Berichtdoor Stef Vanhaeren
Di 22 Feb 2011, 22:36
toen het pas 20 euro was geworden heb ik eens gemaild met de eigenaar van het hondapark marc, en daar kwam deze deftige uitleg uit.
waarom de prijs is gestegen ( 3 jaar terug )?
dat is een hele uitleg . ik zal proberen het kort te houden. Andere omlopen zoals lommel , genk en neeroeteren zijn eigendom van de overheid. Zij stellen deze gronden gratis of tegen een kleine prijs ter beschiking van de lokale club of de gemeente zit zelf mee in het bestuur.Daarboven op krijgen ze in limburg nog subsidie om te investeren in gebouwen en infrastrctuur + europees geld. Op zich niets mis mee maar een stuk grond met vergunning om op te crossen is in Belgie eigenlijk bijna niet meer te vinden en zeker zo goed als onbetaalbaar. De gronden van Hondapark zijn privé eigendom en werden een tijdje geleden verkocht.Nu is het zo dat de groene jongens het terrein wilden kopen ( met overheidsgeld en subsidies) om dan het terrein om te vormen tot natuurzone. We hadden dus de keuze ofwel de zeer hoge prijs betalen of het parcours laten verdwijnen?. Verscheidene mensen hebben zich hiervoor borg gesteld en we dienen dan ook de gelden terug te betalen. Neem daar nog bij dat parcours onderhouden en uitgebaat worden door mensen die vrijwillig hun vrijetijd opofferen om jullie te kunnen laten rijden ,dikwijls gratis en met zeer weining respect van de rijders zelf ( olie en afval dumpen, rijden buiten de omlopen, niet willen,betalen te lawaaierige uitlaten met gevolg van burenklachten..., dit met gevolg dat er bijna geen vrijwilligers meer zijn die zich voor de rijders nog willen uitsloven en dan zwijg ik nog over de nodige paperassen, belasting , vergunning, controles..heb je al eens gedacht hoeveel machines en onderhoudskost zo een terrein vraagt. Als je nu in de winter zou kunnen rijden dan zitten daar wekelijks wel een hoop machine- uren in ( bullzozer, tractor, schaaf , beerton, waterpompen..( ter info een bulldozer komt op zo een 75 euro per draaiuur) en al dit werk gebeurt weer door diezelfde vrijwilligers . Het is voor ons nu vrij simpel ,wij wensen deze overgebleven mensen wat te kunnen vergoeden en de kosten onderhoud en afbetalingen moeten fantsoenlijk worden gedekt. Is dit niet het geval ,dan stoppen we ermee .De natuurverenigingen staan te wachten om er een beschemde zone van te maken. So be it ,wij hebben al 35 jaar ons best gedaan.Beste Stef ik begrijp dat het voor u raar en hard overkomt. Ik ken u niet persoonlijk maar uit ervaring weten we wel dat veel motorcrossers wel belang hechten aan een mooie mobilhome, andere uitlaten,bijwerken van de motor,nieuwe machine, hippe kledij, speciale onderdelen,, nog even gaan tanken en ja het terrein , de mogelijkheid en plaats om dat alles te kunnen gebruiken ja , daarvoor betalen is er dikwijls te veel aan.Ik heb vroeger ook mijn laatste frank in mijn hobby gestoken hoor en heb daarom ook begrip voor uw opmerking. Niemand is verplicht om bij ons te komen rijden, maar we wensen open te blijven op een degelijke manier en op termijn zal wel duidelijk zijn of er behoefte is aan onze inzet en terrein of niet. uw tweede vraag, een jaarkaart aan 250 ? is enkel voor mensen uit de gemeente zelf . ( ook een gevolg van doorgeven van kaarten en niet willen betalen door vergezellende rijders) Indien je als vrijwilliger wil helpen aan het parcours mag je overigens zelf ook gratis rijden.
0 x