Pop up trainingsomlopen

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Guy Dick Di 19 Jul 2016, 19:15

PERSBERICHT

Nieuw in Vlaanderen: Pop-up motorcross trainingscircuits

Sedert haar eerste actie, de optocht in Brussel in 2009, heeft de werkgroep Red de Motorcross niet stilgezeten. De werkgroep is betrokken geweest in de zoektocht naar nieuwe gereglementeerde trainingscircuits in Vlaanderen. Er werden mogelijke locaties bezocht in elke provincie, nadien werd het zoekgebied uitgebreid naar industriezones en havengebieden en sinds kort worden ook de mogelijkheden in zandwinningsgebieden onderzocht.

Ondertussen werd er jaarlijks een boomplantactie georganiseerd waarbij door de aanplanting van ‘CO2 bossen’ de sector haar CO2 uitstoot tracht te compenseren. Tijdens deze acties waren iedere keer diverse politici aanwezig. Zo was Minister van Omgeving en Natuur, Mevr. Joke Schauvliege vorig jaar actief aanwezig op de aanplant in Balen waardoor het totaal aantal Co2 bomen nu al 30.000 exemplaren telt.

Een studie uitgevoerd door de Vlaamse Regering in 2001, stelde dat er een behoefte is aan 12 tot 15 gereglementeerde trainingscircuits in Vlaanderen. Red de Motorcross beseft dat dit ‘wishfull’ thinking is en zeker niet op korte termijn gerealiseerd kan worden (sedert 2001 zijn er meerdere oefenomlopen gesloten en is er kortstondig getraind in Zolder...). Op dit moment is er spijtig genoeg nog geen definitieve locatie voor een nieuwe oefenomloop bekend. Er zijn wel wat mogelijkheden in zicht maar het zal wellicht nog jaren duren vooraleer alles qua uitbating en vergunningen in orde zal zijn.

Binnen de werkgroep Red de Motorcross werd er gebrainstormd over pop-up trainingscircuits als alternatief op korte termijn.

Naar aanleiding van gesprekken met diverse Vlaamse politici tijdens de boomplantacties heeft de Vlaamse regering recent een wijziging aangebracht aan de VLAREM wetgeving waardoor dit alternatief voorstel werkelijkheid is geworden.

Wat is er nu mogelijk?

De VLAREM wetgeving (rubriek 32.9.1.c) regelt de toelatingen voor de organisatie van motorcross trainingen/wedstrijden. De wijziging betreft meer in het bijzonder de vergunning voor eenmalige organisaties en maakt het nu mogelijk om bij de melding van een eenmalige wedstrijd, automatisch 3 extra dagen vergund te kunnen krijgen voor trainingen.

Concreet betekent dit dat een organisator in Vlaanderen nu op een tijdelijke ‘pop-up’ omloop trainingen kan organiseren op woensdag-donderdag-vrijdag met wedstrijden op zaterdag-zondag of training op donderdag-vrijdag, wedstrijden op zaterdag-zondag en maandag trainingen.

Op deze manier kunnen er dus extra trainingsmogelijkheden worden aangeboden. Een ‘pop-up’ trainingsaanbod op bv. de woensdagnamiddag voorafgaand aan het wedstrijdweekend zou mogelijks talrijke rijders kunnen aantrekken.

Verschillende instructeurs hebben zo de mogelijkheid om op woensdagnamiddag jeugdstages te organiseren. Oud-wereldkampioen Steve Ramon liet al weten om op deze manier zijn kennis te willen doorgeven aan toekomstig talenten!


Eric Geboers Stefan Everts Joel Smets
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Ivan Carvers
125cc rookie
Berichten: 131
Lid geworden op: Di 21 Jul 2009, 11:17
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM
Locatie: Wuustwezel

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Ivan Carvers Za 23 Jul 2016, 21:02

heel erg leuk maar...

je legt weer extra druk bij de organiserende club. Ze moeten het parcours 3 dagen eerder in orde hebben, extra mensen voor uitbating hebben, na drie trainingsdagen moet het parcours en parking terug gereed gemaakt worden voor de wedstrijd zelf...

De gemiddelde crosser zal er ook niet veel aan hebben want de meeste van ons werken in de week, of je moet shiften doen...
Ik ga alvast geen dag verlof op pakken om op een maisveld van de VLM te gaan bollen, dan maar een KNMV vergunning en naar Rilland.
0 x


experience is directly proportional to the amount of equipment ruined
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Guy Dick Za 23 Jul 2016, 22:40

As I said: trainingsomlopen zijn dus niet nodig...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Rolly Geerkens
mx2 wk champ
Berichten: 655
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 03:41
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Rolly Geerkens Vr 19 Aug 2016, 09:23

Dit is dus inderdaad de mensen afschepen en met een kluitje in het riet sturen .
Er zijn wel degelijk trainingsomlopen nodig ,...MAAR op zaterdag en zondag zodat iedereen er kan gaan rijden en niet enkel mensen met een licentie bij een " bond " .
Het is gewoon wraakroepend dat er dus echt niks gedaan word voor " de man van de straat " .
Natuurlijk is het heel fijn als er terug talent komt in deze sport in ons landje , maar er zijn VEEL meer ongetalenteerde mensen die nergens terecht kunnen wegens te gevaarlijk door overbezetting.
Dus is het heel jammer dat er helemaal niks gedaan word voor de kleine gewone amateur waarvan de fabrieken toch hun centen moeten halen , want de profs moeten betaald worden .
Nederland heeft gelukkig meer over voor hun bevolking ,maar ook daar word het steeds moeilijker .
Wat de aanplanting van bomen betreft is goed ,maar beter werden er gronden aangekocht of verworven zodat ook de MX plaatsen heeft om iets op te bouwen.
Nu is natuurpunt altijd winnaar en kappen ze volwassen bomen om te verkopen en de MX-wereld plant de gronden wel terug vol met jonge boompjes ....... MX zaait en Natuurpunt oogst .... ????????
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Guy Dick Vr 19 Aug 2016, 12:48

Laat ik uw redenering eens volgen en eens verder doordenken: je hebt nodig:
-een terrein van 5ha minimaal - waar vind je dat?
-geld om dat aan te kopen - staat het op uw bankrekening? OK - en wil / mag je het hieraan spenderen?
- staat het niet op uw bankrekening? Waar ga je het halen?
of te huren
-de vergunningsprocedure doorlopen (reken op 2 - 4 jaar eer je dat voor mekaar hebt)
-aktiegroepen, buurtoverleg, enz enz
-het terrein aanleggen, kantine, enz enz
-materiaal om het terrein te onderhouden, personeel, administratie, enz enz

Denk je nu echt dat er in Vlaanderen nog 5 mensen rondlopen die effectief een nieuw oefenterrein willen uitbaten? Ik kende er 4, dat zijn er u nog 2 na het debacle van het terrein van Sidmar vorig jaar...

Zo ja, laat ze kontakt opnemen aub!
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Rolly Geerkens
mx2 wk champ
Berichten: 655
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 03:41
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Rolly Geerkens Vr 19 Aug 2016, 15:06

Dat is wel kort door de bocht vind ik, want er is geen enkele sportclub die een terrein privé heeft betaald .
Ook Natuurpunt koopt hun bossen of natuurgebieden niet met privé gelden.
Dit alles word betaald met gemeenschapsgelden en het is ook TVV de gemeenschap , iedere sport-accomodatie is voor en door de gemeenschap.
Dat Natuurpunt hierdoor een enorme hoeveelheid "groene zones" heeft vind ik dan weer schitterend maar ook jammer voor de mensen die nog iets anders willen dan wandelen ( als dat nog mag) door al dat groen .

Een terrein vinden als het er overal vol ligt maar niet mag gebruikt worden voor gemotoriseerde sporten is ook weer zoiets .
Vergunningen kunnen ze bijna niet toestaan omdat er teveel wetten en plichten zijn .
Een omloop brengt altijd aktie's en verzetten mee van buurtbewoners , er hoeft immers maar 1 persoon tegen te zijn en het loopt fout.

Als jij dan echt weet dat er geen 5 mensen meer zijn die een omloop willen uitbaten omdat er weeral nieuwe wetten zijn in verband met de studie's van de omliggende gebieden dan besef je ook dat het vechten is tegen de bierkaai.
Het gaat van kwaad naar erger en hopelijk haal je uw slag thuis met de boomplantactie's maar er zijn heel veel mensen die hieraan twijfelen .

Dus ja heel veel succes we duimen voor u .
0 x


Ma
Mario Vandaele
ama lites national champ
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2009, 18:24
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Middelkerke

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Mario Vandaele Vr 19 Aug 2016, 15:30

In onze buurlanden zie je dat het mogelijk is om braakliggende industriegronden (=havengebieden) te pachten voor een mx circuit waarom lukt dit hier niet dan, vraag ik mij af, misschien gaan onderhandelen met eigenaars van zulke gronden want ze verdienen er nog iets aan dan, ipv op die minister te hopen, pas op er zitten zekers goeie politici tussen ook die motorsport minded zijn.
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Guy Dick Za 20 Aug 2016, 12:41

Nog steeds héél kort door de bocht Rolly... een discussie heeft pas zin als je de feiten JUIST naar voor brengt.
Natuurpunt krijgt voor de aankoop van gronden DEELS subsidie van de overheid (30% als ik mij niet vergis), de rest komt van eigen middelen (lidgeld, manifestaties (eetfestijnen, wandeltochten) en sponsors zoals IKEA bvb,). Ook de verkoop van de omgehakte bomen van de Kesterheide zal een mooie cent opgebracht hebben!
@Mario: omdat niemand de moeite doet misschien...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Guy Dick Za 20 Aug 2016, 16:00

En nog een oude koe om dit af te sluiten: moest er samenwerking geweest zijn tussen de bonden had de MX sedert 2001 (!!!!!!) jaarlijks 10.000.000 Belgische frankskes subsidie gekregen (dit bedrag was toegekend, er is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld maar die is nooit ondertekend geworden door de liefhebbersfederaties....).
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Rolly Geerkens
mx2 wk champ
Berichten: 655
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 03:41
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Pop up trainingsomlopen

Berichtdoor Rolly Geerkens Zo 21 Aug 2016, 10:10

Natuurlijk ken ik alle feiten niet en vind ik het doodjammer dat er geen samenwerking geweest is van de bonden , MAAR dan heb ik de vraag of het niet mogelijk is om een volledige nieuwe organisatie op te starten voor de MX dat overkoepelend is voor alle bonden met info over de juiste feiten naar iedereen toe.
U bent dan wel op de hoogte van de materie en kan misschien mensen aanspreken die WEL een stapje in de goede richting willen zetten om een degelijk bestuur op te zetten en zo de MX terug op de goede sporen te brengen MET subsidie van de overheid .
Want zoals het nu elk jaar achteruit gaat zal het echt niet lang meer duren vooraleer de MX een onbestaande sport word .
Een boomplantactie is een mooie start maar er mag meer gebeuren want ze zijn nog steeds niet wakker en dat is de reden dat ik hierop reageer .
Meer mensen betekend ok meer sponsors en politieke hulp .
0 x


Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

Aanmelden · Registreer