Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Ro
Roy Hermans
peewee pilot
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Roy Hermans Do 29 Nov 2012, 22:26

Ik ben vandaag het volgende artikel tegengekomen:
http://www.internetgazet.be/meeuwen-gruitrode/de-terreur-van-de-motorcrossers.aspx

Dit is zeker weeral geen reclame dat die mensen maken!
Maar rotte appels zullen er altijd wel zijn jammer genoeg!
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Berichtdoor Guy Dick Za 01 Dec 2012, 12:14

Een beetje onderzoek laat gauw zien waarom sommige organisaties dingen voor mekaar krijgen en andere niet:
-KNMV heeft 2 directeurs en 32 mensen op de vaste loonlijst, BMB / VMBB 2...
-Natuurpunt heeft een kantoor in Mechelen met vaste en betaalde medewerkers voor de coördinatie en dan een hele resem onderafdelingen in Vlaanderen met een lijst medewerkers waar je stil van wordt en dat wordt allemaal betaald met subsidies... onze werkgroep telt 8 leden waarvan het overgrote deel het puur doet uit liefde voor de motorcross. Het is al (bijna) onmogelijk om ze alle 8 bij mekaar te krijgen voor een vergadering omdat iedereen zich moet kunnen vrij maken...
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Za 01 Dec 2012, 14:52

Er zijn redenen genoeg Guy.

Een voorbeeld?
Er is destijds een GP verreden, slechts één jaar, aan de omloop van Franchorchamps.
Daar is, naar ik vernomen heb uit zéér goede bron, 1 000 000 euro subsidie voor betaald door de overheid...
Waar denk je dat dat geld naartoe is?
0 x

Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 01 Dec 2012, 16:24

jobé denk ik werner... Het is grootste probleem in belgie is het negatieve imago en daar kun je niet omheen.
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Za 01 Dec 2012, 19:42

Dimitri, een imago bezorg je jezelf...

Het mag geschreven worden dat er door de jaren heen ook veel geprofiteerd is vanuit de crossmiddens zelf, daarvan plukken wij nu de vruchten!
Er waren "redelijk wat" Internationale rijders die in de jaren '70 en '80 's morgens verschenen op een wedstrijd, het startgeld inden en halfweg de tweede reeks al bijna terug thuis waren...

En wat Jobé betreft, ik wil mijn vinger niet tussen de figuurlijke nagel en uwen hamer brengen, want dan zit ik er tussen... :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Werner Castelyns op Za 01 Dec 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ra
Raf Verachten
125cc junior EK
Ik ben een..: motocross fotograaf, ik cross zelf niet

Berichtdoor Raf Verachten Za 01 Dec 2012, 19:49

Ik denk dat er in Francorchamps 4 wedstrijden zijn gereden. Een soort van promocross, 2 GP's en ik dacht dat erin 2003 ook nog een wedstrijd was. Maar volgens mij is het circuit ook verdwenen omwille van de uitbreiding van het auto circuit. Staat daar nu geen tribune?
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 03 Dec 2012, 15:12

Francorchamps zou na de GP's een oefenomloop worden maar het hele projekt van Jobé (het parcours en het Belgacom team) is uitgedraaid op een financiële flop. Als mijn herinnering goed is was het Waals Gewest eigenaar van het terrein en heeft Happart er voor gezorgd dat er een extra tribune gebouwd is.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 10 Dec 2012, 14:19

Peter De Backer schreef:In Oost-Vlaanderen zijn ze ook bezig met een circuit.

Er zou zelfs een geintreseerde prive-sponsor voor gevonden zijn.

Meer details volgen nog, zaak ligt momenteel nog gevoelig.

Is deze "gevoelige" zaak uit 2010 gewoon zonder gevoel geklasseerd? Waarover ging het eigenlijk?

Nog even een andere gevoelige materie: De Vlaamse overheid bestelde in 2000 een studie bij WES omtrent de noodzaak van terreinen voor lawaaisporten. De uitkomst was dat er minimaal 12 en maximaal 34!!! van dergelijke terreinen nodig waren.
WES had een budget van 3.000.000 BEF (ongeveer 75.000 euro!!!) om deze studie uit te voeren.
0 x

Dr
Dré Cortvriendt
mx2 amateur champ

Berichtdoor Dré Cortvriendt Ma 10 Dec 2012, 17:37

@Guy

Dat klopt. Ik heb daar een tweetal dagen aan meegewerkt aan dat rapport van WES. Dit wil zeggen dat ze me gevraagd hebben hoe het terrein in Axel uitgebaat word, wat er nodig is enz. Er kwam toen een delegatie naar de kantine in Axel.
Ik was toen secretaris van de RES. Heb later dat rapport gekregen. Was enkele centimeters dik.
Dik 12 jaar verder en nog niets...............
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 10 Dec 2012, 21:27

Klopt niet helemaal Dré. Er is wel degelijk één en ander gebeurd: Neeroeteren dicht, Westerlo dicht, de Hootond dicht, enz.
0 x

Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Ma 10 Dec 2012, 21:40

hoe zit dat nu met dat havendecreet? de verkiezingen zijn voorbij dusja
0 x

Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Ma 10 Dec 2012, 23:14

Dimitri Lamote schreef:hoe zit dat nu met dat havendecreet? de verkiezingen zijn voorbij dusja

Er is een wet die er voor zorgt dat je een "tijdelijk" vast motocross parcours mag beginnen in havengebied. Maar dan moet je eerst via de provincie en gemeente een stuk grond krijgen en dan moet dat nog even via die nieuwe wet geregeld worden...

Wat "tijdelijk" is kan niemand echt zeggen, maar het zal wel iets zijn van: "zolang we de economisch dure grond niet nodig hebben".
0 x

Oeyen Dimitri
mxdn winner

Berichtdoor Oeyen Dimitri Vr 14 Dec 2012, 13:22

waarom geen oefenterein op de vroegere tank locatie oefenparcours in het ex militaire domein tussen brecht en braschaat en wuustwezel is daar heel afgelegen gigantisch groot lig daar toch ma te verloederen nu
0 x

Fr
Frank Janssen
the legend!
Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE

Berichtdoor Frank Janssen Di 18 Dec 2012, 21:12

er zijn militaire gronden zat zoals hechtel waar vroeger gecrosst werd, en waar cross niet meer mogelijk is .
0 x

speaker Frankske
Ha
Haex Patrick
mx2 amateur champ
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Berichtdoor Haex Patrick Di 18 Dec 2012, 21:34

en zou daar den nieuwe burgemeester van Hechtel niks aan kunne veranderen, want da is toch een volksmens!!
0 x

thunder 1, member of rolly's kliekske
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Wo 19 Dec 2012, 19:48

@Frank,het mx-circuit van Hechtel is nooit militeirdomein geweest,de vroegere parking was wel militairdomein
@Patrick ook de nieuwe burgemeester zal geen toelating geven voor een mx-wedstrijd
0 x

Kr
Kristof Winderix
80cc pilot
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Berichtdoor Kristof Winderix Ma 24 Dec 2012, 23:09

toch wel denk ben overlaatst nog daar gaan kijken de mannen waren leuk aant spelen met hun jeepkes.
0 x

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Di 25 Dec 2012, 10:31

Kristof Winderix schreef:toch wel denk ben overlaatst nog daar gaan kijken de mannen waren leuk aant spelen met hun jeepkes.

Alles wat aan de andere kant van de betonbaan ligt is militairdomein,het circuit zelf is van de gemeente Hechtel-Eksel,de toenmalige club van mijn broer en ik de Hellejagers uit Eksel hebben daar verschillende wedstrijden georganiseerd,het circuit is ontstaan door de toenmalige mx-club De Duinen uit Hechtel,toen het circuit ontstaan is(einde jaren 60)was daar nergens geen andere sportactiviteit te bespeuren,nadien zijn er de voetbalvelden,hondensport,atletiekpiste,fit-o-meter en finse-piste bij gekomen en hebben ze het mx-circuit gesloten omdat het zogenaamd in natuurgebied(duinengebied) ligt,maar toch laten ze nog 2x per jaar op de startvlakte de beachvollybal toe,ook al ligt de start in het zogenaamde natuur(duinen)gebied,dat de militairen daar met hun jeeps komen spelen zou me verwonderen,ik persoonlijk heb ze er nog nooit gezien,ook al kom ik er regelmatig om er te gaan trainen(mtb-lopen)
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Berichtdoor Kevin Moonen Do 03 Jan 2013, 22:45

Kiezelgroeve geschrapt uit het projectgebied 'Duinengordel'.

Het verhaal van het project Duinengordel begon met de goedkeuring van de subsidieaanvraag hiervoor op de gemeenteraad van 28 Maart 2011. Probleem was dat de projectontwikkelaars het motorcrossterrein de Kiezelgroeve integraal opgenomen hadden in hun plannen ook al maakte het MER duidelijk dat het beroemde circuit hiervoor volkomen waardeloos is. Zonder de bezwaren van de motorcrossliefhebbers in overweging te nemen keurde de voltallige gemeenteraad, uitgezonderd het VB, toen die aanvraag goed .

Op dinsdag 15 mei 2012 verspreidde de projectontwikkelaar een voorlopige structuurvisie voor dit grote bos- en natuurcomplex . Onder aanvoering van schepen Dirk Verlaak (Voluit), in contrast met de raadszitting een jaar eerder, reageerde de gemeente nu wel alert. Op 1 juni 2012 repliceerde het diensthoofd sport dat het de wens is van het gemeentebestuur dat een paragraaf met betrekking tot 'grondgebonden, gemotoriseerde sporten' zal worden opgenomen.

Nog meer bij de pinken bleek uiteindelijk raadslid Leo Pieters (VB) te zijn. Toen op 24 oktober 2012 over deze structuurvisie in Opglabbeek een speciale intergemeentelijke milieuraad plaatsvond bracht Pieters ter sprake dat het foutief was dat de Kiezelgroeve opgenomen was in het projectgebied omdat "dit een ander beleidsproces betreft". In het verslag hiervan, dat pas op 24 december 2012 verspreid werd, lezen we in het antwoord dat "er onduidelijkheid is of het motorcrossterrein wel dan niet in de projectperimeter dient opgenomen te zijn. Dit moet opnieuw kortgesloten worden". Pieters diende hierop een vraag in voor de gemeenteraadszitting van 29 oktober 2012. In zijn gekende hautaine stijl antwoordde burgemeester Jan Creemers (CD&V) dat de Kiezelgroeve geschrapt was uit het project Duinengordel.

Dit wil zeggen dat amper 5 dagen na de interpellatie van Pieters (VB) op een intergemeentelijke milieuraad de Kiezelgroeve verlost is van het spook van de Duinengordel. Men zou zich voor minder afvragen waarom dat alles niet meteen kon toen hetzelfde raadslid dit al voorstelde op de zitting van 28 Maart 2011? Of waarom het gemeentebestuur zelf met een extra paragraaf komt aandraven terwijl de ware oplossing op enkele dagen tijd zelfs vanachter een cordon tevoorschijn kan komen? Om nog maar te zwijgen over wat er uiteindelijk van dat 'amendement' gekomen is of waarom pakweg Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) op 10 juni 2011 groots uitpakt met dit project zonder rekening te houden met haar beloftes aangaande de motorcross? Wat er ook van is, nadat eerder in September Mc Maasland al gelijk kreeg van de rechter is dit wederom een stap in de goede richting.

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... inengordel
0 x

Ni
Nicolas Stampaert
mx1 wk rookie

Berichtdoor Nicolas Stampaert Vr 04 Jan 2013, 12:51

goed nieuws Kevin
0 x

Terug naar “mx algemeen”