De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 jaar

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Contact:

De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 jaar

Berichtdoor Bart Jacobs Do 24 Jul 2014, 17:00

Een nieuwe artikelenreeks op De Motorsite. De Yamaha YZ250F is alvast nummer 10.


http://www.demotorsite.be/content/de10b ... mahayz250f
0 x


Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Contact:

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Bart Jacobs Do 31 Jul 2014, 09:51

0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 01 Aug 2014, 09:38

Te performant Bart?

Het zal er wel niet van komen, maar toch had ik graag eens een sprintwedstrijdje gezien tussen een tweetakt Honda 500 tegen gelijk welke 450 viertakt, als het even kan op een kwartmijl dragstrip en de moto's voorzien van slicks en een wheeliebar.
Ik denk dat er ogen gaan getrokken worden...

In 1986 testte het Amerikaanse magazine "Motocross Action" een, toen nieuwe, Husqvarna CR250 tegen de Puch van Harry Everts met dubbele carburateur uit 1975 op een kwartmijl dragstrip.
Wat denk je dat het resultaat was...??? ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Pierre Vandenplas Vr 01 Aug 2014, 14:24

Inderdaad Werner, de 500 2-t van Honda, het beest noemde ik hem, heb er 4 gehad, kom daar nu, met wat fabrieksmotoke dan ook, maar eens achter! Die had dan zelfs nog geen regelklep in de uitlaatpoort, zoals de andere merken toen.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Carlo Briers Ma 04 Aug 2014, 23:04

Het is niet voor niks dat ze in de zijspan zo lang met die dikke tweetakten zijn blijven rijden.
0 x


Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Contact:

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Bart Jacobs Do 07 Aug 2014, 23:05

0 x


Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Pierre Vandenplas Zo 10 Aug 2014, 12:48

Bart, ik weet nog over deze moto het volgende, Jan Blancquart reed als één van de eerste in de nevenbonden met deze 4-t. Hij won de eerste reeks, maar kreeg hem niet aan de praat voor de 2e. De dealer, die een ijsje at, kickte de Yamaha in gang met zen sloffen en het ijsje in de hand, fantastisch. 't Is den truck natuurlijk die het em doet!
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 10 Aug 2014, 14:47

Als je "de pak ervan" weg hebt is een viertakt starten niet moeilijk.
Tegen de compressie zetten, decompressiehevel intrekken, de kick een halve cm verder kicken, zeker niet verder, decompressiehevel lossen en een flinke lel geven.
Meestal heb je dan prijs!
Als hij verzopen is de decompressiehevel intrekken en een paar keer doorkicken.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ru
Ruud Van Duijnhoven
80cc pilot
Berichten: 41
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 20:01
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Ruud Van Duijnhoven Ma 11 Aug 2014, 22:18

Nooit begrepen waarom de compressiehevel verdwenen is bij de moderne 4 takten. Zeker na doodremmen of een val is en blijft dat starten soms echt een spelbreker met zo'n viertakt.
Een van de redenen (samen met gewicht) dat ik overgestapt ben naar 2 takt.
0 x


250EXC + 250SX
Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Contact:

Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j

Berichtdoor Bart Jacobs Do 14 Aug 2014, 10:58

0 x


Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Aanmelden · Registreer