen piloten die beboet kunnen worden ect ect ... maar je moet alles van twee kanten kunne bekijken ook en soms eens zich in de plaats van de voor velen de dwarsligger bekijken , en ergens kan ik da wel begrijpen dat meneer verboven niet zo happig is om onder 1 geheel te komen, elke bladzijde heeft twee kanten, en jammer is , zou graag hier es een van die grote mannen aant woord hebben gezien, want voor ons is simpel, wij zijn pro of contra , en lap hed hier de ene discussie na de andere en helpt ons ook geen klote vooruit !
0 x

Suz-mx Team

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Di 06 Mar 2012, 17:05

:shock:
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Di 06 Mar 2012, 19:32

Ja dat is wel een straffe dus achter de heer verboven moet er helemaal nietmeer gecrosst worden want het is nu zijn inkomen.
0 x

Ge
Geert Hofman
european champ mx2

Berichtdoor Geert Hofman Di 06 Mar 2012, 19:51

@ dimitri , nee dan gaat de FAM mee in pensioen he ;)
0 x

Suz Haeck
mx all time winner

Berichtdoor Suz Haeck Di 06 Mar 2012, 20:48

das toch algemeen geweten dat meneer verboven leeft van de mx, en ja das miss uit eigenbelang dat hij daarom geen 600 polissen van onder zen neus wil zien verdwijnen, Trouwens wij hebben hier wel allemaal gemakkelijk oordelen zenne, maar waar zaten al die the hard mx fans toen Guy Dick een oproep plaatste , steun de mx ??
Kheb gezien hoeveel helden er daadwerklijk uit eigen zak iets wilden schenken, en geloof me en vraag na aan dick, zullen er geen 100 geweest zijn ..... De dag dat ik mijn team moet rechthouden uit eigen zak, zal ook de liefde voor de sport voor mij rap over zijn !

wij zijn allemaal goed in andermans rekening te maken, maar is er hier ene die durft te antwoorden of hij een maandloon aan mx zou storten ? voor sommige is 10 euro al teveel,
kzal wel weer de gebeten hond zijn, maar da trek ik mij allang niet aan, ik bekijk da dan positief, ze lezen forum dan wel,

greets suz
0 x

Suz-mx Team

Terug naar “mx algemeen”