Tandwiel verhoudingen
-
Kristof VerdeyenKr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 186
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:00
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Haacht
Tandwiel verhoudingen
Ik ben van een 250rmz naar een 450rmz overgestapt,
op de 250 reed ik 13 49 enkel in zand 13 52 iemand had me dit voorgesteld en leek me goed,
(mag graag comentaar op gegeven worden) want ik stel me toch wat vragen of je wel moet
veranderen in het zand of niet, en kan iemand me wat advies geven voor de 450?
momenteel reed ik int zand 14 50 vraag me af of ik naar de "hardere" parcours nog hoef te wisselen?
op de 250 reed ik 13 49 enkel in zand 13 52 iemand had me dit voorgesteld en leek me goed,
(mag graag comentaar op gegeven worden) want ik stel me toch wat vragen of je wel moet
veranderen in het zand of niet, en kan iemand me wat advies geven voor de 450?
momenteel reed ik int zand 14 50 vraag me af of ik naar de "hardere" parcours nog hoef te wisselen?
0 x
See you at the gate!
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Kristof, ik denk niet dat je op een 450 snel van tandwielen zal moeten wisselen, die moto's hebben vermogen genoeg.
Op mijne Yamaha 490 reed ik vroeger overal 15/48, nooit klagen van gehad, terwijl er verschillende rijders een 14/50 oplegden.
Een tip, probeer zelf eens een 15 tands tandwiel vooraan, de motor wordt minder bruut en je moet veel minder schakelen.
Een paar keer minder schakelen per ronde scheelt zo een seconde in rondetijd!
Op mijne Yamaha 490 reed ik vroeger overal 15/48, nooit klagen van gehad, terwijl er verschillende rijders een 14/50 oplegden.
Een tip, probeer zelf eens een 15 tands tandwiel vooraan, de motor wordt minder bruut en je moet veel minder schakelen.
Een paar keer minder schakelen per ronde scheelt zo een seconde in rondetijd!
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: Tandwiel verhoudingen
Werner en Kristof, heb altijd met het beest gereden, de 500 cc, nu, vroeger, in men jeugd, weinig veranderd aan de verhoudingen. Maar, op een bepaalde periode begon ik toch te experimenteren en ondervond dat het toch belangrijk is om een goede verhouding te hebben voor het starten! eenmaal bij de 5 eerste gestart met een bepaalde verhouding die 'op het parcours zelf' misschien niet goed is, ben je toch wel vooraan mee! De cours is dan eigenlijk al half gewonnen. toen had ik een verhouding gevonden op men 4-t Honda, dat ik in derde kon starten, even na de 'jump' iets trager was, maar het gat niet dicht kon komen van de mannen links en rechts van mij, en eenmaal in 4 was ik 1,2 of 3 weg! natuurlijk op het circuit moest ik heel veel schakelen met de 450! Het is een keuze, ofwel een goede start, of een plezierig rijden tijdens de wedstrijd wat schakelen betreft.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Hetzelfde had ik met die 15/48 Pierre.
Vertrekken in tweede, ne meter of vijf achter de baar naar derde en gaaassssss, 'k heb Jo Martens ooit afgedroogd met de Husky 570 van Pierrot Moens, en dat wil toch al iets zeggen dacht ik.
Twee bochten verder was de Jo wel weg hoor...
Oh ja, in mijne Yamaha zat een 4 boîte.
Vertrekken in tweede, ne meter of vijf achter de baar naar derde en gaaassssss, 'k heb Jo Martens ooit afgedroogd met de Husky 570 van Pierrot Moens, en dat wil toch al iets zeggen dacht ik.
Twee bochten verder was de Jo wel weg hoor...
Oh ja, in mijne Yamaha zat een 4 boîte.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kristof VerdeyenKr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 186
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:00
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Haacht
Re: Tandwiel verhoudingen
Alvast bedankt voor de info, ik vind nu dat ik al weinig moet schakelen met de 14 50 maar ik ga dit nogwel eens probere te verandere, @ werner is een 15/48 dan goed om te starten?
ik dacht dat je dan achteraan best meer tanden had en vooraan minder?
Ik rij morgen de eerste wedstrijd zal wel zien hoe het er bij mij uit ga zien,
alvast merci !
ik dacht dat je dan achteraan best meer tanden had en vooraan minder?
Ik rij morgen de eerste wedstrijd zal wel zien hoe het er bij mij uit ga zien,
alvast merci !
0 x
See you at the gate!
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Kristof, in theorie is een kortere verhouding beter omdat de motor dan allerter reageert.
Wanneer je een langere verhouding hebt hoef je halverwege de start niet meer bij te schakelen en dat scheelt een pak!
Met die lange verhouding die ik op mijn Yamaha gemonteerd had moet ik er eerlijkheidshalve wel bijvertellen dat ik aan de baar altijd een ietsje trager weg ben...
Als ze dan vlak na het vallen van de baar "de deur dicht doen" van weerszijden, kan je niet meer door en valt alles in duigen...
Dit is bij mij praktisch nooit voorgevallen.
Als je de eerste meters overleeft en je kan een versnelling bijschakelen ben je weg, de andere rijders moeten dan halfweg de start nog eens bijschakelen terwijl jij in de versnelling kan blijven, en zoals ik al eerder schreef scheelt dat veel.
Wanneer je een langere verhouding hebt hoef je halverwege de start niet meer bij te schakelen en dat scheelt een pak!
Met die lange verhouding die ik op mijn Yamaha gemonteerd had moet ik er eerlijkheidshalve wel bijvertellen dat ik aan de baar altijd een ietsje trager weg ben...
Als ze dan vlak na het vallen van de baar "de deur dicht doen" van weerszijden, kan je niet meer door en valt alles in duigen...
Dit is bij mij praktisch nooit voorgevallen.
Als je de eerste meters overleeft en je kan een versnelling bijschakelen ben je weg, de andere rijders moeten dan halfweg de start nog eens bijschakelen terwijl jij in de versnelling kan blijven, en zoals ik al eerder schreef scheelt dat veel.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Carlo Briers
- mx1 wk rookie
- Berichten: 333
- Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Houthalen
Re: Tandwiel verhoudingen
Ik rij in de zand liever met een iets zwaardere verhouding. Op mijn zandwiel heb ik een tand of twee minder. Vind ik plezanter in de bochten omdat ik dan niet zo veel hoef te schakelen en vooral omdat dan de achterkant wat lager komt te liggen, de wielbasis langer, en het kettingeffect minder is. Allemaal voordelig als je in zand rijdt.
0 x
-
Frank JanssenFr
- the legend!
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:49
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: MC LILLE
- Locatie: ARENDONK
Re: Tandwiel verhoudingen
denk dat de verhoudingen niet klopten want zag kristof meer stilstaan dan rijden!
0 x
speaker Frankske
- Gunther Truyens
- ama lites national champ
- Berichten: 453
- Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 20:39
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Op mene 2 takt
Re: Tandwiel verhoudingen
@frankske mss had dat te maken met de gevolgen van een valparty,alvast beterschap aan den elleboog kristof!
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Frank, ik herinner me dat gij eens meegereden hebt bij de "sidehacks"...
Da was ook niet iets om later in uw memoires te schrijven è...

Da was ook niet iets om later in uw memoires te schrijven è...
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kristof VerdeyenKr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 186
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:00
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Haacht
Re: Tandwiel verhoudingen
merci voor de info manne, ik ga wa dinge probere zal wel iet vinde da me ligt denk ik, weet al ongeveer in welke richting ik moet zoeke, thx!
0 x
See you at the gate!
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Kristof, laat eens iets weten achteraf ! 
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kristof VerdeyenKr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 186
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:00
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Haacht
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Kristof, de Frank kent me wel en zal me dat heus niet kwalijk nemen...

0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kristof VerdeyenKr
- mx2 amateur champ
- Berichten: 186
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:00
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Haacht
Re: Tandwiel verhoudingen
Hey werner, ik denk dat ik een goede verhouding heb gevonde,
bedankt voor de hulp, mij eerste wedstrijd vorige zondag op de 450 6de algemeen is wel goed
de 2 de reeks was ik als 2de weg dus ben best tevreden!
merci vo de hulp
bedankt voor de hulp, mij eerste wedstrijd vorige zondag op de 450 6de algemeen is wel goed
de 2 de reeks was ik als 2de weg dus ben best tevreden!
merci vo de hulp
0 x
See you at the gate!
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Tandwiel verhoudingen
Bedankt Kristof.
Succes !!!
Succes !!!
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Joeri Grandjean
- mx2 wk champ
- Berichten: 634
- Lid geworden op: Do 16 Jul 2009, 11:13
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VLM
- Locatie: Houtvenne
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten