soort motorolie
-
Patrick SchruersPa
- ama lites rookie
- Berichten: 362
- Lid geworden op: Zo 13 Sep 2009, 10:22
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
soort motorolie
Van de week waren we hier met een paar gasten bezig over soorten olie en er was er ene bij die ATF in zijne blok deed(2T),hij had minder last van slijtage van de koppeling zei hij wat zijn voor en nadelen van deze olie omdat er toch nie veel mee gereden word
0 x
-
Michael WillekensMi
- ama lites eastcoast champ
- Berichten: 428
- Lid geworden op: Ma 19 Okt 2009, 19:59
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
Re: soort motorolie
atf is da nie slecht voor u lagers en zo in u blok? ken er wel veel die half / half rijden
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: soort motorolie
Ik rij met niets anders dan 10/40 halfsynthetische motorolie in mijn blok.
'k weet het, de specificaties zeggen dat dit niet goed zou zijn voor de koppeling maar ik heb daar in de praktijk nog nooit last van gehad.
In mijne Suzuki (van 1972) heb ik op zes seizoenen aan zo'n cross of twaalf per seizoen nog nooit de koppelingsplaten vervangen, de olie vervang ik voor het begin van elk seizoen.
Tijdens het seizoen wel af en toe nazien of er nog genoeg op is.
'k weet het, de specificaties zeggen dat dit niet goed zou zijn voor de koppeling maar ik heb daar in de praktijk nog nooit last van gehad.
In mijne Suzuki (van 1972) heb ik op zes seizoenen aan zo'n cross of twaalf per seizoen nog nooit de koppelingsplaten vervangen, de olie vervang ik voor het begin van elk seizoen.
Tijdens het seizoen wel af en toe nazien of er nog genoeg op is.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Rens Dedecker
- mx all time winner
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Contact:
Re: soort motorolie
In feite moet er op de blok van een 2takt minerale olie, halfsyntheet kan ook en is zeker niet slecht voor je koppeling. Als je echt een 'embrayagepiloot' zijt kan ze wel sneller slippen omdat alles wat synthetisch is veel klevender is.
Ikzelf rij met power olie van 3 euro de liter
nooit geen probleem mee gehad, waarom zou atf dan slecht zijn?
Ikzelf rij met power olie van 3 euro de liter
0 x
R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
-
François De BieFr
- 125cc junior EK
- Berichten: 93
- Lid geworden op: Wo 29 Sep 2010, 17:53
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
Re: soort motorolie
Ik zeg niet dat atf slecht is hé, maar deze laat zich makkelijker weg drukken in nauwe ruimte's(bv tussen de tandwielen).
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: soort motorolie
Reeds in de jaren '80 werd er door vrij veel rijders met ATF (automatic transmission fluid) gereden, ik herinner me dat er toen gezegd werd dat er twee soorten schijnen te bestaan...
Verder weet ik daar niets over.
Verder weet ik daar niets over.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Matthias Vermeersch
- world THQ sx champ
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:49
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: West vlaanderen
- Contact:
Re: soort motorolie
ik reed in mn 125 2 takt met denicol light 10w15
0 x
MCLB - Juniors MX1/3 - Yamaha YZ250 - #26
-
Briers GinoBr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 152
- Lid geworden op: Do 16 Jul 2009, 20:54
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
Re: soort motorolie
atf word gebruikt in automaticè versnelings bakken van auto's en camion's in de kleine zijn 50 cc automatic is me zelf aan bevolen met atf olie te rijden. ken er ook die jaren met hun crf met atf olie gereden hebben en nooit geen probleem hebben gekent denk wel dat dit zeker geen kwaad kan in een 2 t
0 x
- Carlo Briers
- mx1 wk rookie
- Berichten: 333
- Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Houthalen
Re: soort motorolie
Zoals Gino zegt als het een zware automatiek boite gans kan houden dan is het zeker goed voor kleine versnellingsbakken. Ik gebruik deze olie de laatste tijd ook voor veringen, ATF heeft een viscositeit van 7.5 en heeft minder wrijving als gewone veringolie. Ideaal dus.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: soort motorolie
Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Mario Van Den Broeck
- mx3 wk champ
- Berichten: 595
- Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Re: soort motorolie
een auto boite en vooral een camion boite is veel steviger als een moto boitje dat met goeie smering echt al een slijtage onderdeel is... zeker in de cross, smering geeft 10w40 meer als genoeg
het belangerijkste imo is de koppeling, atf is niet gemaakt voor een platenkoppeling, maar voor een AT-klok dat niet op frictie werkt.
dat zal ook wel macheren, maar ik twijfel er niet aan dat de olie die ze voorschrijven veel beter is.
ik zou er geen gewone auto olie in kappen, ook niks anders, gewoon motorolie die ontworpen is voor een natte koppeling.
slijtage van de koppeling is ook heel rijstijl afhankelijk he, ik hoor soms verhalen van zoveel koppelingen per seizoen ... ik reed met mijn rm250 en cr500 makkelijk een gans jaar met 1 koppeling, ik kapte daar bo-motoroil vernellingsbak olie in, ook nooit geen problemen gehad met de boite ofzo ... al zijn die schijnt fragiel bij suzuki
het belangerijkste imo is de koppeling, atf is niet gemaakt voor een platenkoppeling, maar voor een AT-klok dat niet op frictie werkt.
dat zal ook wel macheren, maar ik twijfel er niet aan dat de olie die ze voorschrijven veel beter is.
ik zou er geen gewone auto olie in kappen, ook niks anders, gewoon motorolie die ontworpen is voor een natte koppeling.
slijtage van de koppeling is ook heel rijstijl afhankelijk he, ik hoor soms verhalen van zoveel koppelingen per seizoen ... ik reed met mijn rm250 en cr500 makkelijk een gans jaar met 1 koppeling, ik kapte daar bo-motoroil vernellingsbak olie in, ook nooit geen problemen gehad met de boite ofzo ... al zijn die schijnt fragiel bij suzuki
0 x
MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
- Carlo Briers
- mx1 wk rookie
- Berichten: 333
- Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Houthalen
Re: soort motorolie
Werner Castelyns schreef:Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.
Ik gebruik ATF alleen voor de vorken en ook niet in de dempingkamer van twinchamber vorken, omdat de viscositeit van ATF daarvoor te dik is, daar gebruik ik altijd de Motul Factory shock oil voor. Deze heeft van alle veringolie de hoogste viscositeitsindex (400) en wordt dus minder dun bij hoge temperaturen. 300° lijkt me wel extreem heet voor een shock.
0 x
- Carlo Briers
- mx1 wk rookie
- Berichten: 333
- Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Houthalen
Re: soort motorolie
Mario Van Den Broeck schreef:het belangerijkste imo is de koppeling, atf is niet gemaakt voor een platenkoppeling, maar voor een AT-klok dat niet op frictie werkt.
dat zal ook wel macheren, maar ik twijfel er niet aan dat de olie die ze voorschrijven veel beter is.
Op ons werk gebruiken wij nochtans bij de natte frictie koppelingen van mechanische persen ATF olie en mogen zelfs niks anders gebruiken. En die platen van de koppelingen gaan jaren mee en worden nochtans zeer zwaar belast.
0 x
- Mario Van Den Broeck
- mx3 wk champ
- Berichten: 595
- Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Re: soort motorolie
het zal wel werken he da zeg ik niet, er zijn er blijkbaar genoeg die het doen, maar ik volg toch liever wat ze voorschrijven.
ik heb 1x me gewone auto olie gereden, da macheerde ook, maar khad toch een wel een beetje slip op mn koppeling bij volgas ..(wel op de baan)
atf heb ik nog nooit geprobeerd
ik heb 1x me gewone auto olie gereden, da macheerde ook, maar khad toch een wel een beetje slip op mn koppeling bij volgas ..(wel op de baan)
atf heb ik nog nooit geprobeerd
0 x
MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
-
Eddie BootEd
- ama sx 250 champ
- Berichten: 733
- Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
Re: soort motorolie
je zal er van schrikken hoeveel koppelingsplaten er in een automaat bak zitten . het probleem met atf olie is dat dit geen hoge drukbelasting kan hebben omdat de hoofdwerking koeling is . het zwakke punt is dus de drukbelasting waardoor tandwielen zogenoemd vastgelast kunnen worden op de assen door versmelting.
0 x
supporting mark boot
- Mario Van Den Broeck
- mx3 wk champ
- Berichten: 595
- Lid geworden op: Di 25 Mei 2010, 20:52
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Re: soort motorolie
ja voor de achteruit, en soms nog meer, maar of die olie even geschikt is voor moto koppelingen .. ? ik zie het nut niet in van atf olie te gebruiken over de voorgeschreven olie
net zoals je zegt, motorolie is ontworpen op onder hoge druk een film op de onderdelen te houden, ditis juist de belangerijkste eigenschap van motorolie
net zoals je zegt, motorolie is ontworpen op onder hoge druk een film op de onderdelen te houden, ditis juist de belangerijkste eigenschap van motorolie
0 x
MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: soort motorolie
Carlo Briers schreef:Werner Castelyns schreef:Carlo, niet dat ik aan je uitleg twijfel maar weet wel dat de smeerkwaliteiten van de meeste (motor)olieën ophoud boven de 150°C.
Of het met ATF olie ook zo is weet ik niet.
De temperatuur van een achtervering durft bij intensief gebruik wel eens oplopen naar 250 à 300 °C.
Ik gebruik ATF alleen voor de vorken en ook niet in de dempingkamer van twinchamber vorken, omdat de viscositeit van ATF daarvoor te dik is, daar gebruik ik altijd de Motul Factory shock oil voor. Deze heeft van alle veringolie de hoogste viscositeitsindex (400) en wordt dus minder dun bij hoge temperaturen. 300° lijkt me wel extreem heet voor een shock.
Sorry voor het misverstand...
Ik dacht dat je pompolie bedoelde.
Van moderne voorvorken, laat ons zeggen vanaf 1992 (
Als ik zelf een vork repareer giet ik daar steeds hydrauliekolie op van de doe-het-zelf zaak en dat werkt goed.
De YZ490 die ik hier heb staan van bwj. 88 (één van de laatste) heeft al een anti cavitator-kit standaard gemonteerd en daar giet ik wel dunne vorkolie op als dat moest nodig zijn.
Die ATF-olie is misschien op een oudere vork ook wel een goed idee, 'k ga dat toch eens proberen.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Fabjan GhezziFa
- peewee pilot
- Berichten: 6
- Lid geworden op: Za 19 Mei 2012, 00:02
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten