Verschil Belgie en Nederland

Hier alles over de GP's, BMB, ONK,..
Fr
Frank Plompen
125cc rookie
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Verschil Belgie en Nederland

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 11:33

Belgie heeft door de jaren heen heel wat wereldtitels verzameld. Steeds zitten er meerdere belgen bij de toptien. Nederland heeft op het ogenblik 1 topper (De Reuver) voor de MX1 en 1 aankomende topper (Herlings) voor de mx2 volgend jaar. Voor de MX der naties zit Smets elk jaar met een luxeprobleem. Nederland blijkbaar niet. Maar hoe komt dat? Wij wonen naast elkaar. Vanwaar dit verschil? Dat stoort mij enorm.
0 x

Ma
Mark Dejonghe
mx all time winner
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Re: Verschil Belgie en Nederland

Berichtdoor Mark Dejonghe Za 08 Aug 2009, 11:40

Een mogelijkheid kan zijn doordat er in Belgie heel veel liefhebbersbonden zijn en jeugdbonden , zodat er aan jonge leeftijd met de motor word gereden.
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 11:42

Is dat dan in Nederland niet? Reed Strijbos vroeger niet in Nederland?
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Za 08 Aug 2009, 11:59

Ik denk dat Nederland mijlenver voor ligt op Belgie wat jeugdwerking betreft. In Nederland kan je trouwens op veel jongere leeftijd echt aan wedstrijden doen.

Jeugdtalenten zijn er altijd voldoende geweest in Nederland alleen loopt het meestal mis als het "echte" werk moet beginnen. In Belgie word je een allround piloot, met zowel zandbanen als harde banen. Nederlanders zijn altijd sterke zandpiloten maar als ze op een harde baan komen, doen ze niet meer mee (en dan heb ik het niet over de uitzonderingen zoals MdR of Herlings).
Blijkbaar willen ze daar in Nederland ook niet echt aan werken. Ze reizen wel heel Europa af voor het EK maar dan bijvoorbeeld de Belgische wedstrijden op harde banen, doen ze dan weer niet. Terwijl je daar net heel veel kan bijleren.

Bij de Nederlandse jeugd gaat alles veel makkelijker, mooie teams, PR erbij, alles mooi geregeld .... In Belgie is de jeugd pure survival met 1001 regeltjes. Iemand die verder wil moet daar heel veel opofferingen voor doen en dat maakt ze misschien net iets sterker dan de Nederlanders.
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 12:32

De afstanden kan toch het probleem niet zijn. De Fransen hebben toch het omgekeerde probleem (weinig of geen zandparcours) en toch zijn zij in Lommel aan het trainen. Zij moeten grotere afstanden afleggen. Een Eggens (stopt er nu wel mee), CKK, Van vijfenijeken, kunnen in Belgie trainen.
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Za 08 Aug 2009, 12:52

en toch zie je amper of geen Nederlanders in de Belgische wedstrijden ....
Zoals je zelf zegt ... aan de afstanden kan het niet liggen ... dus ligt het dan aan de mentaliteit ????
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 12:57

Ik weet het niet. Ik heb deze topic ook op de forum van motocrossplanet gezet, omdat deze forum voor veel Nederlanders misschien niet bekend is. Eens kijken wat zij daar van denken.
0 x

Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ

Berichtdoor Eddie Boot Za 08 Aug 2009, 13:06

ten eerste leeft in belgie de cross veel meer . altijd zijn er wel mensen van de plaatselijke bevolking die komen kijken , van 8 to 88.ten 2e, veel eendagscircuits, die hoewel niet altijd even mooi , weer wel erg leerzaam zijn . een belg heeft er denk ik , mede doordat heel de familie helpt , er ook meer voor over ,vooral financhieel . in belgie doet men ook veel meer wat men zelf wil , bij de meeste bonden zijn milieu mat verplicht , alleen niemand (op een enkele achtelijke nederlander na ) gebruikt hem . motoren schoon spuiten in rennerskwartier is in nederland verboden ,en vaak in belgie ook ,maar iedereeen heeft wel min. 200 l water en hogedruk reiniger in zijn bus staan . aflasten van de wedstrijd kennen ze in belgie niet , bak regen op een klei baan ,jammer dan gewoon gaan , zelfs de 50 -65 cc .als er in nederland een bui aankomt zeggen ze aflasten . hier vinden ze stof minder gevaarlijk dan slik. en bovenal denk ik dat een nederlander nuchterder is .als de prestatie,s tegen vallen zeg men al gauw van we blijven wel in de buurt crossen .rijden dit jaar voor het eerst hele seizoen in belgie , en is wel wennen , je wordt niet gauw geaccepteer , wel door de collega rijders , maar niet door degene die je niet kennen . af en toe krijg je ook wel opmerkingen van blijf in nederland , maar we blijven toch maar komen , gaan er in prestatie zeker niet op achteruit .maar zoals gezegd om als nederlander in belgie te gaan crossen moet je toch over een drempeltje heen . en ik denk dat er verhoudings gewijs ook veel meer belgen zijn die crossen dan nederlanders.

een zeeuw (nederlander )
0 x

supporting mark boot
Bas Gijsel
european champ mx2

Berichtdoor Bas Gijsel Za 08 Aug 2009, 13:10

Goed gezegd Eddie.

Nog een zeeuw
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 13:22

Die opmerkingen, dat is in het veldrijden ook. Dat is hard te verteren. Dat is van mensen (geen echte crossfans) die eens een keertje komen kijken of van supporters die dan toch schrik hebben dat die Nederlander met de prijzen van hun crosser gaan lopen. Er lopen hier soms wel fanatieke kerels rond.
0 x

Bas Gijsel
european champ mx2

Berichtdoor Bas Gijsel Za 08 Aug 2009, 13:37

@Etienne,

Ik ken er toch eentje die zo zowat allemaal afgeschuimd heeft vanaf de jeugd tot vorig jaar ;). Eigelijk wel typerend dat die dan (naar Nederlandse normen) wel vrijgoed op de harde uit de voeten kan.

Er zit in de jeugdrangen in NL wel degelijk talent maar op een of andere manier zijn er maar heel weinig die de stap naar de top kunnen maken. Maar denk wel dat de Nederlandse cross weer in de lift zit met Herlings op komst en mannen als Brakke en Coldenhoff gaan toch ook echtwel vooruit (ook op de harde) dus ben beniewd. Herlings gaat als ie niks tegenkomt echt mensen verbazen.
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Za 08 Aug 2009, 13:58

Je moet opofferingen doen ... inderdaad, kijk naar Roy, die kan wel uit de voeten op een harde baan. Daarom dat hij waarschijnlijk ook beter scoort in Belgie dan in het ONK.

Persoonlijk denk ik dat je als jonge rijder (en niet het supertalent van Herlings hebt), je als Nederlander beter eerst een seizoen in Belgie komt trainen en rijden dan meteen het EK te gaan doen. Scheelt een pak geld (tenminste als je niet in Groningen woont) en bijvoorbeeld in het BK MX2 kan je meteen mee want het niveau ligt niet te hoog.
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 14:52

De Nederlandse TV heeft volgens mij meer oog voor motorace dan voor motocross. Dat kan ook een faktor zijn.
0 x

St
Steven Van Avondt
mx all time winner

Berichtdoor Steven Van Avondt Za 08 Aug 2009, 15:11

het is simpel,wie in deze tijd nog wil meedoen op Europees of Wereldvlak moet enorme opofferingen en inspanningen doen.het is een fulltime onbetaalde job.dan heb ik het niet alleen over de piloot,daar komt de hele omgeving en levensstijl bij..alles staat in het teken van de cross.
In Nederland is alles beter dan bij ons,de accomodaties,de teams,de jeugdwerking,merchandising..,...behalve het niveau eens ze buiten Nederland komen..maar momenteel zijn er toch enkelen die op de goeie weg zijn..
zoals aangehaald is veel in Belgie rijden een prima leerschool voor die jongens..die mogelijkheid is er..de vraag is er of de bereidheid groot genoeg is om iets op te bouwen,het is echt niet evidend meer..komt bij dat je per jaar aan een budget van 25000 a 50000€ moet zien te raken,hetzij via sponsoring of privé,maar dat heb je wel nodig..
in Belgie zijn ze het gewoon een carriere op te bouwen zoals vroeger,volhouden en erdoorspartelen tot ze niveau hebben..door het huidige systeem kan dat niet meer..en het grote geld zit niet in Belgie,nu al zijn er heel wat minder belgen actief op internationaal en wereldniveau..en over 5 jaar kan je ze op 1 hand tellen..
0 x

Ma
Marcel Dirks
mxdn winner
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Berichtdoor Marcel Dirks Za 08 Aug 2009, 15:30

Raar dat op een "harde baan" als Genk zo weinig Nederlanders (inters) komen rijden, Genk ligt op minder dan een half uur van de Nederlandse grens of 45 minuten van Eindhoven. Je moet een goede mix van circuits hebben en natuurlijk de gedrevenheid. Het heeft ook allemaal een stuk met mentaliteit te maken, de Nederlandse mentaliteit is totaal anders dan die van de Belgen.
0 x

To
Tom Vlaeminck
ama lites eastcoast champ

Berichtdoor Tom Vlaeminck Za 08 Aug 2009, 15:41

De opkomende talenten trekken/trokken toch ook naar het ONK, ADAC en FFM, ze rijden bijna alles behalve veel in België.
Dus zo goed is het hier nu ook niet.
0 x

uniek kortingsysteem => http://WWW.SIXSTARRACING.COM" <=
FOX / SHIFT & JT 2012 uit voorraad leverbaar !!!
Bart Verhaege
50cc rider
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Berichtdoor Bart Verhaege Za 08 Aug 2009, 19:25

@Marcel: Daar heb je wel een punt. Maar ik herinner me goed toen we een aantal jaren terug (al veel te lang geleden) een wedstrijd hadden van de MCLB in het Sas Van Gent (echt zwaar zand) kwamen er nog niet de helft van de vaste piloten opdagen, zelfs de betere inters niet. Dat is dan weer het omgekeerde... Dat zagen ze dan ook weer niet zitten...

Het grote verschil zit hem denk ik ook zoals Eddie Boot ook vermeld in het feit dat motorcross in België echt veel meer leeft. Hier in Nederland kan echt alleen maar gereden worden op vaste parcours, zo denk ik dat de meesten dan ook beperkt blijven tot de clubcrossen waar ze ook hard gaan. Maar als ze dan op een andere baan komen, meestal wat harder, gaat het voor geen meter meer. Terwijl in België heb je zo veel verschillende terreinen dat volgens mij echt veel meer leert. Ook op een stom weidecroske (haha) kun je veel leren door rond het paaltje te draaien. Kijk maar naar Steve Ramon... Ook veel geleerd op den MCLB door hier en daar rond de paaltjes te draaien. Je kunt nog goed zien dat hij nu soms nog de lijnen rijdt zoals hij toen deed ... wat niemand anders kon... Dat zullen er meer beamen die hem van toen al hebben zien rijden. Ook Manuel Priem heeft er toch ook wat jaartjes MCLB op zitten...

Van nen Belg die in Zeeland woont Hahahaha
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 20:08

Dan kan het bijna niets anders dan de mentaliteit zijn? De beste parcours liggen in hun bereik.
0 x

Bart Verhaege
50cc rider
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Berichtdoor Bart Verhaege Za 08 Aug 2009, 20:29

@ Frank: Tjah, in België gaat het toch nog altijd door om op een landbouwgrond een cross te organiseren. Gelukkig maar want een vast terrein krijgen ze er op niet veel plaatsen door. Deze heb je dan in Nederland toch wat meer liggen (wel wat streekgebonden vind ik).
0 x

Fr
Frank Plompen
125cc rookie

Berichtdoor Frank Plompen Za 08 Aug 2009, 20:41

Jammer genoeg, niet veel reakties op motocrossplanet
0 x

Terug naar “mx pro”