Belgian Masters Of Motorcross - Kester 1 & 2 juni

Hier alles over de GP's, BMB, ONK,..
Filip Hardis
world THQ sx champ
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Belgian Masters Of Motorcross - Kester 1 & 2 juni

Berichtdoor Filip Hardis Di 04 Jun 2013, 12:17

En na de volgende verkiezingen krijgen we de volgende zakkenvuller, euhhh minister, en we staan even ver als tien jaar terug!
0 x

hardis ik kan nog promotie maken, gij blijft nog tot aan uw pensioen bij de nieuwelingen b mee ronddraaien. en daar heb ik geen gegatlek gedoe voor nodig!

Dixit Frankske de speaker! :D :D :D
Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie

Berichtdoor Ludo Marissen Di 04 Jun 2013, 12:48

Komaan mannen,probeer het iets positiever te bekijken.Ik weet ook wel dat er de laatste jaren niets is gebeurd vanuit de politiek ten voordele van de moto-cross maar laat ons hopen.Ik ben ook wel geen fan van deze minister maar geef hem het voordeel van twijfel,hij deed toch al de moeite om aanwezig te zijn in Kester wat al een hele prestatie is.Maar ik moet ook toegeven dat Filip misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben met wat hij poste.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Berichtdoor Guy Dick Di 04 Jun 2013, 13:04

Jullie slaan de plank voledig mis. Er is al heel veel gebeurd in het dossier maar er is in het verleden maar 1 maal naar de sporter geluisterd: toenmalig minister en indiener van het wetsvoorstel voor 12 tot 15 oefenterreinen Vera Dua zat op BRT in een tv-programma samen met Ronny Renders. Die nam voor de camera Dua aan haar oor vast, zeggende: vinde gaa gien terraane maadam? Koem meei mei maai, iek zaal der oe rap e poar loate sien se.

De eerste Vlaamse minister van Sport was Johan Sauwens (1999 - 2001). Het enige wapenfeit is het bestellen van een WES-studie. Het is Vlaams minister van Landbouw Vera Dua die het wetsvoorstel indiende ...
2001 en 2002 was Bert Anciaux tijdelijk Vlaams minister van Sport. Er is toen niets van verklaringen afgelegd.
2002 en 2003 was Guy Vanhengel de nieuwe interim minister en die zal misschien het dossier eens bekeken hebben maar meer ook niet.
2003 en 2004 was het dan weer Marino Keulen en die is 2x op een motorcross-wedstrijd geweest: 2003 in Kester maar hij heeft nog 5 minuten van de laatste reeks gezien omdat hij pas om 17u45 aangekomen was en de VIP-tent was al toe... Het eerste BK in Lommel begin 2004 was hij wel de hele dag (ik herinner mij van die dag het schitterende optreden van Marc de Reuver op de Red Bull KTM, Manuel Priem op de MtM Suzuki RMZ250 en idd minister Keulen die kort buiten stond, tot de VIP-tent opende en niet meer gezien vanaf dan). Het was wel kort voor de verkiezingen. Ik meen wel dat onder zijn bewind de werkgroep met oa. Joël Smets en Marc Herremans is opgericht.
Onder opvolger Bert Anciaux (2004 - 2009) is er wel veel gebeurd maar het had allemaal averechts effekt doordat het ministerie alleen naar zichzelf luisterde en van overleg geen sprake was.
Anciaux en zijn kabinet hadden - met advies van de provincies - een aantal gemeentes aangeduid waar mogelijk een oefenterrein zou komen. Alleen: de gemeentes wisten van niets... Ik woonde toen zelf in 1 van die gemeentes namelijk Oosterzele. Daar was een terrein wat de provincie Oost-Vlaanderen wou aankopen en de provincie vond dat hier wel een gereglementeerde oefenomloop kon komen (en zodoende moest het Vlaams Gewest het terrein aankopen). Maar: het terrein was een vroeger sluikstort uitgebaat door de firma van de burgemeester. Grote paniek want er moest een bodemattest komen en dat zou funest zijn voor de brave burgervader... Vandaar een aktiegroep, pamfletten die waarschuwden voor permanente geluidsoverlast, koopwoningen die in waarde zouden dalen, betoging door de scholen van de gemeente enz enz. Eind van het liedje is dat er geen maatschappelijk draagvlak was. Enig positief punt was dat de burgemeester later wel veroordeeld is voor sluikstorten, ontslag moest nemen maar ondertussen weer herkozen is.
En zo ging het overal: het spook van 24/24 7/7 geluidsoverlast, verkeersellende enz enz was de oorzaak dat er niets bij kwam en omwoners van bestaande oefenterreinen ook gingen procederen (soms met succes: Westerlo, Neeroeteren).
Uiteindelijk leidde dit tot de betoging van 2009 en daar zijn inderdaad ronkende verklaringen afgelegd door politici die al wisten dat ze een paar weken later niet meer op die post zouden zitten.
Na 2009 is het windstil gebleven. Er gebeurde eigenlijk maar 1 ding: om de haverklap postte ene Kevin Moonen op dit forum in de topic "werkgroep voor de zoektocht naar oefenterreinen". Soms kwam er wel eens reaktie als "Prima Kevin, doe zo voort" maar niemand die ook maar iets deed...
De grote 3 (Smets, Everts en Geboers) hadden de moed ook opgegeven zodat de werkgroep enkel nog aan de kunstmatige ademhaling lag, wachtend tot iemand de stekker er uit zou trekken.
Tot ik begin 2011 Joël Smets belde en zei: ik wil een aktie op poten zetten voor de motorcross. Wat denkte?
Het antwoord was : gij zijt zot. Ik bel u over 2u terug.
Kester 2013: Wat is er nu konkreet? Er is een tijdlijn.
Minister Muyters heeft beloofd zijn schouders onder het dossier te zetten. Hij heeft een paar weken terug de provincies aangeschreven en deze week wordt het laatste antwoord - Limburg maar die zijn sowieso iets trager :D :D en die hebben 2 terreinen.
Deze maand komt er een vergadering met de minister en zijn kabinet, de 5 gouverneurs en Eric Geboers. Daar verwacht de minister een duidelijke uitleg: de mogelijke lokaties en indien geen lokatie: waarom niet. Daarna komt er overleg met gemeentes en inwoners zodat er een maatschappelijk draagvlak komt voor de cross en pas dan worden de lokaties bekend gamaakt, het omgekeerde van wat tot nu gebeurd is.
Want laat er geen twijfel over bestaan: in Kester is er een maatschappelijk draagvlak TEGEN Natuurpunt die de cross na 2015 wil verbieden! Het terrein is gekocht met overheidsgeld dus is Natuurpunt geen eigenaar maar staat in voor het onderhoud...
Voorafgaand aan het debat op tv was er namelijk ook overleg tussen de minister, zijn kabinetchef en de burgemeester van Gooik, met Stefan Everts en Joël Smets en de voorzitter van BMB (daar waren geen pottekijkers toegestaan).
Na de toespraak van de minister (dus die in de micro, die alle aanwezigen op de Kesterheide konden horen) hebben Stefan, Joël en ik nog even kunnen praten met de minister en Stefan vroeg op de man af of dit al een verkiezingstunt was. Het antwoord van de minister was duidelijk: als dit een verkiezingstunt was had ik dat beter volgend jaar kunnen doen. Ik ben nog een jaar aan de macht, tegen dan moet er konkreet resultaat zijn. Ik kan geen oefenterrein beloven, dat zou hypokriet zijn (een verkiezingstunt zoals u dat noemt). Wat ik u kan garanderen is op korte termijn duidelijkheid in het dossier en op iets langere termijn vooruitgang.

Vorig jaar was het hier allemaal hiep hiep hoera voor Wallonië: minister Antoine kwam in Mont Saint Guibert met een rugzak vol geld (5.000.000 euro) beloven dat bestaande Waalse oefenterreinen zouden uitgebreid worden en 1 nieuw terrein per jaar. Zondag heb ik het resultaat gehoord: Rognée dicht, Mont Saint Guibert zo goed als afgevoerd en in Bastogne nog steeds gedoogd wildcrossen. Ondertussen is de zak geld al voor een deel opgebruikt...
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Peter Goolaerts
mx all time winner

Berichtdoor Peter Goolaerts Di 04 Jun 2013, 17:20

@Guy, mooi dat je daar uw vrije tijd wil insteken ook al heb je zelf denk ik niet de intentie om morgen de gaskraan open te draaien.
Hopelijk lukt het je en al degene die zicht tenvolle inzetten om resultaat te behalen.
Never give up!
0 x

Ex-Vintage MX Lover
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ

Berichtdoor Pierre Vandenplas Di 04 Jun 2013, 19:28

Guy, heb het intervieuw ook gezien, vond het eigenlijk toch positief! Ik heb er precies een goed gevoel over, die industrieterreinen, militaire plaatsen enz, liggen meeestal toch ver van de 'bewoonde' wereld, dus als er daar serieuze overeenkomsten zouden kunnen gesloten worden, zijn er volgens mij een hele boel terreinen in Belgie mogelijk!
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Di 04 Jun 2013, 19:44

industrieterrein is meestal onbetaalbaar, militaire domeinen worden ingepalmd door natuurpunt.

Ik hoop dat je gelijk krijgt Guy, en dat het nu echt gaat veranderen.
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Pierre Vandenplas
mx2 wk champ

Berichtdoor Pierre Vandenplas Di 04 Jun 2013, 19:50

Etienne, ik zie het zo, industrieterrein onbetaalbaar? Als je een fabriek bent, en een groot terrein hebt, waarmee je met een groot stuk, niet veel kan doen, is het misschien interessant voor die fabriek om dat te verhuren aan een motocrossorganisatie, die ervoor zorgt dat alles in orde is en blijft, orde, onderhoud enz, ik denk dat de meeste motorcrossers er niks mee inzitten om te betalen om te rijden, als ze zeker zijn dat alles in orde is, het parcours goed onderhouden wordt, en de flikken niet om de haverklap voor uw neus staan, ik zie daar wel een toekomst in. Natuurlijk, de organisatie, het prijskaartje, ni gemakkelijk allemaal!
0 x

Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Di 04 Jun 2013, 22:07

Dozen respect voor Guy..... Keep up the good work, gij verdient een standbeeld samen met Kevin Moonen en de rest op het eerstvolgende 'NIEUWE' crossparcours!
0 x

enjoy the ride, don't destroy it
Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Di 04 Jun 2013, 22:37

Eigenlijk was het 2e deel, wat wél te horen was op de Kesterheide nog beter als hetgeen te zien was in de Zevende Dag (voor de camera wordt ieder woord gewikt en gewogen...).

Eerst was er Leon van Gestel met een inleiding, gevolgd door Joël Smets die het heel taktisch en diplomatisch aanpakte maar wel de kern van de zaak aanboorde. Vervolgens kreeg burgemeester Doomst het woord en werd duidelijk dat het maatschappelijk draagvlak in Gooik precies VOOR de motorcross is. Daarna was het de beurt aan Stefan Everts en die heeft zich helemaal laten gaan. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen, die rond de studio stonden, kippenvel hadden. Er barstte een spontaan applaus uit... Minister Muyters ging ook verder dan voor de camera. Ook hij kreeg een flink applaus.
Ik hoop dat er iemand dit opgenomen heeft. Wij hadden het maar kleindochter lief heeft de videocamera stiekem bemachtigd tijdens de namiddag en alles is gewist...

Ook op Ring TV is er een interview met Stefan te zien over de oefenterreinen.

Stefan Everts was het hardst voor de politiek maar ook hij gaf achteraf toe dat dit een heel open gesprek was geweest en dat er zeker verder op gewerkt kon worden.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Di 04 Jun 2013, 22:44

Lander Vanderstraeten schreef:Dozen respect voor Guy..... Keep up the good work, gij verdient een standbeeld samen met Kevin Moonen en de rest op het eerstvolgende 'NIEUWE' crossparcours!

Eigenlijk zijn Kevin en ik de ballenjongens. De grote mannen moeten het waar maken op het veld. Probleem is dat er zonder ballenjongens geen ballen zijn en dat doelloos heen en weer lopen gauw gaat vervelen. Momenteel liggen er wel Adidas WK ballen op het veld.
In de marge heb ik zondag ook gehoord dat er hier en daar plannen gesmeed worden om een paar gesloten omlopen weer eenmalig tot leven te brengen.
0 x

Filip Hardis
world THQ sx champ

Berichtdoor Filip Hardis Di 04 Jun 2013, 23:19

Guy Dick schreef:Eigenlijk was het 2e deel, wat wél te horen was op de Kesterheide nog beter als hetgeen te zien was in de Zevende Dag (voor de camera wordt ieder woord gewikt en gewogen...).

Eerst was er Leon van Gestel met een inleiding, gevolgd door Joël Smets die het heel taktisch en diplomatisch aanpakte maar wel de kern van de zaak aanboorde. Vervolgens kreeg burgemeester Doomst het woord en werd duidelijk dat het maatschappelijk draagvlak in Gooik precies VOOR de motorcross is. Daarna was het de beurt aan Stefan Everts en die heeft zich helemaal laten gaan. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen, die rond de studio stonden, kippenvel hadden. Er barstte een spontaan applaus uit... Minister Muyters ging ook verder dan voor de camera. Ook hij kreeg een flink applaus.
Ik hoop dat er iemand dit opgenomen heeft. Wij hadden het maar kleindochter lief heeft de videocamera stiekem bemachtigd tijdens de namiddag en alles is gewist...

Ook op Ring TV is er een interview met Stefan te zien over de oefenterreinen.

Stefan Everts was het hardst voor de politiek maar ook hij gaf achteraf toe dat dit een heel open gesprek was geweest en dat er zeker verder op gewerkt kon worden.

Guy, je kan de gegevens op een gewiste geheugenkaart nog recupereren met een speciaal programmaatje he! Maar dan moet je de geheugenkaart wel zo weinig mogelijk gebruiken natuurlijk.

Grts,

Filip Hardis
0 x

hardis ik kan nog promotie maken, gij blijft nog tot aan uw pensioen bij de nieuwelingen b mee ronddraaien. en daar heb ik geen gegatlek gedoe voor nodig!

Bi
Bini Conserriere
european champ mx2
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto

Berichtdoor Bini Conserriere Di 04 Jun 2013, 23:43

inderdaad, al zijn voorgangers hebben de zelfde niets zeggende politieke uitspraken gedaan!
@guy,ik hoop ook dat ik de bal volledig missla en dat er iets gebeurd in positieve zin ,en datjullie inzet beloond word!
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Wo 05 Jun 2013, 10:51

Ik heb de laatste tijd verschillende x kontakt gehad met het kabinet van dhr. Muyters en daar wordt wel degelijk serieus gewerkt in dat dossier.
HET grote probleem in mijn ogen is Schauvliege. Daar heb je idd. de schijnheilige politieke uitspraken. Kijk naar wat ze zegt voor de tv-camera in het verslag van de Zevende Dag (er moeten meer circuits komen) terwijl het juist ZIJ is die er voor gezorgd heeft dat Neeroeteren dicht moest. Ze was persoonlijk uitgenodigd door burgemeester Doomst om naar Kester te komen maar stuurde - net als in Lommel vorig jaar - haar kat. Dat er op haar kabinet een paar hoge pieten van Natuurpunt werken zal hier wel mee spelen denk ik.
2 weken terug was ze wel bovenop de Bosberg in Galmaarden voor een handvol radio-amateurs.
0 x

Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Berichtdoor Matteo Boxy Wo 05 Jun 2013, 11:04

Ik wil zeker niet de pessimist uithangen maar mijn mening is de volgende. Ook al kan Muyters tijdens zijn ambtstermijn nog schot krijgen in deze zaak, zal het volgens mij toch weer bang afwachten zijn wie er volgend jaar hem zal vervangen. Mijn grootste hoop is dat er eens een minister van sport zou komen die ZELF een hart heeft voor de motorsport, en die niet enkel vaart steekt achter een dossier omdat er druk komt van buitenaf.

Want vergeet niet, we leven ondertussen in een tijd waar je een GAS-boete krijgt voor iemand scheef aan te kijken, dus zal een sport als motocross altijd meer tegenstanders hebben dan voorstanders, al is het maar door onwetendheid en verkeerde veronderstellingen. (Zoals de veeeeeele mensen die denken dat wij iedere dag met 500 man 10 uur aan een stuk op een crossplein zouden zitten...)

Ik bedoel hier maar mee, dit is een soort dossier waar de minister (of eender welke bevoegdheid) zijn nek voor moet uitsteken, en het zelf moet willen, want het is in ieder geval geen dossier waar iemand zich in de publieke opinie super populair mee kan maken. En laat ons eerlijk zijn, zichzelf 'populair maken' is één van de belangrijkste onderdelen van de hedendaagse politiek.
0 x

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Wo 05 Jun 2013, 20:39

Na dat onze Belgische topcrossers gestopt waren met hun actieve carrière werd hen door sommige verweten dat ze totaal niets voor de motorcross deden in België,toch is zondag in Kester gebleken dat zij hun wel inzetten voor de motorcross in België,ook de andere ex-topcrossers die zondag niet in beeld gekomen zijn werken echter ook wel mee achter de schermen om de MX in België terug op een hoger niveau te brengen
Het verwijt dat toenmalig Minister Bert Anciaux niets voor de mx heeft gedaan is ook niet 100% waar,want het huidige jeugdproject MSf Topsport Vlaanderen is tot stand gekomen dankzij zijn medewerking
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Wo 12 Jun 2013, 20:34

Vandaag heeft Eric Geboers een brief gestuurd naar het kabinet Muyters. Het is vooral zaak de druk op de ketel te houden.
0 x

Filip Hardis
world THQ sx champ

Berichtdoor Filip Hardis Do 13 Jun 2013, 00:25

Ik blijf het toch grappig vinden dat onze ex topcrossers op de proppen kwamen met het jeugddecreet en nu dat beider zonen crossen het jeugddecreet is afgevoerd. Is het nu niet "ongezond" meer voor de jeugd om meer dan 20X (of hoeveel keer was het)te crossen per jaar?? :D

Effe voor alle duidelijkheid vooraleer ik hier weer een bos jeugdpilootvaders op mijn dak krijg! Ik ben blij da het afgevoerd is!
0 x

Jo
John Van Den Eede
80cc pilot
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet

Berichtdoor John Van Den Eede Do 13 Jun 2013, 09:04

Bij deze is onze videoclip van Kester ook beschikbaar ;)

http://vimeo.com/68151049
0 x

Terug naar “mx pro”