Verzameltopic: Beginnen met motocross

alles over de mclb, vlm, vmcf, vbm, mc lille,..
Er
Erik Vangoor
mx2 amateur champ
Berichten: 177
Lid geworden op: Zo 21 Nov 2010, 12:36
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Erik Vangoor Do 13 Dec 2012, 10:08

gewoon een yamaha 125
zijn zeer goed
vanaf bj 10 tot 13 zijn goed pak zeker geen 07!
of geen 144!!
0 x


Dr
Dre v. Hees
mx1 wk rookie
Berichten: 315
Lid geworden op: Di 28 Jul 2009, 17:30
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dre v. Hees Do 13 Dec 2012, 17:23

Erik Vangoor schreef:gewoon een yamaha 125
zijn zeer goed
vanaf bj 10 tot 13 zijn goed pak zeker geen 07!
of geen 144!!


een 144cc kan ik begrijpen, maar je moet me eens uitleggen wat het verschil is tussen een 2007 en een 2010 model, op de vering na dan.
De blokken zijn exact hetzelfde.
0 x


To
Tom Van Cappellen
european champ mx2
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 15 Apr 2011, 21:12
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Tom Van Cappellen Do 13 Dec 2012, 21:29

waar woon je juist in grimbergen?
0 x


Se
Senne Jansen
80cc pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: Di 06 Sep 2011, 23:25
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Senne Jansen Do 13 Dec 2012, 22:34

Ik ben vorig jaar ook begonnen. Ik ben begonnen met een Yamaha 250 2 tact.
Ik ben hier zeer content van ;).
Dus ik kan je aanraden om toch voor een 2 tact te gaan.
Goedkoper, en 250 moet je niet zo op toeren houden zoals een 125. (denk ik toch)
0 x


VLM nieuwelingen mx1-3 A #5
Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Vr 28 Dec 2012, 10:24

Ja nu zit ik niet alleen met een 125 maar ook met de 250 2T in mijn hoofd. Alleen dan wel voorzichtig zijn bij het leren.

@Tom: Jep grimbergen, op de grens met Beigem. Tussen de velden tegenover aan het nieuwe bos van het vliegveld :). Soms rijden er crossers voorbij in de zomer en moet ik een traantje wegpinken (just kidding). Ook heb ik richting het busstation (op de baan van de muziekacademie, misschien best geen straatnaam opzetten :p) eens mx'en buiten zien staan aan een huis, dat waren toevallig de jouwen niet?

Momenteel zit ik vlak in de blok en ben ik weer eens stilgelegd, wilt niet zeggen dat ik niet elke dag de advertenties afga :p
0 x


Je
Jeroen Mouton
50cc rider
Berichten: 22
Lid geworden op: Za 30 Jul 2011, 15:15
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Jeroen Mouton Do 03 Jan 2013, 23:56

Ik en mijn jongere broer zijn ook net begonnen met crossen, ik heb een 250 4takt en mijn broer 125 2takt.

We zijn wel alletwee lichte kerels (+-60kg) maar in mijn ogen ben je al een redelijke held als je 1 van de 2 echt open kunt houden.. :)
(ik reed hiervoor op circuit met supermotard maar had nog nooit in mijn leven gecrosst, ben redelijk verschoten hoe hard zo'n 125 eigenlijk gaat)
Ik heb wel ervaring met sleutelen aan een 4takt, anders had ik sowieso een 125 gekocht.

Heb dus met beide al gereden als beginner en naar mijn mening is het voordeel van de 4takt dat je steeds 'kracht' hebt, de 2takt is moeilijker om te corrigeren.
De 2takt is dan weer lichter en dat voel je echt wel als beginner, vind hem een pak minder vermoeiend.

Hangt in mijn ogen ook af waar je van plan bent om te rijden (zand, harde ondergronden,..), hoeveel geld je er wil aanhangen (tenzij je een handige harry bent vind ik persoonlijk een 4takt echt duur als amateur) & hoeveel je zelf weegt.
0 x


To
Tom Van Cappellen
european champ mx2
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 15 Apr 2011, 21:12
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Tom Van Cappellen Vr 04 Jan 2013, 17:16

Dries,

Ik heb zelf een 250 2T te koop staan model 2012 nieuwe blok in...

ja ik woon praktisch op het vliegveld :p
0 x


Ma
Marc Van Wijk
80cc pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: Ma 28 Feb 2011, 11:24
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Marc Van Wijk Vr 04 Jan 2013, 22:13

Beste Dries,
Met alle goede bedoelingen van iedereen hier op het forum en alle info over wat voor motor het beste voor je is:
Als je wilt beginnen met crossen ( wat ontzettend leuk is) moet je toch even stil staan bij een paar andere zaken.
Als je,zoals je zegt,af en toe in een bijgelegen wei of bos even wilt gaan crossen houdt er dan rekening mee dat je niet verzekerd bent!
Natuurlijk,ik ben ook geen heilig boontje...maar als je tegen een mountainbiker of los gelaten hond aanrijdt heb je een dik probleem, ik heb het niet over de medische gevolgen,maar over de juridische gevolgen. Je wordt immers voor alles aansprakelijk gesteld!

Verstandiger is het om eens contact op te nemen met een crossclub bij je in de buurt om je eerst eens goed te laten informeren.
Zelf ben ik daar op geantendeerd door een vriendelijke oom agent toen ik zo'n jaar of zes geleden aan het wildcrossen ( met mijn zoon van 12 )was in het bos.
Zelf zijn wij door Jeff van MC Lille en de medewerkers van MC Rilland goed geholpen.
Wij hebben in de beginfase een KNMV licentie genomen ( geen medische keuring etc) a 55 euro per jaar, daarmee konden wij praktisch overal, zeker in Nederland, ( Rilland ligt op zo'n 45 minuten van Grimbergen) gaan rijden. Verzekerd wel te verstaan!


Deze clubs hebben vaak clubwedstrijdjes, waarbij ervaring,motor,bouwjaar etc van ondergeschikt belang zijn. Het gaat om de fun.
0 x


Gebruikersavatar
Gord Achten
125cc junior EK
Berichten: 64
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 12:06
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Gord Achten Zo 06 Jan 2013, 16:21

250 2T is te fel voor een beginner, als een beginner dat over de knippen op toeren jaagt zou de moto wel eens met de rijder kunnen gaan lopen...(misschien dat ne heel grote hoofdsproeier wel wat zou kunnen temperen, maar dan nog). Slijtage 125 valt voor een beginner ook mee lijkt me. Gemakkelijkste rijdt idd een 250 4t, echt een allemansvriend. Veel succes met de keuze, neem iemand mee die iets van moto's kent en gewoon doen!
0 x


Gebruikersavatar
Lorenz Van Roeyen
mx2 amateur champ
Berichten: 162
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 09:12
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Sint-Pauwels

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Lorenz Van Roeyen Ma 25 Feb 2013, 11:58

Klopt, het was me daarvoor wel prima gelukt. Moet wel zeggen dat ik vorige week weer voor de eerste keer gereden heb. Ik merk nu in ieder geval heel veel dingen op die me niet aanstaan aan de motor (koppeling, afstelling vering, stuurinrichting, ...) en die merkte ik toen niet op. Ik ga het zeker daar niet op steken, het was mijn eigen schuld.

Sowiezo zal ik de motor nu eerst weer volledig naar mijn hand zetten alvorens het opnieuw te proberen, maar ik heb wel steeds in m'n achterhoofd dat ik het kan en dat ik het ook snel opnieuw zal proberen.
0 x


-Rule the track, or stay on the sideline...-
Mi
Michael Vansteenkiste
peewee pilot
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Feb 2013, 14:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Waar te beginnen ?

Berichtdoor Michael Vansteenkiste Zo 07 Jul 2013, 21:35

hallo ,

ik ben michael , 19 jaar .
Ik heb een cross staan en rij er redelijk veel mee , maar heb nog nooit op
parcour gereden .
Nu is mijn vraag , waar moet ik beginnen ?
kan ik gewoon naar een parcour gaan en daar beginnen rijden , of heb ik een rijbewijs of vergunning nodig , of bij een bond ingeschreven zijn ?
Ook zou ik eens een wedstrijd willen meerijden .
Wat moet ik allemaal inorde brengen om een wijdstrijd mee te mogen doen ?


sorry als mijn vraag wat dom klinkt maar ik weet niets over de regels die bij motorcross gelden.
zou iemand mij dit duidelijk kunnen uitleggen ?

mvg michael .
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 07 Jul 2013, 21:41

Welke regio woon je zou al handig zijn?
0 x


Ju
Jurgen Mattheus
125cc junior EK
Berichten: 60
Lid geworden op: Do 12 Jul 2012, 15:16
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM
Contact:

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Jurgen Mattheus Zo 07 Jul 2013, 23:59

Er zijn enkele trainingsparcours: Lille,Helecine,Lommel,Olmen,Komen. Daar heb je geen licentie nodig en daar kan je gewoon gaan rijden mits inkom te betalen (tss €10 en €20)
Om wedstrijden mee te rijden kan je gewoon een daglicentie nemen 's morgens bij de inschrijvingen op de wedstrijd.
0 x


Mi
Michael Vansteenkiste
peewee pilot
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Feb 2013, 14:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Michael Vansteenkiste Ma 08 Jul 2013, 04:38

Ik woon regio kortrijk .
als ik een langere vergunning wil , waar moet ik deze dan halen ?
en wat is zoal verplicht als ik ga crossen of bvb naar een wedstrijd ga ?
heb gehoord van milieumatjes en een geluidsnorm , maar das dan ook alles :D
ook welke klasses er zijn en in welke ik dan moet beginnen

wat wedstrijden betreft ben ik ook niet echt op de hoogte van waar en waneer .
kan ik dat op een of andere website vinden of waar moet ik daarvoor zijn of inschrijven ,
of gewoon opdagen op de wedstrijd zelf een terplaatse inschrijven ?

en is er bij amateurwedstrijden dan kans om over te gaan naar een hogere klasse ?
of hoe gaat dat dan allemaal in zijn werk ?

Sorry als mijn vragen wat van de hak op de tak klinken
maar ik weet dan ook zeer weinig over deze sport en weet niet hoe begonnen :)
0 x


Ju
Jurgen Mattheus
125cc junior EK
Berichten: 60
Lid geworden op: Do 12 Jul 2012, 15:16
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM
Contact:

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Jurgen Mattheus Ma 08 Jul 2013, 11:05

Net over de grens in Frankrijk zijn ook trainingsparcours maar daar ben ik niet van op de hoogte.

- Regio oost-west vlaanderen -- MCLB (je moet maar is naar hun site gaan kijken daar vindt je alle info)
- Regio Antwerpen -- VLM
- Regio België -- VMCF

Beginnen bij nieuwelingen A -30jaar. Hogerop gaan gaat altijd, zakken niet meer.

Dit seizoen zou ik enkel nog dagvergunningen nemen ('s morgens bij de inschrijvingen) Met een vergunning wachten tot begin volgend seizoen.
0 x


Mi
Michael Vansteenkiste
peewee pilot
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Feb 2013, 14:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Michael Vansteenkiste Ma 08 Jul 2013, 14:46

waneer is het begin dan van het nieuwe seizoen ? dacht dat dit nogmaar begonnen was ..

en het klimmen naar een hogere klasse hoe gaat dat dan in zijn werk ?
staan er mensen bij de wedstrijden die je in een hogere klasse kunnen helpen of
gaat dat maar als je een aantal westrijden hebt gewonnen dan ?
zijn de komende wedstrijden ook te zien op de mclb ?

bedankt voor de nuttige antwoorden voor zover .

mvg michael
0 x


Kr
Kristof De Reu
european champ mx2
Berichten: 249
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:12
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Kristof De Reu Ma 08 Jul 2013, 17:24

als je geen 450 4takt of 250 2takt hebt dan zou ik starten nieuw mx 2 en anders nieuw mx1a zie mclb site en dan kalender neem je je een jaarvergunning dan moet je nummer en kleur op moto in orde zijn en je moet ook een rugnummer hebben als je een vergunning neemt leg dan je nummer vast en dan krijg je papieren die je bij een sportdokter moet laten invullen na wat test zie lijst dokters die je krijgt
rijdt je niet bij de vrijetijds ( hebben geen transponder nodig ) dan heb je ook nog een transponder nodig om in de uitslag te staan rijd je eenmalig kan je deze 's ochtends ook huren maar rijd je meer koop dan ene op de bond voor denk ik 220 euro of op de forum een 2e hands
wil je dit jaar eens proberen ga gewoon naar een wedstrijd en schrijf je 's morgens in de tent in je betaalt een dagvergunning van 30 euro en je mag starten
dat is vanaf feb tot eind oktober
de kampioen moet altijd over en anders kan je zelf kiezen of blijft rijden of overgaat
hopelijk tot gauw op je eerste wedstrijd
maar ik zou eerst eens proberen met een dagvergunning dan weet je hoe het gaat en of het iets voor je is
0 x


Gebruikersavatar
Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Berichten: 2451
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 19:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Kortrijk, West-Vlaanderen
Contact:

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Ma 08 Jul 2013, 18:09

Michael, met alle respect, maar in de bonden wordt er gas gegeven, ook bij de Nieuwelingen. Ik zou u aanraden van veel naar Frankrijk gaan trainen, je amuseren, en af en toe een wedstrijd rijden met dagvergunning. Ik weet natuurlijk niet hoe je met een motor overweg kunt, maar om elke week bij de laatstes 5 te eindigen is natuurlijk geen motivatie.

Ik denk dat 70% die in een bond rijdt al op een motor zit sinds zijn/haar 8 jaar.

De stap van Nieuwelingen naar Junioren is bv al groot!
0 x


enjoy the ride, don't destroy it
Mi
Michael Vansteenkiste
peewee pilot
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Feb 2013, 14:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Michael Vansteenkiste Di 09 Jul 2013, 01:47

ik rij momenteel met een ktm sx 250 bj 2012 . 2takt dus . dan moet ik starten in de mx 1 ?
die jaarvergunning waar haal ik die dan ? alleen online of is er ook een of ander kantoor waar dit kan ?
Dus ik moet dan gewoon zoeken naar een of andere amateurwedstrijd ?
en bij een bond gaan kan dat dan ook als amateur ? zoja welke bond is dan aangeraden ? ( regio kortrijk)

Ik zal nu eerst beginnen met eens naar lille te gaan .
Ik heb redelijk wat ervaring met een cross . maar dan meer behendigheid . ben nog niet gewend van deftig springen vanwege weinige ervaring op parkour . ik ben wel eens naar komen geweest , en ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk was van de personen die op dat moment bezig waren . kan op een fout moment geweest ofzo . hebben jullie aanraders qua parkour ? mag al op normaal niveau zijn , niet teveel rechte stukken enzo

wat zijn de must have's qua veiligheid ? ik heb een harnas maar zonder schouderpads , kostuum , laarzen , en helm met bril. volstaat dat ?

Ook zou ik graag een endurowedstrijd deelnemen . maar er werd me verteld dat dit niet kan als je geen rijbewijs hebt . klopt dit ?

mvg michael
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Waar te beginnen ?

Berichtdoor Daan Van Belle Di 09 Jul 2013, 11:20

parcours als axel , lommel en olmen zijn goed om te oefenen.

knielappen is ook aan te raden vind ik. Als je eens met je knie tegen je stuur gaat botsen zul je het rap weten :mrgreen:

voor enduro heb je een rijbewijs en nummerplaat nodig omdat je op openbare plaatsen rijd. misschien dat er wel enduro wedstrijden zijn die volledig afgesloten zijn waar dat niet nodig is.

aangezien je in kortrijk woont zou ik eens meerijden in een wedstrijd van de mclb. hun kalender staat op hun site en bij de vrijetijds heb je geen transponder nodig om deel te nemen.
0 x


Terug naar “mx amateur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Aanmelden · Registreer