94 Db
-
Pe
- mx all time winner
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: Wo 29 Jul 2009, 20:28
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
94 Db
Weet er hier iemand hoe het hier in Belgie is met het geluid ?
Worden er hier ook metingen gedaan , en moet het dan ook 94 Db zijn ?
Worden er hier ook metingen gedaan , en moet het dan ook 94 Db zijn ?
0 x
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: 94 Db
Ik heb daar ook al aan gedacht Petrus want volgens mij gaat dat hier ook niet lang duren met die 94 decibel.
Wat als wij willen rijden in nederland(trainen)want er worden geluidsmetingen gedaan op verscheidene cross terreinen.
Ik heb er al aan gedacht om een enduro demper aan te schaffen voor mijne moto(kx500)
Questie van ze voor te zijn he.
Maar komen doet da toch hoor,is het niet dit jaar den zal het er wel in de nabije toekomst zijn.
Wat als wij willen rijden in nederland(trainen)want er worden geluidsmetingen gedaan op verscheidene cross terreinen.
Ik heb er al aan gedacht om een enduro demper aan te schaffen voor mijne moto(kx500)
Questie van ze voor te zijn he.
Maar komen doet da toch hoor,is het niet dit jaar den zal het er wel in de nabije toekomst zijn.
0 x
Jokes33
-
Ma
- mxdn winner
- Berichten: 995
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 17:38
- Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Motocrossland
- Contact:
Re: 94 Db
Hier zullen ze dat pas invoeren als het te laat is....
Er moeten eerst nog een paar circuits dichtgaan eer men hier wakker wordt... De problemen pas aanpakken als ze zich voordoen!
Ik keur dit niet goed, als ik circuituitbater moest zijn waren er geluidscontroles en die zouden streng zijn, niet inorde = niet op het circuit.
Er moeten eerst nog een paar circuits dichtgaan eer men hier wakker wordt... De problemen pas aanpakken als ze zich voordoen!
Ik keur dit niet goed, als ik circuituitbater moest zijn waren er geluidscontroles en die zouden streng zijn, niet inorde = niet op het circuit.
0 x
-
Ni
- mx1 wk rookie
- Berichten: 306
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 21:04
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Re: 94 Db
ben ik het echt volledig mee eens marcel...het is echt niet zo moeilijk om aan 94 db te komen, originele demper, db killer of zelfs dubbele dempers maken sommige merken nu al ...
waarom blijven de federaties zo laks? snappen ze dan niet dat dit het grote struikelblok blijft?
waarom blijven de federaties zo laks? snappen ze dan niet dat dit het grote struikelblok blijft?
0 x
-
St
- ama lites national champ
- Berichten: 456
- Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 12:45
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: aalter
Re: 94 Db
heb dit als eens aangehaald in een vorig topic maar kreeg toen bakken kritiek over mij heen toen ik zei dat teveel geluid de reden is waarom de cross overal weggejaagd word , toen werd er gezegd dat als er geen geluid meer zou zijn dat ze wel iets anders zouden vinden om de cross weg te jagen . ben blij dat ik de enige niet ben die vind dat ze iets aan overdreven geluid moeten doen , en zeg nu zelf als ge een hele dag naar de cross gaat en ge ligt s avonds met suizende oren in bed , plezant is anders . hier heb ik in de 2 takt periode nooit last van gehad.
0 x
-
Ma
- mx2 amateur champ
- Berichten: 175
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:56
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
Re: 94 Db
@ nicolas
Het is eigenlijk zeer moeilijk om de motors naar 94 decibel te krijgen. Zeker zoals in Nederland waar de regel van dynamische 94 decibel wordt toegepast. Het grote probleem zit hem met het grote vermogensverlies van de motor en ik denk dat dat de reden is waarom vele niet mee willen.
Het is eigenlijk zeer moeilijk om de motors naar 94 decibel te krijgen. Zeker zoals in Nederland waar de regel van dynamische 94 decibel wordt toegepast. Het grote probleem zit hem met het grote vermogensverlies van de motor en ik denk dat dat de reden is waarom vele niet mee willen.
0 x
-
Ha
- 50cc rider
- Berichten: 11
- Lid geworden op: Ma 17 Jan 2011, 23:05
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: 94 Db
Aan 94 decibel geraken is niet zo moeilijk alleen zit iedereen dan te melken over het vermogen dat men kwijt is of zou zijn
Kijk hé als men nu morgen iedereen verplicht om met een enduro demper te rijden blijven de machtsverhoudingen tussen een standaart motor en een getunede motor ongeveer hetzelfde hé dus is er op dat vlak geen reden tot zeuren
De komst destijds van de viertakten heeft de geluidsproblematiek enkel maar in de hand gewerkt Ga maar eens aan de buren vragen van een trainingsomloop ze zullen allemaal hetzelfde zeggen.
Viertaktgeluid draagt nu eenmaal verder dan tweetaktgeluid.
Enfin gezeur zal er wel altijd zijn maar ik vind het gewoon spijtig dat men hier in Belgie het voorbeeld van de KNMV niet volgt
De KNMV komt nu wss over als de grootte boeman maar wacht een paar jaar en je zal zien dat de strenge maatregelen hun vruchten zullen afwerpen
In de cross valt da nog mee als ze naast de baan meten maar dan moet je eens supermotard proberen daar meten ze ook naast de baan maar dan op het asphalt gedeelte en geloof me een uitlaat die geen problemen kent met geluid in de cross zal bij meting op asphalt wel problemen hebben
Zoals reeds aangehaald het zal altijd een gezeur blijven maar het is dat of binnen enkele jaren met z'n allen gaan voetballen of zo
Kijk hé als men nu morgen iedereen verplicht om met een enduro demper te rijden blijven de machtsverhoudingen tussen een standaart motor en een getunede motor ongeveer hetzelfde hé dus is er op dat vlak geen reden tot zeuren
De komst destijds van de viertakten heeft de geluidsproblematiek enkel maar in de hand gewerkt Ga maar eens aan de buren vragen van een trainingsomloop ze zullen allemaal hetzelfde zeggen.
Viertaktgeluid draagt nu eenmaal verder dan tweetaktgeluid.
Enfin gezeur zal er wel altijd zijn maar ik vind het gewoon spijtig dat men hier in Belgie het voorbeeld van de KNMV niet volgt
De KNMV komt nu wss over als de grootte boeman maar wacht een paar jaar en je zal zien dat de strenge maatregelen hun vruchten zullen afwerpen
In de cross valt da nog mee als ze naast de baan meten maar dan moet je eens supermotard proberen daar meten ze ook naast de baan maar dan op het asphalt gedeelte en geloof me een uitlaat die geen problemen kent met geluid in de cross zal bij meting op asphalt wel problemen hebben
Zoals reeds aangehaald het zal altijd een gezeur blijven maar het is dat of binnen enkele jaren met z'n allen gaan voetballen of zo
0 x
-
Di
- world THQ sx champ
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
Re: 94 Db
Moesten ze nu eens naar 96db gaan en dat ook controleren, dat gaat al een heel pak schelen in de omgeving want er passeren er nu aan 11Odb op 7,5meter.
0 x
-
Ni
- mx1 wk rookie
- Berichten: 306
- Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 21:04
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Re: 94 Db
maarten
volgens mij is het perfect mogelijk om aan 94 db te geraken, met een enduro demper kom je aan 91 of 92 db , ik heb op mijn supermotard een dubbele open demper, hiermee kom ik aan 91 db zonder vermogen te verliezen...integendeel, de motor heeft op de testbank exact evenveel vermogen en zelf meer koppel dan met een fmf factory 4.1 titanium uitlaat met megabomb...
het is nu of nooit
Uploaded with ImageShack.us
volgens mij is het perfect mogelijk om aan 94 db te geraken, met een enduro demper kom je aan 91 of 92 db , ik heb op mijn supermotard een dubbele open demper, hiermee kom ik aan 91 db zonder vermogen te verliezen...integendeel, de motor heeft op de testbank exact evenveel vermogen en zelf meer koppel dan met een fmf factory 4.1 titanium uitlaat met megabomb...
het is nu of nooit
Uploaded with ImageShack.us
0 x
- Jeroen Vanrysselberghe
- mx2 wk champ
- Berichten: 603
- Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 16:21
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: 94 Db
Voor mensen die dit nog niet wisten: 3dB is een verdubbeling van geluid.
Dus 97decibel klinkt dubbel zo luid als 94dB en heeft een vermogens toename van 3!
Ik vind dat er veel gehoochelt wordt met die cijferkes en dat het allemaal niet eenduidig is! Aangezien het een logaritmische schaal is moet het toch precies worden gemeten.
Kan iemand die veel tijd heeft eens een lijstje maken met uitlaten die de limiet van KNMV haalt
ter info
cursus P.guns Kaho st-lieven Gent
Er bestaan in principe twee verschillende akoestische dempers:
absorptiedempers
reflectiedempers
In de praktijk is echter iedere demper in zekere mate hybride, zowel werkend volgens het absorptieprincipe als het reflectieprincipe.
Absorptiedempers zijn in het inwendige bekleed met een materiaal dat de energie van geluidstrillingen omzet in een andere energievorm, in bijna alle gevallen warmte. Het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt bestaat meestal uit vezels of schuim met open cellen. De door het geluid in beweging gebrachte moleculen van dit materiaal ervaren wrijving waardoor de geluidsenergie wordt omgezet in warmte. Een belangrijke eigenschap van absorptiematerialen is dat zij over een breed frequentiegebied effectief kunnen werken. Een nadeel is dat er zeer dikke pakketten absorptiemateriaal nodig zijn om een geluidsreductie bij lage frequenties te verkrijgen, waardoor de geluidsdemper omvangrijk wordt.
Reflectiedempers verlagen de geluidsdruk voor bepaalde frequenties van het geluid door looptijdverschil in de trilling aan te brengen. Daardoor ontstaat interferentie waardoor de amplitude op bepaalde plaatsen afneemt. In feite neemt de totale energie van de geluidsgolf niet af, zodat eigenlijk niet van demping gesproken mag worden. Reflectiedempers zijn meestal smalbandig, maar hebben het voordeel dat deze kunnen worden afgestemd op de frequentie (tonen) van het geluid wat bestreden moet worden. Reflectiedempers werken het beste bij lage frequenties, juist waar absorptiedempers minder effectief zijn, maar ook hier zijn de afmetingen van de demper bij lage frequenties groter dan bij hoge frequenties. Een eenvoudige reflectiedemper ziet eruit als een kanaal met zijkamers. Deze zijkamers functioneren ook als een Helmholtz resonator.
Dus 97decibel klinkt dubbel zo luid als 94dB en heeft een vermogens toename van 3!
Ik vind dat er veel gehoochelt wordt met die cijferkes en dat het allemaal niet eenduidig is! Aangezien het een logaritmische schaal is moet het toch precies worden gemeten.
Kan iemand die veel tijd heeft eens een lijstje maken met uitlaten die de limiet van KNMV haalt
ter info
cursus P.guns Kaho st-lieven Gent
Er bestaan in principe twee verschillende akoestische dempers:
absorptiedempers
reflectiedempers
In de praktijk is echter iedere demper in zekere mate hybride, zowel werkend volgens het absorptieprincipe als het reflectieprincipe.
Absorptiedempers zijn in het inwendige bekleed met een materiaal dat de energie van geluidstrillingen omzet in een andere energievorm, in bijna alle gevallen warmte. Het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt bestaat meestal uit vezels of schuim met open cellen. De door het geluid in beweging gebrachte moleculen van dit materiaal ervaren wrijving waardoor de geluidsenergie wordt omgezet in warmte. Een belangrijke eigenschap van absorptiematerialen is dat zij over een breed frequentiegebied effectief kunnen werken. Een nadeel is dat er zeer dikke pakketten absorptiemateriaal nodig zijn om een geluidsreductie bij lage frequenties te verkrijgen, waardoor de geluidsdemper omvangrijk wordt.
Reflectiedempers verlagen de geluidsdruk voor bepaalde frequenties van het geluid door looptijdverschil in de trilling aan te brengen. Daardoor ontstaat interferentie waardoor de amplitude op bepaalde plaatsen afneemt. In feite neemt de totale energie van de geluidsgolf niet af, zodat eigenlijk niet van demping gesproken mag worden. Reflectiedempers zijn meestal smalbandig, maar hebben het voordeel dat deze kunnen worden afgestemd op de frequentie (tonen) van het geluid wat bestreden moet worden. Reflectiedempers werken het beste bij lage frequenties, juist waar absorptiedempers minder effectief zijn, maar ook hier zijn de afmetingen van de demper bij lage frequenties groter dan bij hoge frequenties. Een eenvoudige reflectiedemper ziet eruit als een kanaal met zijkamers. Deze zijkamers functioneren ook als een Helmholtz resonator.
0 x
- Julien Haemers
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: Kortrijk
- Contact:
Re: 94 Db
Hoe wordt dat eigenlijk gemeten?
Volgas of halfgas of 3/4?
En welke afstand van de uitlaat?
Volgas of halfgas of 3/4?
En welke afstand van de uitlaat?
0 x
-
Ma
- mx2 amateur champ
- Berichten: 175
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:56
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
Re: 94 Db
At Jeroen
Inderdaad het is echt niet zo simpel als iedereen hier zit de zeggen. De constructeurs zijn volop aan het zoeken om een zo stil mogelijk motor te maken maar men moet gewoon naar zo veel kijken om dit op een goede manier te bekomen.
Inderdaad het is echt niet zo simpel als iedereen hier zit de zeggen. De constructeurs zijn volop aan het zoeken om een zo stil mogelijk motor te maken maar men moet gewoon naar zo veel kijken om dit op een goede manier te bekomen.
0 x
-
Fo
- mxdn winner
- Berichten: 859
- Lid geworden op: Di 22 Sep 2009, 20:33
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: 94 Db
Het is hoog tijd dat de overheid zelf normen oplegd zoals nu bij muriekfestivals 90db en veelvuldig controleren ook op crossen gaat men erover cross gedaan,ge zult zien dat het rap opgelost zal zijn en dat die zever van vermogenverlies enz... rap gedaan zal zijn!
0 x
-
Di
- world THQ sx champ
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
Re: 94 Db
ik volg de discutie in holland een beetje,met een originele uitlaat kom je aan 100db met dbkiller erin nog steeds rond 98db volgens hun meetmethode.
De meeste endurouitlaten halen ook de norm niet enkel hgs en rino zouden nu een demper hebben die het benaderd plus dan nog je luchtfilterbak isoleren anders ist noppes.
De meeste endurouitlaten halen ook de norm niet enkel hgs en rino zouden nu een demper hebben die het benaderd plus dan nog je luchtfilterbak isoleren anders ist noppes.
0 x
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: 94 Db
Ik ga iets proberen.
Als ik een uitlaatdemper van een 4 takt nu eens kan voorzien van het binnenwerk van mijn tweetakt demper(kx500)Wel proper gedaan he,dan moet dat toch goed het geluid dempen volgens mij,omdat de viertakt demper een heel pak dikker is,dus meer vulling en ik denk zelfs dat die ook langer is dan een standaard demper van een kx500(en da's al een heel schouwpijp)
Dan moet die 94db toch wel haalbaar zijn volgens mij.
Iemand een demper liggen waar ik mee kan experimenteren?
Als ik een uitlaatdemper van een 4 takt nu eens kan voorzien van het binnenwerk van mijn tweetakt demper(kx500)Wel proper gedaan he,dan moet dat toch goed het geluid dempen volgens mij,omdat de viertakt demper een heel pak dikker is,dus meer vulling en ik denk zelfs dat die ook langer is dan een standaard demper van een kx500(en da's al een heel schouwpijp)
Dan moet die 94db toch wel haalbaar zijn volgens mij.
Iemand een demper liggen waar ik mee kan experimenteren?
0 x
Jokes33
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: 94 Db
Dimitri Lamote schreef:ik volg de discutie in holland een beetje,met een originele uitlaat kom je aan 100db met dbkiller erin nog steeds rond 98db volgens hun meetmethode.
De meeste endurouitlaten halen ook de norm niet enkel hgs en rino zouden nu een demper hebben die het benaderd plus dan nog je luchtfilterbak isoleren anders ist noppes.
Ja Dimitri,die luchtfilterbakken kun je tegenwoordig ook geen bakken meer noemen he,als je de zijplaten eraf vijst dan heb je geen filterkas niet meer,waarom liggen ze toch dat allemaal te veranderen he,wat is er toch verkeert aan die plastieken filterkasten dia alleen maar bovenaan open waren.
Oh ja dat was de schuld van de evolutie.
0 x
Jokes33
-
Jo
- ama lites national champ
- Berichten: 530
- Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: 94 Db
hierzie neem eens een voorbeeld aan de amerikanen
deze demper gebruikt ie als ie enduro gaat gaan rijden
mooi is wat anders natuurlijk
deze heet een q stealth
van fmf, speciaal ontworpen om minder db's te geven..
deze demper gebruikt ie als ie enduro gaat gaan rijden
mooi is wat anders natuurlijk
deze heet een q stealth
van fmf, speciaal ontworpen om minder db's te geven..
0 x
-
Di
- world THQ sx champ
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
Re: 94 Db
Kent er iemand deze kerel?
Klinkt wel een goedkope oplossing,een soort kamertje achter uw bestaande demper monteren.
http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... 4takt.html
Klinkt wel een goedkope oplossing,een soort kamertje achter uw bestaande demper monteren.
http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... 4takt.html
0 x
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: 94 Db
Dimitri Lamote schreef:Kent er iemand deze kerel?
Klinkt wel een goedkope oplossing,een soort kamertje achter uw bestaande demper monteren.
http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... 4takt.html
Dat bestaat al lang he,in de motocross action boekjes van de jaren 80/90 stonden die ook al bij de koopjes,noemde gewoon decibel killers
Maar dat is wel de simpelste oplossing natuurlijk.
Maar wie zal het uit eigen wil toe willen passen,da's een ander paar mouwen he!!
Moest ik er ene vinden voor ne kx500 dan kocht ik dat direct.
0 x
Jokes33
- Oeyen Dimitri
- mxdn winner
- Berichten: 802
- Lid geworden op: Wo 12 Aug 2009, 22:55
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Locatie: beerse
Re: 94 Db
vergelijk het met een snorfiets op je zestiend hoe meer lawaai da maakte hoe harder dat je dacht te rijden wat natuurlijk totaal niet zo was maar door het kabaal leek het eens zo hard en das het probleem ook bij de meeste crossers en dat je geluid wegneemt da je dan ook vermogen verliest geloof ik ook ni veel van waarom experimenteerd men dan zoveel met extra drukkamer in demper
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten