soort motorolie

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Pa
Patrick Schruers
ama lites rookie
Berichten: 362
Lid geworden op: Zo 13 Sep 2009, 10:22
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

soort motorolie

Berichtdoor Patrick Schruers Do 09 Feb 2012, 18:58

Van de week waren we hier met een paar gasten bezig over soorten olie en er was er ene bij die ATF in zijne blok deed(2T),hij had minder last van slijtage van de koppeling zei hij wat zijn voor en nadelen van deze olie omdat er toch nie veel mee gereden word
0 x


Mi
Michael Willekens
ama lites eastcoast champ
Berichten: 428
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2009, 19:59
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: soort motorolie

Berichtdoor Michael Willekens Do 09 Feb 2012, 19:22

atf is da nie slecht voor u lagers en zo in u blok? ken er wel veel die half / half rijden
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: soort motorolie

Berichtdoor Werner Castelyns Do 09 Feb 2012, 20:23

Ik rij met niets anders dan 10/40 halfsynthetische motorolie in mijn blok.
'k weet het, de specificaties zeggen dat dit niet goed zou zijn voor de koppeling maar ik heb daar in de praktijk nog nooit last van gehad.
In mijne Suzuki (van 1972) heb ik op zes seizoenen aan zo'n cross of twaalf per seizoen nog nooit de koppelingsplaten vervangen, de olie vervang ik voor het begin van elk seizoen.
Tijdens het seizoen wel af en toe nazien of er nog genoeg op is.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Rens Dedecker
mx all time winner
Berichten: 1130
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: soort motorolie

Berichtdoor Rens Dedecker Vr 10 Feb 2012, 00:05

In feite moet er op de blok van een 2takt minerale olie, halfsyntheet kan ook en is zeker niet slecht voor je koppeling. Als je echt een 'embrayagepiloot' zijt kan ze wel sneller slippen omdat alles wat synthetisch is veel klevender is.
Ikzelf rij met power olie van 3 euro de liter :) nooit geen probleem mee gehad, waarom zou atf dan slecht zijn?
0 x


R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
Fr
François De Bie
125cc junior EK
Berichten: 93
Lid geworden op: Wo 29 Sep 2010, 17:53
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Re: soort motorolie

Berichtdoor François De Bie Vr 10 Feb 2012, 17:29

Ik zeg niet dat atf slecht is hé, maar deze laat zich makkelijker weg drukken in nauwe ruimte's(bv tussen de tandwielen).
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: soort motorolie

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 10 Feb 2012, 18:51

Reeds in de jaren '80 werd er door vrij veel rijders met ATF (automatic transmission fluid) gereden, ik herinner me dat er toen gezegd werd dat er twee soorten schijnen te bestaan...
Verder weet ik daar niets over.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Matthias Vermeersch
world THQ sx champ
Berichten: 1524
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:49
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: West vlaanderen
Contact:

Re: soort motorolie

Berichtdoor Matthias Vermeersch Vr 10 Feb 2012, 19:14

ik reed in mn 125 2 takt met denicol light 10w15
0 x


MCLB - Juniors MX1/3 - Yamaha YZ250 - #26
Br
Briers Gino
mx2 amateur champ
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 16 Jul 2009, 20:54
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: soort motorolie

Berichtdoor Briers Gino Za 11 Feb 2012, 19:01

atf word gebruikt in automaticè versnelings bakken van auto's en camion's in de kleine zijn 50 cc automatic is me zelf aan bevolen met atf olie te rijden. ken er ook die jaren met hun crf met atf olie gereden hebben en nooit geen probleem hebben gekent denk wel dat dit zeker geen kwaad kan in een 2 t
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: soort motorolie

Berichtdoor Carlo Briers Za 11 Feb 2012, 21:12

Zoals Gino zegt als het een zware automatiek boite gans kan houden dan is het zeker goed voor kleine versnellingsbakken. Ik gebruik deze olie de laatste tijd ook voor veringen, ATF heeft een viscositeit van 7.5 en heeft minder wrijving als gewone veringolie. Ideaal dus.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: soort motorolie

Berichtdoor Werner Castelyns Za 11 Feb 2012, 21:49

Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ
Berichten: 595
Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: soort motorolie

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Zo 12 Feb 2012, 01:43

een auto boite en vooral een camion boite is veel steviger als een moto boitje dat met goeie smering echt al een slijtage onderdeel is... zeker in de cross, smering geeft 10w40 meer als genoeg

het belangerijkste imo is de koppeling, atf is niet gemaakt voor een platenkoppeling, maar voor een AT-klok dat niet op frictie werkt.

dat zal ook wel macheren, maar ik twijfel er niet aan dat de olie die ze voorschrijven veel beter is.

ik zou er geen gewone auto olie in kappen, ook niks anders, gewoon motorolie die ontworpen is voor een natte koppeling.

slijtage van de koppeling is ook heel rijstijl afhankelijk he, ik hoor soms verhalen van zoveel koppelingen per seizoen ... ik reed met mijn rm250 en cr500 makkelijk een gans jaar met 1 koppeling, ik kapte daar bo-motoroil vernellingsbak olie in, ook nooit geen problemen gehad met de boite ofzo ... al zijn die schijnt fragiel bij suzuki
0 x


MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: soort motorolie

Berichtdoor Carlo Briers Ma 13 Feb 2012, 07:50

Werner Castelyns schreef:Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.


Ik gebruik ATF alleen voor de vorken en ook niet in de dempingkamer van twinchamber vorken, omdat de viscositeit van ATF daarvoor te dik is, daar gebruik ik altijd de Motul Factory shock oil voor. Deze heeft van alle veringolie de hoogste viscositeitsindex (400) en wordt dus minder dun bij hoge temperaturen. 300° lijkt me wel extreem heet voor een shock.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: soort motorolie

Berichtdoor Carlo Briers Ma 13 Feb 2012, 07:57

Mario Van Den Broeck schreef:het belangerijkste imo is de koppeling, atf is niet gemaakt voor een platenkoppeling, maar voor een AT-klok dat niet op frictie werkt.

dat zal ook wel macheren, maar ik twijfel er niet aan dat de olie die ze voorschrijven veel beter is.



Op ons werk gebruiken wij nochtans bij de natte frictie koppelingen van mechanische persen ATF olie en mogen zelfs niks anders gebruiken. En die platen van de koppelingen gaan jaren mee en worden nochtans zeer zwaar belast.
0 x


Gebruikersavatar
Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ
Berichten: 595
Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: soort motorolie

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Ma 13 Feb 2012, 13:02

het zal wel werken he da zeg ik niet, er zijn er blijkbaar genoeg die het doen, maar ik volg toch liever wat ze voorschrijven.

ik heb 1x me gewone auto olie gereden, da macheerde ook, maar khad toch een wel een beetje slip op mn koppeling bij volgas ..(wel op de baan)

atf heb ik nog nooit geprobeerd
0 x


MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: soort motorolie

Berichtdoor Eddie Boot Ma 13 Feb 2012, 15:27

je zal er van schrikken hoeveel koppelingsplaten er in een automaat bak zitten . het probleem met atf olie is dat dit geen hoge drukbelasting kan hebben omdat de hoofdwerking koeling is . het zwakke punt is dus de drukbelasting waardoor tandwielen zogenoemd vastgelast kunnen worden op de assen door versmelting.
0 x


supporting mark boot
Gebruikersavatar
Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ
Berichten: 595
Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: soort motorolie

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Ma 13 Feb 2012, 16:20

ja voor de achteruit, en soms nog meer, maar of die olie even geschikt is voor moto koppelingen .. ? ik zie het nut niet in van atf olie te gebruiken over de voorgeschreven olie

net zoals je zegt, motorolie is ontworpen op onder hoge druk een film op de onderdelen te houden, ditis juist de belangerijkste eigenschap van motorolie
0 x


MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: soort motorolie

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 13 Feb 2012, 19:11

Carlo Briers schreef:
Werner Castelyns schreef:Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.


Ik gebruik ATF alleen voor de vorken en ook niet in de dempingkamer van twinchamber vorken, omdat de viscositeit van ATF daarvoor te dik is, daar gebruik ik altijd de Motul Factory shock oil voor. Deze heeft van alle veringolie de hoogste viscositeitsindex (400) en wordt dus minder dun bij hoge temperaturen. 300° lijkt me wel extreem heet voor een shock.



Sorry voor het misverstand... :oops:
Ik dacht dat je pompolie bedoelde.
Van moderne voorvorken, laat ons zeggen vanaf 1992 ( :lol: ) weet ik absoluut niets af...
Als ik zelf een vork repareer giet ik daar steeds hydrauliekolie op van de doe-het-zelf zaak en dat werkt goed.
De YZ490 die ik hier heb staan van bwj. 88 (één van de laatste) heeft al een anti cavitator-kit standaard gemonteerd en daar giet ik wel dunne vorkolie op als dat moest nodig zijn.
Die ATF-olie is misschien op een oudere vork ook wel een goed idee, 'k ga dat toch eens proberen.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Fa
Fabjan Ghezzi
peewee pilot
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 19 Mei 2012, 00:02
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: soort motorolie

Berichtdoor Fabjan Ghezzi Za 19 Mei 2012, 00:18

gewone 10w40 van auto's
0 x


Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden · Registreer