Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Vr 31 Jan 2014, 22:16

En toch blijft het de grootste stok om mee te slaan frederick
0 x


Gebruikersavatar
Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner
Berichten: 1490
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:59
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Za 01 Feb 2014, 16:59

Klopt, maar tegenstanders zullen altijd een stok vinden. Zo heeft m'n neef zijn mountainbike clubje dit jaar de helft van hun jaarlijkse toer moeten verleggen omdat ze de natuur stoorde en in bepaalde gebieden niet meer welkom waren.
En hoeveel dB maakt een mountainbike fiets? ;-)

Het enige wat de sport kan redden is initiatief, hard werk, veel tijd, mensen met kennis van zaken en de nodige hypocriete politiek.
0 x


"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 01 Feb 2014, 19:53

Dat klopt in damme wilde men een permanent aangeduide route uittekenen voor mtb op de aardewegels en is op een njet uitgelopen
0 x


Gebruikersavatar
Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc
Berichten: 2825
Lid geworden op: Zo 02 Aug 2009, 00:52
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Wo 05 Feb 2014, 16:31

Guy Dick schreef:
Fons Van Loon schreef:Over dat lawaai is al zoveel gezeverd, er is maar een oplossing en dat is strenge normen vanuit de overheid en veelvuldige controles,te veel lawaai cross afgelopen ! Die dbdawg was in nederland jaren geleden al op de markt.


En is ondertussen al weer afgevoerd wegens...


De MON (ook wel de amateurbond uit Nederland). Quote: "Hier kwam naar voren dat de MON de 94 dBa geluidsnorm blijft handhaven voor alle klassen in de nationale wedstrijden. De aangesloten verenigingen waren unaniem; een verruiming van de geluidsnorm zou een enorme stap terug betekenen."

Bron: Motocrossplanet.nl
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Wo 05 Feb 2014, 23:39

Bij de KNMV is het afgevoerd en dat is de overkoepelende bond.
De samenwerking in Nederland is echter ook een huwelijk met veel ruzie en dreiging met echtscheiding. Het is meer een verstandshuwelijk zonder passie (voor het geld zoals men vroeger zegde).
O ja men heeft ook de manier van meten veranderd voor de 94 db norm: FIM hanteert de 2 meter norm (meten op 2m van de geluidsbron), voor de 94db was het ook van op 2m maar nu van op 7,5m van de geluidsbron.

Er is eind vorig jaar een test geweest van 2014 crossmotoren en het geluid is gemeten tijdens het rijden. 1 japanner zat 8 dB onder alle andere. Laat net die fabrikant gratis een Acrapovic er bij geven om de tegenvallende verkoop te keren...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Do 06 Feb 2014, 23:24

Voor de goede orde:
De situatie van MON en en Vlaamse liefhebbersbond is ook moeilijk te vergelijken: in Nederland rijden een 6-tal categorieen, hier 13 of 14. De training begint daar om 9u, er zijn voldoende pauzes en om 17u zijn de wedstrijden gedaan. Hier begint het om 8u en dat gaat de hele dag door tot soms na 19u...

Het geluid en vooral de perceptie is idd. een gigantisch probleem maar daar hebben we zelf voor gezorgd. Motorsport is nu eenmaal geluid en als dat wegvalt of vermindert is het ook gedaan met organiseren. Mooiste voorbeeld is het BK snelheid. Of kijk eens naar races met elecromotoren. Behalve wat familieleden en vrienden van de piloten zijn alle tribunes leeg.

1 van de oorzaken is dat het geluid van een standaard crossmotor véél te hoog is. Dat GP rijders 105 db mogen hebben, OK maar dat is maar 1 tot 2 wedstrijden per jaar in ieder land (net zoals motoGP of formule I). Voor een BK hebben die dat niet nodig (ze rijden heus niet 100%) en voor liefhebberswedstrijden zeker niet. Laat dan ook nog enkel strikt gehomologeerde vervang-uitlaten toe en doe technische controles en metingen.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Wi
Willem De Craene
peewee pilot
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 19:07
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Willem De Craene Vr 07 Feb 2014, 19:31

Volgens mij is de motorcross reeds een eindje in de situatie waar een te groot deel van de bevolking motorsport associeert met vooral geluidsoverlast en, als het hen past, als extra tegenargument, vervuiling. Jammergenoeg is het aspect van avontuur, adrenaline en sportieve prestatie totaal uit het oog verloren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het skiën en snowboarden. deze sporten worden wel als "cool" ervaren, maar brengen een veel grotere milieuproblematiek met zich mee, dus daar ligt het niet aan. Vooral het aspect van geen geluid in mijn buurt stoort.
Daarom vind ik het heel nuttig moest het mogelijk zijn om meer BMX- en E-MX-terreinen te creëeren. Deze terreinen kunnen aangelegd worden in veel stedelijkere omgevingen en kunnen zo meer in het oog springen zonder dat ze hinder vormen. Als deze terreinen komen in de buurt van bijvoorbeeld voetbalvelden en sporthallen, zullen zij ook de interesse wekken van jonge sportertjes en hun ouders. Vroeger voetbalde ik ook bij gebrek aan een andere sportclub. Eénmaal de interesse er is voor deze 2-wielersporten, zal de stap snel gemaakt worden naar de MX, of is de E-MX tegen dan ook een completere sport.
Dus mij lijkt het vooral verstandig van veel lokale, niet-hinderende, omlopen te maken, om zo meer interesse voor de sport terug te creëeren, met vooral het oog op het sportieve aspect, en zo het "draagvlak" voor deze supermooie sport te vergroten.

En JA, het zal vooral afhangen van het geld dat in de sport wordt gestopt, en er uit komt, of er extra circuits kunnen komen.
0 x


Wi
Willem De Craene
peewee pilot
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 19:07
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Willem De Craene Do 27 Feb 2014, 13:19

Momenteel staat er bijvoorbeeld in zuid Oost-Vlaanderen een terrein te koop ter grootte van het domein te Lille voor 310 000€ waar op vergunbare wijze E-MX toegestaan is. Als er mensen zijn die hier in willen investeren, zou dit ook een doorbraak kunnen betekenen voor de motorcross.
0 x


To
Tom Moerman
125cc junior EK
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 31 Aug 2012, 20:01
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Tom Moerman Za 01 Mar 2014, 13:44

Willem De Craene schreef:Momenteel staat er bijvoorbeeld in zuid Oost-Vlaanderen een terrein te koop ter grootte van het domein te Lille voor 310 000€ waar op vergunbare wijze E-MX toegestaan is. Als er mensen zijn die hier in willen investeren, zou dit ook een doorbraak kunnen betekenen voor de motorcross.

Heb je hier info voor? We kunnen dit omroepen op de facebookpagina van de petitie
0 x


Wi
Willem De Craene
peewee pilot
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 19:07
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Willem De Craene Ma 10 Mar 2014, 08:24

ik heb je een berichtje gestuurd.

m.v.g.
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Di 11 Mar 2014, 19:26

Morgen belangrijke dag voor de kiezelgroeve: http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... maart-2014
0 x


Ni
Nicolas Stampaert
mx1 wk rookie
Berichten: 306
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 21:04
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Nicolas Stampaert Di 11 Mar 2014, 20:39

ik ben benieuwd
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Wo 12 Mar 2014, 17:47

Mededeling: Leefbaar Waterloos stuurt kat naar rechtszaak.


Dat wat beloofde een spannende dag te worden is afgelopen met een sisser. Zoals eerder vermeld stond vandaag de zaak met nummer 2012 / CO / 1130 op de rol bij het hof van beroep te Antwerpen. Deze zaak is beter bekend als de rechtszaak van de stedenbouwkundige inspectie en Leefbaar Waterloos tegen M.C. Maasland. Terwijl het leefbaar Waterloos vooral om de poen te doen is, eist de stedenbouwkundige inspectie het herstel van het circuit in de oorspronkelijke staat. Het gaat hier over het beroep dat werd ingespannen tegen de uitspraak van de correctionele rechtbank van Tongeren van 7 september 2012 (Not. 66.97.528-01). In eerste aanleg kreeg M.C. Maasland van de rechter gelijk. Vandaag vielen er weinig conclusies te trekken daar Leefbaar Waterloos haar kat stuurde. Advocate Kristien Vaes was immers afwezig waardoor niet alle partijen een pleidooi konden houden. Onbegrijpelijk, en vooral duur voor de anderen die wel kwamen opdagen!


Wel aanwezig was dus de stedenbouwkundige inspectie, enkele leden van M.C. Maasland en hun raadsheer. Zoals gezegd gaat die stedenbouwkundige inspectie ook vandaag nog voor het herstel van de kiezelgroeve in haar oorspronkelijke staat. Wat die staat juist was weet niemand. Dat werd ook met ook zoveel woorden tijdens de zitting verdedigd door de penningmeester van M.C. Maasland. Eveneens betoogde men dat eigenlijk de verkeerde personen terecht stonden daar M.C. Maasland al die jaren net dat gedaan heeft wat hen door hogere instanties werd toegelaten. Deze opmerkingen konden op begrip rekeningen van de rechter. Sterker nog, als men bij iemand moet eisen om de kiezelgroeve in een oorspronkelijke staat te herstellen, dan wel bij de eigenaar: De gemeente Maaseik. Jammer natuurlijk dat het die eigenaar blijkbaar allemaal geen sikkepit kan schelen. Rest er natuurlijk de vraag waarom minister Muyters een dienst die onder zijn bevoegdheid valt laat handelen in strijd met de plannen die hij uittekende voor de Kiezelgroeve?


Het erge is natuurlijk dat de hele zaak nog maar eens wat langer zal aanslepen. En ja hoor, we hebben het hier over een zaak die al eens werd uitgesteld! Eerstvolgende afspraak is nu 2 april 2014 wanneer de zaak voor de hoge raad zal komen. Daar zal het vooral gaan over de eis tot herstel. Een uitspraak daaromtrent kan nog maanden op zich laten wachten. Voor bepaalde politici zal dat natuurlijk als muziek in de oren klinken. Herinner u de gemeenteraad van Maaseik van maandag 25 november 2013! Hoe hard oppositiepartijen Vlaams Belang en VLD ook probeerden, in onze burgemeester is gewoonweg geen beweging te krijgen. Hij schuift nu al jaren alles voor zich uit! Welaan, eindeloos het argument naar voren schuiven dat er nog rechtszaken lopende zijn is potsierlijk. Er moet gewoonweg iets gebeuren met de kiezelgroeve. Wacht op Godot is niet aan de orde!


Wordt vervolgd!



Mvg,



Kevin Moonen

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... rechtszaak
0 x


Di
Dirk Van De Perre
mx2 amateur champ
Berichten: 150
Lid geworden op: Do 12 Nov 2009, 17:26
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Oud Turnhout

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dirk Van De Perre Wo 12 Mar 2014, 20:13

mercie Kevin voor de noddige uitleg en hopen op beter zullen we maar zeggen
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Wo 26 Mar 2014, 21:31

Mededeling: Kiezelgroeve in het beleidsplan van de gemeente?

Afgelopen maandagavond, 24 maart 2014, presenteerde het gemeentebestuur haar beleidsplan voor deze legislatuur aan de gemeenteraad. Gewezen schepen, Johan Tollenaere, maakte van de gelegenheid gebruik om de meerderheid te vragen waarom er in het beleidsplan geen sprake was van de kiezelgroeve. Een terechte vraag daar het nogal wiedes is dat er deze legislatuur een verdict zal geveld worden over het terrein. Of sterker, dat verdict moet geveld worden!

Zoals geweten heb ik een slecht karakter. Ik kan het niet laten om mij daarop af te vragen waarom de kiezelgroeve dan ook al niet in het vorige beleidsplan te vinden was? Of was het dat wat men bedoelde met het ‘RUP zonevreemde recreatie’ op pagina 10? Bij de namen van de ondertekenaars van 16 juni 2008 staat toch ook die van onze gewezen schepen? Achja, dat zijn misschien vijgen na Pasen, maar als we toch over dat ‘algemeen beleidsprogramma 2007 – 2012’ spreken kunnen we misschien ook eens herhalen wat er dan wel in staat. Op pagina 9 staat bij het hoofdstuk ruimtelijke ordening volgende te lezen, vet gedrukt: “De belangen van Maaseik behartigen in dossiers van hogere overheden”.

In ieder geval, de burgemeester kreeg van zijn gewezen partijgenoot dus het voorstel om de kiezelgroeve alsnog op te nemen in het nieuwe beleidsplan. Niet dus. Onze burgemeester draaide maar wat rond de pot. Zoals we van hem gewoon zijn dus. Hij slaagde er zelfs in om te verkondigen dat de cross niet in het plan te vinden is omdat men ‘polemieken' vreesde. Hemeltergend! Immers, naar aanloop van de verkiezingen was dat toch absoluut geen beletsel om mooie beloftes met betrekking tot de kiezelgroeve te lanceren?

De andere reden is ondertussen een klassieker. Zo lang er nog rechtszaken lopen tegen de kiezelgroeve blijft onze burgemeester rustig in zijn hangmat liggen. Zondermeer wraakroepend! Eigenlijk doet hij daarmee gewoon wat hij met alle moeilijke dossiers doet: De dingen voor zich uitschuiven.

Ook tijdens deze legislatuur steekt de meerderheid haar nek niet uit, zoveel is duidelijk. Het is allemaal zo goedkoop als je dan in het belang van Maaseik van 14 maart 2014 leest dat onze burgemeester klaagt dat ‘onze regio wat lang zonder drukkers in Brussel heeft gezeten’. Ondertussen is er in het Vlaamse Pajottenland een burgemeester die met betrekking tot de cross wel ‘de belangen van zijn gemeente behartigt bij de hogere overheden’ en resultaten boekt.

Maar daarover later meer.

Mvg,

Kevin Moonen.

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... e-gemeente
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Di 01 Apr 2014, 22:01

Mededeling: Morgen meer nieuws over rechtszaak M.C. Maasland.

Omdat de advocate van Leefbaar Waterloos niet is komen opdagen ter zitting voor het hof van beroep te Antwerpen op woensdag 12 maart 2014 kon het dossier van M.C. Maasland niet inhoudelijk worden behandeld. Om niet teveel tijd te laten verloren gaan, heeft het hof van beroep dan beslist om de zaak in beraad te nemen om na te denken of er een vraag moet voorgelegd worden aan de hoge raad voor het handhavingsbeleid.

Morgen, woensdag 2 april 2014, weten we hierover meer.

Mvg,

Kevin Moonen

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... c-maasland
0 x


Ni
Nicolas Stampaert
mx1 wk rookie
Berichten: 306
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009, 21:04
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Nicolas Stampaert Do 03 Apr 2014, 21:22

is er reeds nieuws kevin?
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Vr 04 Apr 2014, 18:04

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... 4182854564

Motorcross in havengebieden wordt concreter.
0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Vr 04 Apr 2014, 18:10

0 x


Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Berichten: 477
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Kevin Moonen Vr 04 Apr 2014, 18:16

Beslissingen van de Vlaamse regering van vrijdag 04 april 2014.

Op voorstel van minister Hilde Crevits en minister Philippe Muyters

In het kader van de zoektocht naar terreinen voor hinderlijke sporten neemt de Vlaamse Regering kennis van de resultaten van het overleg met de verschillende havenbedrijven en beslist ze principieel om de aanduiding van locaties in Gent, Oostende en Antwerpen, die de conceptnota aangeeft, te onderschrijven als potentieel terrein voor de aanleg van een tijdelijk motorcrossterrein. Ze gaat in overleg met de haven van Zeebrugge om daar ook een dergelijk terrein aan te duiden en de MX-sector te ondersteunen door middel van procesbegeleiding in de verdere uitwerking van een concreet project. Dat zal gebeuren via de VIP-werking van het Departement Ruimte Vlaanderen. De Vlaamse Regering zal ook de initiatieven van de provincie Antwerpen rond het tweesporenonderzoek verder ondersteunen.
0 x


Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden · Registreer