hoe moet het verder

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Da
Danny Craeghs
125cc rookie
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 07:56
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: VBM

hoe moet het verder

Berichtdoor Danny Craeghs Do 02 Okt 2014, 21:04

Lang heb ik niets meer geschreven op dit forum, maar het baat mij zorgen wat er in de toekomst met de motocross gaat gebeuren. Zelf heb ik de laatste dagen er alles voor gedaan om een motocross wedstrijd in 2015 te kunnen organiseren (voor de 10° maal) en dat is niet gelukt omdat het vinden van grond zeer moeilijk is. De medewerking van de stad had ik wel. Nu na telefoontjes heb ik vernomen dat er in 2015 nog enkele zeer mooie wedstrijden in verschillende bonden niet doorgaan. Dit vind ik zeer jammer. Dan wat betreft de bonden vind ik dat het 10min na 12 is om de koppen eens in dezelfde richting te steken en samen te gaan werken i.p.v. tegen elkaar te werken. We zijn kort bij de ondergang van de motocross hier in België en het wordt hoog tijd dat daar iets aan gaat gebeuren.
Mijn mening is dat er eens iets positiefs uit de bus moet komen waar we de pers, de overheden en mogelijke sponsoren terug kunnen overtuigen om te investeren in de toch voor mij zo mooie sport.
0 x


Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Berichten: 295
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 17:59
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Matteo Boxy Vr 03 Okt 2014, 12:04

Je maakt je zeker niet ten onrechte zorgen, want iedereen die wat oplet ziet dat de cross zienderogen achteruit gaat in België. Dat de verschillende overheden niet bepaald meewerken weten we al langer, maar wat nog VEEL te weinig wordt beseft is het lakse gedrag van de bonden zelf.

De Belgische overheid is al JAREN vragende partij om één overkoepelend orgaan te hebben voor de motocross in België! In Frankrijk hebben ze de FFM, in Nederland de KNMV die bijna ALLE crossen organiseren in die landen, werken met één reglement, en onze buurlanden zijn dan nog veeeeele malen groter dan ons klein apenlandje!

Wat hebben wij in België? BMB, VMBB, FMWB, AMPL, FPCNA, VMCF, VLM, MCLB, en ik vergeet er wellicht nog een paar! En er zijn er veel bij uit dat lijstje die de ander het daglicht in de ogen niet gunnen. Hoe moet je als overheid of als potentiële sponser in godsnaam samenwerken met zo een mierennest?

Maarja, waar het uiteindelijk toch weer op neerkomt is: geld. De meeste amateurbonden in België boeren goed qua ontvangsten. Of er nu een paar mooie omlopen verdwijnen of het toeschouwersaantal ieder jaar daalt, zal hun worst wezen, zolang het geld maar op de rekening komt. Ik wil daarmee niemand persoonlijk viseren, maar dat is helaas de realiteit.

Het hoeft ook geen betoog dat ALS er ooit een overkoepelende organisatie zou komen voor de Belgische cross, dat er véééle postjes zouden verdwijnen binnen de besturen van de amateurbonden en er dus ook veel hun broodwinning zouden verliezen.
0 x


Ma
Mark Dejonghe
mx all time winner
Berichten: 1357
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 23:03
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Mark Dejonghe Vr 03 Okt 2014, 14:50

Ik denk niet dat iedereen in de bonden daar rijk van worden , ge moet het maar doen , tis ook een hobby gelijk een ander....maar dat er beter kan samen gewerkt en zou moeten worden met de bonden onder mekaar is een feit....
0 x


Da
Danny Craeghs
125cc rookie
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 07:56
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Danny Craeghs Vr 03 Okt 2014, 17:04

Ik wil ook niemand afbreken of negatief beoordelen. Toch denk ik dat het hoog tijd is om de motocroos in het algemeen in een positief daglicht te plaatsen, zodat de pers en de buitenwereld er meer zicht op krijgt. Als voorbeeld geef ik het veldrijden, die enorm veel media aandacht en publiek krijgen en ik weet dat de organisatie van sommige motocrossen zeker niet hoeven onder te doen tegenover hun organisatie. Waar ligt dat dan aan?? Mijn mening is het de structuur hier achter die wel op punt staat en waar enkele sterke persoonlijkheden achter staan. Ik kan hier mis in zijn,(maar schiet mij dan ook niet dood)maar het is een persoonlijke mening. En waarom kan dat niet in de motocross???????????
Ik kan mij niet inbeelden dat er vanuit de bmb (vmbb) of eender welke amateur vereniggingen het laatste jaar iets in de media gekomen is over plannen of werking, het is toch niet de taak van de piloten om hier berichten over de media in te sturen.
ps: wat zien wij in de krant verschijnen: vonnis van Neeroeteren, diefstallen van moto's, ongeval verslagen van motocross en ook een heel klein beetje positief over onze top piloten, hier moet verandering in komen en dat kan alleen maar als er een sterke achterban van de motocross komt denk ik.
0 x


Fr
Frank Janssen
the legend!
Berichten: 3969
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
Locatie: ARENDONK

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Frank Janssen Vr 03 Okt 2014, 17:17

jammer genoeg ....de nagel op de kop!
0 x


speaker Frankske
Bi
Bieke Bosmans
125cc junior EK
Berichten: 56
Lid geworden op: Wo 05 Aug 2009, 18:42
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Bieke Bosmans Vr 03 Okt 2014, 18:00

Ik heb het vant weekend nog besproken met een aantal mensen op VLM en allemaal hadden we dezelfde visie/mening.

Zolang er geen frisse wind ( jongere mensen die het volhouden) komt in de besturen van de Belgische bonden dan zal er geen verandering komen. Het is al jaren een " strijd " tussen VLM, Vmcf en MCLB en geen enkel bestuur wil water bij de wijn doen. Nog steeds gaat elk bestuur ervan uit dat het nog steeds kan als 20-25 jaar geleden want oh ja toen was het ne goeie tijd met veel piloten in elke bond en toen hadden ze elkaar ook niet nodig.

Jammer genoeg is diee tijd gepasseerd en wil men geen verandering, kijk maar naar de vele voorstellen van piloten van verschillende bonden op het forum. Wat wordt er gedaan: NIKS NADA NUL

En om eerlijk te zijn kwam ongeveer 2 jaar geleden een Wonderboy op de proppen dat hij bmb eens even ging restylen. Het kon niet op in de media maar daar schiet ook niet veel meer van over eh. Dus ne goeie indruk maakte ook niet met zo'n uitspraken
0 x


Ol
Olivier Goetstouwers
mx all time winner
Berichten: 1054
Lid geworden op: Zo 19 Jul 2009, 17:53
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Olivier Goetstouwers Vr 03 Okt 2014, 22:29

Bovenstaande klopt allemaal. Onderschat ook de kracht van de media niet. Voor de neutrale sportliefhebber zijn de amateurfederaties van geen tel, of daar nu de afzetmarkt qua motoren het grootst is of niet, die willen topatleten, helden zien. De gouden periode van Everts, Smets en Bervoets werd op de voet gevolgd. Ze behaalden overwinningen en kunnen een mondje praten. Overheersing van één piloot/atleet is niet goed voor eender welke sport, maar toen Everts titel na titel haalde kwam de motocross geregeld voor op tv, in de krant, etc. Nu Cairoli domineert is dit duidelijk minder, met één reden: het is geen Belg. De eerste paar jaar na Everts werd het nog gevolgd, o.a. door de titel van Ramon.

Kanttekening: Bervoets is momenteel nog steeds de meest succesvolle niet-wereldkampioen. Indien Desalle volgend seizoen nog een GP wint, wordt hij dat. Dit zal echter de media niet halen aangezien er nu geen twee of meerdere Belgen voor de titel strijden zoals toen. Toegegeven, het is mijzelf ook wat voorbijgegaan, tot ik een paar weken eens ging kijken naar het palmares van Desalle: momenteel evenveel GP-overwinningen als Bervoets (19), 3x zilver en 2x brons in het WK. Met Desalle, Van Horebeek, Strijbos en De Dycker hebben we nog steeds zeer goede piloten aan de top, maar ereplaatsen volstaan duidelijk niet meer. Wereldtitels is het enige middel om nog eens echt positief de media te halen.

Ik hoop erop.
0 x


rocketpichon

check http://www.nth108.com
Ca
Catteeuw Geert
ama sx 250 champ
Berichten: 702
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:07
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Catteeuw Geert Za 04 Okt 2014, 00:19

Net als bij de laatste 6 jaar dat Everst nog actief was hebben de meesten nu pech in de laatste 6 jaar dat Cairoli zo domineert. Maar Desalle heeft inderdaad al een niet onaardig palmares bij elkaar gefietst.Naast zijn 19 MX 1 overwinningen toch ook al een 50 tal keer op het podium inclusief zijn overwinningen.Begin er maar aan he in het tijdperk Cairoli .
0 x


Hoogmoed komt voor de val. Words by faceman 2011 !
Da
Danny Craeghs
125cc rookie
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 07:56
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Danny Craeghs Za 04 Okt 2014, 00:48

Een wereld titel zou heel mooi meegenomen zijn voor positieve publiciteit, maar ik denk persoonlijk dat het ook kan zonder, met een nieuw concept en de medewerking van alle vlaamse bonden en hun achterban en daarbij de steun van de bekende personen uit de sport waar over wij toch zeker beschikken. Ik droom ervan om zo een organisatie mee te kunnen maken en zou er persoonlijk ook alles voor doen om dit te kunnen doen slagen. Alleen de tijd ontbreekt mij door mijn professionele bezigheden. Toch met de nodige samenwerking zou ik zoiets willen proberen. Als je ziet wat Stefan Everts & co kan verwezenlijken op 1 weekend met E&F moet dat voor de hele motocross in België toch ook kunnen met het juiste beleid. Dat is mijn mening, maar daar is werk aan de winkel en ik denk dat het hoog tijd is hiervoor, want anders gaat het kapot vermoed ik.
0 x


Lo
Louis Van Dievel
125cc junior EK
Berichten: 87
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2009, 19:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Louis Van Dievel Za 04 Okt 2014, 06:55

Vrienden, 2 jaar geleden was er het samenmerkingsinitiatief van VMBB en UMC gelieerde bonden.Dat was weliswaar maar een test en ging over 3 wedstrijden per seizoen en is een stille dood gestorven wegens te weinig interesse van de ...........piloten. Jammer maar helaas.
Greetz
0 x


Bi
Bini Conserriere
european champ mx2
Berichten: 217
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 14:13
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Bini Conserriere Za 04 Okt 2014, 10:29

het is voor de bonden een aardige bijverdienste zeker weten, voor de inrichters mag er niets verkeerd gaan of die zitten met de gebroken potten
0 x


Fr
Frank Janssen
the legend!
Berichten: 3969
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
Locatie: ARENDONK

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Frank Janssen Za 04 Okt 2014, 14:33

als de bonden al hun vrijwilligers (medewerkers) loon naar werken moest geven , zou het allang gedaan zijn met crossen.ze zouden de medewerkers in plaats van af te kafferen op de wedstrijden beter dankbaar zijn dat die zich nog altijd zo goed als belangeloos ten dienste stellen aan de federaties en daardoor de piloten nog alle weken (of zo goed als) mogen en kunnen crossen
0 x


speaker Frankske
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 04 Okt 2014, 18:18

De loungo heeft er ook schuld aan door zijn torenhoge uitzendrechten en zen eigen peperdure op niks trekkende livetv,iemand opgevallen de reactie van tobback op dat monstertruckevent?
0 x


Gebruikersavatar
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ
Berichten: 642
Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Rotselaar

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Pierre Vandenplas Za 04 Okt 2014, 20:02

Dimi, wil ik wel weten, ik weet nog dat hij (t) op de tv over egenhoven nog zei: den dag dat er nog 'e brommerke' hier op dit terrein rijdt, zal nooit gebeuren, ik heb middelen genoeg om dat tegen te houden! onbegrijpelijk, ik heb van die man nog franse les gehad vroeger, die was vroeger leraar in leuven, enfin, volgens mij is het afgelopen hoor in belgie.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 05 Okt 2014, 13:32

Ik kan wel denken waarom, die paardenpipos zijn meestal allergies aan andere sportbeoefenaars zoals enduros en mtbers die in hun weg lopen tijdens hun ritje.
Ben nu een jaartje gestopt met crossen en met de velo is het ook elke week zever ;)
0 x


Mi
Michel Biesemans
50cc rider
Berichten: 11
Lid geworden op: Zo 20 Okt 2013, 15:44
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Michel Biesemans Ma 13 Okt 2014, 20:41

Wat ik niet begrijp is dat de BMB niet het voortouw neemt. Er is toch genoeg geld te rapen. Waarom doen ze hier niet zoals in Nederland, daar moet je lid zijn van de KNMV, en betaal je 75 Euro vooraleer je mag betalen om te trainen. Dus ze kunnen genoeg geld halen als ze dat willen.
Straffer de Nederlanders komen op de Belgische circuits trainen om het KNMV geld niet te moeten betalen. Met als gevolg dat het in Lommel en Genk altijd stikt van de Nederlanders.
0 x


Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Berichten: 487
Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: hoe moet het verder

Berichtdoor Patrick Van Gorp Ma 13 Okt 2014, 23:35

@Michel:
Even een correctie; De Nederlanders komen NIET in Lommel of Genk trainen om dat KNMV geld niet te hoeven betalen!!!
Nederlanders komen in Lommel trainen omdat je daar (bijna) altijd kan rijden, ongeacht het weer.
Nederlanders komen in Genk trainen om een keer op een harde(re) baan te kunnen rijden.

Bijna elke Nederlandse rijder, hobby of wedstrijdrijder, heeft minimaal een districtslicentie.
Dat is een KNMV-verzekeringspas, die je verplicht dient te hebben als je op Nederlandse circuits wil trainen en/of clubwedstrijden wil meerijden.
Een soortgelijke pas wordt ook uitgegeven door de MON.

Dus, voor alle duidelijkheid: ze komen niet (allemaal) in Belgie rijden om die kosten te ontlopen!!!
0 x


Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten

Aanmelden · Registreer