Verzameltopic: Beginnen met motocross

alles over de mclb, vlm, vmcf, vbm, mc lille,..
Gebruikersavatar
Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Berichten: 2451
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 19:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Kortrijk, West-Vlaanderen
Contact:

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Do 09 Aug 2012, 10:10

aiaiaiii, ik denk dat het niet goed gekomen is...

Lorenz Van Roeyen
‎2 fractured vertibrae, ligaments in knee are kaput, 2 stitches in knee and a big headache. But i DID jump that double...
0 x


enjoy the ride, don't destroy it
Jo
Joost Buntinx
125cc rookie
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 09 Jun 2010, 17:23
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Joost Buntinx Do 09 Aug 2012, 11:02

Precies toch nog ni gesprongen, mijn gedacht, de landing hoort er nl ook bij, neen? ;) iig beterschap :)
0 x


Gebruikersavatar
Lorenz Van Roeyen
mx2 amateur champ
Berichten: 162
Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 09:12
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Sint-Pauwels

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Lorenz Van Roeyen Vr 14 Sep 2012, 17:49

Haha, de Lander was rap mee zijn reactie :P.

Heb die grote tafel perfect kunnen springen die dag, en den dubbele ook ne keer of 3. De 4rde keer ging het mis... T'is nu meer dan een maand geleden, maar ik ga nog 2maand thuis moeten zitten -_- Redelijk degoutant!

Anyway, twas m'n eigen schuld, ik kwam snelheid tekort, ik had moeten opgeven en de volgende toer terug probere, maar éénmaal ik iets in mijne kop heb...


[youtube]iSF0oLIZLx0[/youtube]
0 x


-Rule the track, or stay on the sideline...-
Ja
Jan Janssens
mx2 amateur champ
Berichten: 154
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011, 17:16
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Jan Janssens Vr 16 Nov 2012, 14:24

Kijk , wat ik niet begrijp is dat het zover moet komen .
da gastje neemt geen enkele bocht zoals het hoort , gaat bij iedere molshoop te vroeg van het gas ..maar wil kost wat het kost dan die dubbel springen .
Is er dan niemand in de entourage of ouders die zegt dat er belangrijkere dingen zijn dan die dubbel ?
Op deze manier de sport beoefenen is echt geen voorbeeld !!
toch beterschap gewenst
0 x


Kj
Kjell Geiregat
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo 21 Mar 2010, 20:16
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Schrik van bepaalde obstakels, en hoe ze te overkomen...

Berichtdoor Kjell Geiregat Do 22 Nov 2012, 15:57

@ jan janssens

het is voor alles een eerste keer.
je moet het ooit proberen.
is dat nu vroeg of niet vroeg hangt af van je zelf vertrouwen.
begrijp wel uw standpunt maarja wie zijn wij om te zeggen zo of zo en ookal zeggen de ouders ofzo nee dan ligt het nog steeds aan de rijder want die geeft gas met zijn rechterhand dusja.
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Zo 02 Dec 2012, 11:33

Dag iedereen,

Jullie zien het vaak langskomen, maar ik ben iemand die graag een motor wil aanschaffen.

Heb voor de gelegenheid even een account aangemaakt omdat ik nu toch wel van plan ben de knoop door te hakken.
Toen ik klein was ging ik geregeld met vader naar de cross, in de tijd (voor mij is dat al even geleden) dat Smets en Everts nog reden. Inmiddels ben ik twintig en als ik tijd heb ga ik nog steeds soms een zondag naar de mclb kijken.

Het is geen wonder dat elke jongen die mx gezien heeft het ook echt wil doen :D. Nu neem ik mijn ouders het ook niet kwalijk dat ze dat nooit wouden, niet alleen uit bezorgdheid maar het is ook een peperdure sport en ik kon dat niet even 'eisen'.

Nu zit ik m'n derde jaar op unief en buiten dan en nu een dagje uit in Leuven zijn mijn dagen stevig gevuld met leren. Ik heb een hobby nodig. Ik weet dat ik te oud ben om waarschijnlijk nog competitief te rijden en daar heb ik ook de tijd niet voor. Maar ik woon in het platteland waar ik (met toestemming van de eigenaars) tussen het oogsten en zaaien op de velden mag rijden. Ook zou ik graag eventueel nu en dan eens naar een oefenterrein willen gaan. Een droom zou zijn om eens als vrijetijdsrijder mee te rijden op zo'n zondag. Maar als ik al kan leren crossen en ervaren, ben ik al tevreden.

In het middelbaar heb ik 3 jaar vakantiewerk gedaan en in het weekend gewerkt. Sparen was de boodschap en heb inmiddels een mooi bedrag op mijn eigen rekening staan. Ik ben het sparen beu, ik ben nu hard aan het studeren, dus er is later nog genoeg tijd om geld te verdienen.

Ik ga hoogstens 1 dag in de week kunnen rijden.

Dus, nu de vragen:

Na weken rondkijken en info opdoen, ben ik van plan om een tweedehands 125sx KTM of 125yz Yamaha aan te schaffen of een Suzuki 125 rm.
Ik heb namelijk begrepen dat een tweetakt iets vinniger is, vooral makkelijker is in onderhoud, iets vaker onderhouden moet worden (zuiger), maar dat dat onderhoud minder kost (vooral zuiger) alleen kost de brandstof meer aangezien je moet zitten mengen. Spijtig want ik vind een 4takt beter klinken :p.

Vooral de KTM is nog steeds vrij duur tweedehands. Bij de Suzuki is dat veel minder het geval, daar vind ik namelijk vlugger motoren voor 3/4000 vanaf 2012. Is dit ook een goed merk? Of zou de Suzuki wel eens duurkoop kunnen zijn.

Zijn dit goede starters? Ik ben 1m80, 75kg, 20 jaar. Wel geen ervaring. Ik wil me niet verongelukken, maar ik wil de motor ook niet na een tijdje direct beu zijn.

Wat is een goed jaartal voor toch nog een competitieve crosser te hebben, waren er jaren waarbij er bv radicale technische veranderingen zijn?
Ik ben aan het kijken naar motoren vanaf 2008 en zou graag niet veel meer dan 3000 geven voor de motor alleen.

Ik weet ook dat er nog heel wat bij komt kijken kwa beschermkledij en daar ben ik ook niet van plan om op te zitten sparen.

Hoewel ik de laatste maanden niets anders heb gedaan dan zitten opzoeken hoe je zo'n ding onderhoud en wat erbij komt kijken, heb ik geen praktijkervaring met het onderhoud, maar ik studeer een technische richting, dus ik zie het (uit interesse en ook economisch) zeker zitten om het zelf te leren. Weten jullie soms (ook online) plaatsen waar ik info kan opdoen en of het doenbaar is?

Mijn grootste zorg blijft echter het onderhoud. Ik weet dat de zuiger om de zoveel uren moet veranderd worden, maar voor deze 2 motoren, hoe vaak is dat nu precies? Ik zie steeds andere getallen opduiken.

Sorry voor deze vragen, maar ik schuim al lang het internet af en persoonlijk advies is toch het enige dat me een goed antwoord kan geven aangezien ik niemand persoonlijk ken om dat alles aan te vragen.

Als trouwens iemand nuttige links kent die me leren waarop ik moet letten bij aankoop (zoals kogellagers, revisies, gebogen frame...) dan zou me dat ook heel hard helpen om een duurkoop te mijden.

Ook nog even zeggen: mijn ouders staan achter me nu ik 20 ben, ze hadden liever dat ik een ander hobby koos natuurlijk, maar ze weten dat ik me verantwoordelijk gedraag op zulke vlakken dus heb ik het groene licht gekregen om zelf alles in orde te brengen.

Andere tips zijn altijd welkom.

Groeten,
Dries
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 02 Dec 2012, 12:36

Ik denk als je goedkoop wil crossen en aangezien je een 1m80groot bent en 75kg weegt zou ik meer opteren voor een 250tweetakt maar 125kan ook natuurlijk enkel kan de zuiger er wel 40u inblijven en bij je 125de helft zolang.
Van welke regio ben je trouwens?
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Zo 02 Dec 2012, 12:47

@ dries

beter laat dan nooit vind ik.
Ben zelf nog maar net begonnen van begin september dit jaar.
Ik heb een yamaha (2009) 250 4t aangeschaft. heeft me zo een 3000 euro gekost.
En ik vind de onderhoudskosten best meevallen.
Heb hem zelf gekocht in een garage dan weet je toch al iets zekerder dat er niks mis is met de motor.
ktm is meestal wat duurder als andere merken en zou ook sneller slijten is mij gezegd.

succes alvast!
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Zo 02 Dec 2012, 13:07

Dimitri Lamote schreef:Ik denk als je goedkoop wil crossen en aangezien je een 1m80groot bent en 75kg weegt zou ik meer opteren voor een 250tweetakt maar 125kan ook natuurlijk enkel kan de zuiger er wel 40u inblijven en bij je 125de helft zolang.
Van welke regio ben je trouwens?


Dat klinkt wel aantrekkelijk zo'n 250 2t als het onderhoud langer wordt uitgesteld. Maar zit daar niet al te veel kracht achter? Ik begrijp goed dat 2Ts toch een pak vinniger zijn en moeilijker te controleren. Ik heb absoluut geen motorervaring. Ik was eventueel van plan een straat 125cc te kopen aangezien ik 2 jaar m'n B rijbewijs heb om zo een beetje overweg te kunnen met motoren, maar dat is er nooit van gekomen.

Maar nu heb je me wel op ideeen gebracht :p. Ik zal eens zoeken achter 250cc 2T dan en kijken wat eruit komt.

Daan Van Belle schreef:@ dries

beter laat dan nooit vind ik.
Ben zelf nog maar net begonnen van begin september dit jaar.
Ik heb een yamaha (2009) 250 4t aangeschaft. heeft me zo een 3000 euro gekost.
En ik vind de onderhoudskosten best meevallen.
Heb hem zelf gekocht in een garage dan weet je toch al iets zekerder dat er niks mis is met de motor.
ktm is meestal wat duurder als andere merken en zou ook sneller slijten is mij gezegd.

succes alvast!


Ja KTM lijkt me ook iets onderhoudsintensiever te zijn, spijtig want ik kan er alleen maar goeds van horen van dat merk kwa prestaties.
Ik ben van plan het onderhoud zo veel mogelijk zelf te doen en daarom lijkt me een 2T de betere keuze, al zou ik toch liever op een grommende 4T willen zitten :p.
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Zo 02 Dec 2012, 13:09

BTW: ik ben uit Grimbergen, Vlaams-Brabant. Omgeven door het platteland. Al zou ik met de papa wel eens de motor op de oplegger plaatsen en om de zoveel maand eens een bezoekje aan een echt trainingscircuit te brengen :p. maar zo ver zijn we nog niet natuurlijk.
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Zo 02 Dec 2012, 13:16

Sorry voor de triplepost, maar iemand tips hoe ik best een aankoop doe? Liefst van al zou ik iemand mee willen nemen die er iets van weet en weet waar er moet op gelet worden bij aankoop. Spijtig genoeg ken ik niemand zo goed van op de cross omdat het al erg lang geleden is dat ik nog eens geweest ben.

Kunnen jullie me tips geven waarop ik moet letten bij de aankoop?

Want als ik zulke advertenties zie: http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... n%2Fyamaha

begin ik al te watertanden, maar lijkt de prijs soms iets te goed om waar te zijn.
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Zo 02 Dec 2012, 13:37

kijken of er nergens spelling op zit , en vraag of je eens mag testrijden met die motor en kijk dan of de motor niks raars doet en hij goed schakelt.

start hij goed? is ook altijd handig
0 x


Da
Daan Van Belle
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Ma 12 Nov 2012, 17:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Overmere

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Daan Van Belle Zo 02 Dec 2012, 13:42

denk dat in jouw geval het niet echt uitmaakt of je 2t of 4t gaat rijden kwa kostprijs.
als je toch niet heel veel gaat rijden zou ik lekker een 4t nemen als je dat liever wil , kans dat je hem gaat kapot rijden is toch kleiner als je maar af en toe gaat rijden.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 02 Dec 2012, 15:06

Misschien best eens kijken bij sds in ternat van yamaha of ie geen goeie okkasie staan heeft,een 4takt kan ook maar dan moet echt wel zeker zijn dacht je geen kat in de zak koopt.
Ik denk dat leon sagaert uit meulebeke er ook enkele staan heeft in die prijsklasse dacht ik.
ktm is ook zeker een goeie motor;
0 x


Dr
Dries Coppens
50cc rider
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 13 Okt 2012, 22:15
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dries Coppens Zo 02 Dec 2012, 15:47

Bedankt, ik ga inderdaad eerst en vooral eens bij de motorzaken langs alvorens ik overweeg om particulier te kopen. Dan ben je namelijk meestal zeker dat hij nagekeken is.

Nog een vraagje: vanaf welk bouwjaar is het aangeraden om te kijken? Hoe recenter hoe duurder natuurlijk, maar ik ben ook niet op zoek naar drastisch gedateerde modellen.

Ik heb ergens horen zeggen (schiet me niet af, ik weet niet meer waar) dat vanaf 2009 er niet zo veel drastische veranderingen meer zijn doorgevoerd die de prestaties drastisch wijzigen.
Zo is het nieuwe 2013 yamaha model niets anders dan het 2012 model met ander plastic. Voor zo'n veranderingen ben ik niet echt bereid om extra neer te leggen.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 02 Dec 2012, 16:23

yamaha 125 en 250 zijn al bijna hetzelfde vanaf 2006 tot nu plastiek en al,bij ktm zijn ze telkens wel nog geupdated.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Carlo Briers Zo 02 Dec 2012, 16:38

Het jaartal maakt niet veel uit. Ik zie soms crossen van een jaar oud die harder versleten zijn dan motos van 10 jaar oud. Niet te hard kijken naar de mooie plastiek die er op staat maar vooral naar de mechaniek, en kijk ook als de velgen nog mooi recht zijn en dat hij mooi draait zonder rare bijgeluiden.
En als je er niets van kent zou ik eerst eens langs gaan bij een betrouwbare dealer.
Ga eens lang bij Reytec zou ik je aanraden.
0 x


Kj
Kjell Geiregat
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo 21 Mar 2010, 20:16
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Kjell Geiregat Zo 02 Dec 2012, 20:51

ik rij met een crf 250 2007 en mijn eerste moto paar jaar geleden was een yamaha 125 en ik moet zeggen ik kon met de 2 takt beter overweg dan de 4 takt nu. natuurlijk is het een aanpassing maar ondertussen ben ik hem al wat gewoon.

wat ik ook wil zeggen is waarom 3000 euro uitgeven als je toch maar op een land wil rijden en 1x om de paar maand op een parcour rijden. als je zelf niet ingesteld bent om intensief te rijden kunje dan makkelijker minder uitgeven bv een 2005. ook als je enkel op een land wil rijden waarom moet het dan een jonge zijn die " meer macht heeft "
stap eens op een moto van bv 2004 en trek die eens open gekakt in u broek alsde da nie gewoon zijt. die gaan ook goed voorruit.
plus een oude moto wil niet zeggen een trage moto. kijk maar eens op youtube everts yamaha 125 das op ne oude moto jaar weetek nie meer vanbuiten maar die gaat ook goed voorruit.

mijn standpunt over hoe ik denk is alsje niet van plan bent om veel te rijden spendeer dan niet zoveel geld. maarja dat is mijn gedacht.
ik zelf rij met een 2007 en die gaat heel goed. ik ga 1x per maand gaan rijden op parcour ( reden kan er niet altijd geraken mits ik geen camionet heb en door mijn werk )
anders ging ik iedere week.
namelijk heb ik al mannen gezien bv iemand met een honda cr 125 van 2000 ofzoiets een oudere dus en die gaat erveel over !
je moet gewoon zelf uit maken van is het de moeite van zoveel uit tegeven als je toch niet intensief wilt gaan rijden. of denkje van foert trek mij da nie aan kwil ne jonge da nice is en veel macht heeft om toch ma open te trekken op een land want das over algemeen meestal rechtte stukken ( en wat heb je daaraan altijd op een land rechte stukken doen ) ( ok je zal wel bochten maken maar dat hangt af van u inzicht in parcours maken op een veld )

maar tot slot allesinds succes metje aankoop en bedenk eens alles goed.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 02 Dec 2012, 21:11

Als je gewoon op een stuk land wil rijden ben je beter af met een enduro.

Minder geluid, minder onderhoud en goedkoper.

Ik rijd zelf al 5 jaar oldtimercrossen met een Suzuki 250 van '75 en moet heus niet onderdoen voor de BSA en CZ crossers van die periode.

Een Honda XL350 uit de jaren '80 bijvoorbeeld is vaak voor een schappelijke prijs te koop, met een minimum aan onderhoud tevreden en je kan er heus wel mee op een crossomloop terecht. ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Jo
Johan Bruyland
125cc junior EK
Berichten: 58
Lid geworden op: Do 01 Jul 2010, 20:31
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Start MX hobbycross

Berichtdoor Johan Bruyland Zo 02 Dec 2012, 21:19

als je juist begint zou ik toch een 125 2takt nemen.ga je veel plezier aanhebben ,is licht en niet te vermoeiend voor mee te rijden.
moest ik kunne kieze zou ik een yz 125 nemen.
van ktm hoor je dat de kaders scheuren,suzuki goedkoop maar slijt ook rapper.
qua onderhoud ,zorg dat je de onderhoudsboek bij de motor krijgt.staat van a tot z in beschreven (met fotos en al) voor je motor te onderhouden.

en zoals ze zeggen niet teveel naar de plastiek kijken maar naar de mekaniek(fourche, lagers,... )
zorg dat je iemand meeneemt die iets van motoren kent als je naar een moto gaat kijken.
vergelijk op internet verschillende motoren qua merk en bwj en je weet dirrekt of de verkoper teveel vraagt of niet
voor 3000 euro heb je een zeer mooie 2takt 125cc crosser van 2 jaar oud.
als je hem gekocht hebt vervang direkt de zuiger en olie zo ben je zeker.
als het de 1ste eigenaar is vraag naar de aankoopfactuur voor het bouwjaar te controleren.
dit kun je ook zien in de velgen.
0 x


Terug naar “mx amateur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

Aanmelden · Registreer