2T Vs. 4T

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Etienne Dierckx Vr 27 Aug 2010, 22:55

Jordy Laureyns schreef:1 op euhm ....

het is toch simpel!
een 4takt gaat sneller rond als een 2takt! Het gaat hierbij niet enkel om alleen motorprestaties..

neem nu gp piloot
op een 2takt zal hij mss een seconde of 2 trager zijn als op zijn 4takt..
DAAROM rijden ze 4takt, omdat ze SNELLER rondkomen :roll:
niet omdat de merken dat 'willen', of omdathet hen wordt opgedrongen of weet ik veel...
hoe kan je dat nu niet zien :?


Laat de Oostenrijkers en Jappanners terug een paar jaar de tweetakt ontwikkelen en we zullen nog eens praten.
En dat rijdt iedereen weer plots sneller met een tweetakt.

Remember dat er vroeger ook een periode is geweest dat iedereen op een viertakt reed.
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Gebruikersavatar
Jente Wynants
80cc pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 22:30
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Jente Wynants Vr 27 Aug 2010, 23:58

tis allemaal simpel, de ene rijd super met een 2takt en de andere met een 4takt. maar laat ze een 450 2takt maken ik denk da da wel een stuk harder marcheert dan de 450 4takt... dus denk ik toch dat een 2takt (op de testbank) harder zou gaan als een 4takt. maarja je moet het nog steeds op het circuit doen :)
0 x


Gebruikersavatar
Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ
Berichten: 595
Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Za 28 Aug 2010, 06:32

2 takt is lichter, 2takt is sneller, en geef 2takt evenveel cc en het heeft meer koppel
ok ok ... minder motorrem, maar die slimme jappen hebben nagedacht en een achterrem gemonteerd :lol:

ik zie het probleem niet :lol:

laat de jappen maar terug 2taktjes ontwerpen :P ge zou ervan versteld staan hoeveel pro`s er na hun GP uren en trainingen terug op een 2taktje kruipen , ook james stewart is veel te vinden op een yz250
en zoals vernoemt clement desalle , die waal op zijn cr500


zet cairoli of dergelijke eens op een service-honda CR500AF 2010 dant zult ge wa zien denk ik :shock:


de feiten zijn: de 4takten zijn up to date, en de 2takten hebben ze niet meer aan het zelfde niveau aan door ontworpen

tis een wel gekend feit dat de meeste de grote hoop volgen, dat is hier ook het geval, wat word gecomercialiseerd zal verkocht worden

4takt heeft betere veringen en nieuwer frame dat is al
maar zeg niet da die motoren sneller/beter zijn want dat is b u l l s h i t
0 x


MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
Lu
Luc Smolders
mx2 wk rookie
Berichten: 278
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Luc Smolders Za 28 Aug 2010, 10:56

toen ze in de snelheids gp naar 1000cc gingen mocht de 2takt nog meedoen toen ze naar 800cc gingen werdt de 2takt verboden zo een schrik had honda om door een tweetakt geklopt te worden
0 x


De
De Groote Mario
european champ mx2
Berichten: 223
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2009, 12:15
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor De Groote Mario Di 31 Aug 2010, 21:06

pakt allemaal weer ne 2takt in uw handen en je zult u veel kosten besparen en ze zullen dan weer rapper beginnen ontwikkelen !
in Amerika zijn er al veel terug overgestapt naar 2takt ;)
0 x


Gebruikersavatar
Dean Schallon
125cc junior EK
Berichten: 83
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:54
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Deerlijk
Contact:

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Dean Schallon Wo 01 Sep 2010, 18:54

in Amerika is er zelf sprake geweest van de 250 2 smokers
bij de 250 4takten te laten rijden omdat ze gelijke cilinder inhoud hebben
kweet nu niet of ze da nog gaan doorvoeren in de kortste jaren maar dat zou vonken geven denk ik dan gaan ze bij de 450 4 takten met een 500 2 takt kunnen starten en wanneer ze dit doen dan gaan we pas egt zien welke er de betere is

haha en het is nog altijd waar je je het best op voelt rij je het snelste mee veel top piloten trainen vaak nog met een 2 takt omdat je op een 2 takt moet ''agressiever'' eerder correcter rijden dan met een 4 takt
0 x


MOTOCROSS IS A CONTACT SPORT ...
SEE YOU AT THE FIRST CORNER
Gebruikersavatar
Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner
Berichten: 1490
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:59
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Wo 01 Sep 2010, 19:24

Bij de amateurs in de AMA mag je met een 250 2-takt in de 250 klasse rijden.
Blijkbaar nemen die Amerikanen cijfertjes wel heel letterlijk :lol:.
0 x


"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
Gebruikersavatar
Dieter Debaets
mx all time winner
Berichten: 1024
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:04
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Dieter Debaets Do 02 Sep 2010, 19:10

Nu wil kik gene 4 takt meer :D
Mijne standaart 2 smoker gaat blijkbaar hard genoeg :D
Was keer 4 de weg :D Tegen die 4 takken en die 150 cc 2 takken
0 x


"Honda Vandevelde By Dirk tanghe "
"SuzMxTeam - Nieuwl.a #37 MX1/3 cr250"
Ju
Junior Slegers
125cc junior EK
Berichten: 58
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:46
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Locatie: Droogbroekstraat 31 3730 Hoeselt
Contact:

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Junior Slegers Ma 20 Sep 2010, 17:50

als de mx-wereld verviertaktiliseerd , dan stop ik met crossen ;)
0 x


PPS , one pipe that can make the difference
Ma
Mario Mesuere
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:29
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Mario Mesuere Ma 20 Sep 2010, 17:57

ik zal mijn zoon zo lang mogelijk op een 2 T houden
punt 1 de onkosten beperken en punt 2 ( vooral ) op 2T leer je bij mijn weten nog altijd beter rijden dan op een 4T daar ben ik van overtuigt
0 x


Ge
Geert Hofman
european champ mx2
Berichten: 229
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 15:30
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Geert Hofman Ma 20 Sep 2010, 19:30

Die van ons heeft gisteren laten zien dat een 125 brommerke ook goe macheert in mt st guibert bij de beloften ;)
0 x


Gebruikersavatar
Dieter Debaets
mx all time winner
Berichten: 1024
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:04
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Dieter Debaets Ma 20 Sep 2010, 20:08

Heb ik gelezen geert !
Proficat ;)
Ne goeie 2 takt :D
0 x


"Honda Vandevelde By Dirk tanghe "
"SuzMxTeam - Nieuwl.a #37 MX1/3 cr250"
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Guy Dick Di 21 Sep 2010, 00:47

Luc Smolders schreef:toen ze in de snelheids gp naar 1000cc gingen mocht de 2takt nog meedoen toen ze naar 800cc gingen werdt de 2takt verboden zo een schrik had honda om door een tweetakt geklopt te worden


Klopt niet helemaal Luc, sedert de komst van de 800 zijn de rondetijden scherp naar beneden gegaan, alle ronderecords zijn ondertussen gesneuveld. Ook de data liegen er niet om: met de 1000 Yamaha hield Valentino Rossi het gashendel 7% van de ronde vol open, met de 800 is dat bijna 20% geworden. Met de 500 2takt was dat bijna 30% trouwens (hoewel dit laatste nooit gemeten werd, het zou een benadering zijn) - artikel stond vorig jaar in een Duits motorblad.
Laatst gewijzigd door Guy Dick op Di 21 Sep 2010, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Contact:

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Bart Jacobs Di 21 Sep 2010, 03:03

De 990 cc viertakten (1000cc mocht niet van Superbike promotor Flaminni) zijn in 2002 in voege gekomen en dat jaar werd er nog samen gereden met tweetakten maar het was rap duidelijk dat die weinig rol van betekenis zouden spelen.

Tijdens de GP van Duitsland op de Sachsenring (traagste circuit v/h seizoen) lag Olivier Jacque aan de leiding op de Tech3 Yamaha YZR 500, tot hij op een paar ronden van het einde onderuit werd gekegeld door Alex Barros op de Pons Honda.

Later dat jaar pakte Jezza McWilliams de laatste pole ooit voor een 500cc machine, met de KR Proton op Philipp Island (tot dit jaar het snelste MotoGP circuit).

Het seizoen daarna heeft KR Proton ook nog een paar GP's met hun 500 gereden omdat hun viertakt nog niet klaar was. Het WCM team, dat toen in Geldenaken was gevestigd, heeft nog het hele seizoen met aftandse 10 jaar oude 500's gereden. Helemaal achteraan natuurlijk.
0 x


Lu
Luc Smolders
mx2 wk rookie
Berichten: 278
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Luc Smolders Di 21 Sep 2010, 11:36

guy ik betwist uw cyfers niet maar die waren nog niet bekend op het moment dat het verbod op de twee takten werd ingesteld het verbod werd ingesteld op het moment van de beslissing om met 800cc gaan te rijden en honda was pas akkoord met die nieuwe stap als men de tweetakten verbood want anders waren zij niet bereid de zware kost van de ontwikkeling door te voeren er was de angst van de two stroke
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Guy Dick Di 21 Sep 2010, 11:56

Idd, de Jappen hebben nooit gedacht dat de 800 sneller zou zijn dan de 990 natuurlijk. Bovendien is die link naar de 4-takt niet echt moeilijk voor de meeste fabrikanten: de absolute top in 4takt motoren is natuurlijk de formule 1. Zowel Honda en Yamaha hadden formule 1 motorblokken, Ducati is betrokken bij de ontwikkeling van de Ferrari's dus de kennis is ruimschoots aanwezig. Zelfs Proton had connekties met Cosworth.
Het is wel duidelijk dat de overgang naar de 4takt-techniek enkel maar een kwestie is van budget en marketing. Budget omdat de kosten voor de 2takt research wegvallen en marketing omdat er behalve een paar zeldzame crossermotoren, een Russische 350cc wegmotor en een paar scooters / brommers er geen produktie / verkoop meer is van 2takten.
In USA geldt er trouwens een wet die de import van 2takten verbiedt wegens de impact op het milieu. Er is echter een uitzondering: als de voertuigen in Noord-Amerika geassembleerd worden mag het [b]WEL[b] (ook voor het milieu wss :D ). Er is dus geen enkele Chinese 2takt scooter te krijgen maar de nieuwe Peugeot 103 brommer wel omdat de onderdelen in India vervaardigd worden en de montage in Canada gebeurt.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Lu
Ludo Vanwiddingen
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Ma 16 Aug 2010, 01:19
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Ludo Vanwiddingen Di 21 Sep 2010, 20:44

het enige voordeel van een 2T is het onderhoud maar hij is dan ook duurder in verbruik dan een 4T

en op prestaties mensen toch zien jullie niet goed ofwat ,een 2 T kan nergens volgen , kijk maar eens goed rond

en op gebied van rijden ermee ja dat hangt van mens tot mens af he

ik persoonlijk vind dat hetzelfde welke 2T of 4 T motor , DE PRIJZEN ZIJN VEEL TE HOOG VAN DEZE NIEUWE MACHINES !!!!!!!!!!!!!!

alee 7500 euro voor een 250cc ??? waar zijn we mee bezig ? en dan krijg je garantie tot aan de deur , hobby ????????
0 x


Gebruikersavatar
Matthias Vermeersch
world THQ sx champ
Berichten: 1524
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:49
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: West vlaanderen
Contact:

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Matthias Vermeersch Di 21 Sep 2010, 21:03

husqvarna geeft 6 maand garantie op cross en ik rijd 2 takt omdat ik graag 2 takt rijdt, als het nu goedkoper of duurder is dan 4 takt hangt af van piloot tot piloot, zolang een 4 takt niet kapot draait valt het allemaal wel mee qua verschil tegenover 2 takt denk ik
0 x


MCLB - Juniors MX1/3 - Yamaha YZ250 - #26
Lu
Luc Smolders
mx2 wk rookie
Berichten: 278
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Luc Smolders Di 21 Sep 2010, 21:50

ludo ge vergeet er bij te zeggen dat in de mx2 er een voordeel is van 106 cc en in de mx1 200cc zet de cylinder inhoud gelijk en de tweetakt begraaft de 4takt
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: 2T Vs. 4T

Berichtdoor Guy Dick Di 21 Sep 2010, 23:24

Geen garantie? Haha. Er is nog steeds de Europese wet die VERPLICHT dat er op alles wat nieuw verkocht wordt 2 jaar garantie en op alles wat je 2dehands bij een officiële handelaar koopt 1 jaar garantie is (je moet uiteraard wel een officiële aankoopfaktuur hebben).
Een kennis kocht anderhalf jaar geleden een nieuwe Honda en in juli dit jaar vloog de drijfstang kapot en los door het carter. Geen garantie zei de verkoper, de Honda is voor kompetitie. Mijn kennis trok er mee naar een advokaat en rijdt nu met een nieuwe 2010 rond zonder 1 cent betaald te hebben. De dealer heeft zelfs de rekening van de advokaat betaald.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes

Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden · Registreer