Ik zit op het voorlaatste streepje op de indicatorbalk dus als mijn ketting nog iets losser gaat zitten kan ik hem niet meer voldoende aanspannen. Mag ik daar een schakel afhalen of moet ik wachten tot ik echt helemaal achteraan zit op de indicatorbalk. Ik wil natuurlijk ook niet voorhebben dat hij straks te kort is.
Ik heb de ketting nagekeken en hij is nog niet versleten dus ik zou hem graag nog even opgebruiken.
Ketting inkorten
-
Kim AckermansKi
- peewee pilot
- Berichten: 7
- Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 09:23
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Ketting inkorten
Kim Ackermans schreef:Ik zit op het voorlaatste streepje op de indicatorbalk dus als mijn ketting nog iets losser gaat zitten kan ik hem niet meer voldoende aanspannen. Mag ik daar een schakel afhalen of moet ik wachten tot ik echt helemaal achteraan zit op de indicatorbalk. Ik wil natuurlijk ook niet voorhebben dat hij straks te kort is.
Ik heb de ketting nagekeken en hij is nog niet versleten dus ik zou hem graag nog even opgebruiken.
Kort die maar in als uw wiel bijna helemaal achteraan staat, het kan geen kwaad.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Luc SmoldersLu
- mx2 wk rookie
- Berichten: 278
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Davy Vanderhaeghen
- ama lites national champ
- Berichten: 535
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:37
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: MCLB
- Locatie: USofMX
Re: Ketting inkorten
Als uw ketting al zover is gerokken, wordt het dan geen tijd voor een nieuw kettingsetje????
Beter voorkomen dan genezen, bij kettingbreuk is er veel kans dat ge ook nog carters moogt bijbestellen
Beter voorkomen dan genezen, bij kettingbreuk is er veel kans dat ge ook nog carters moogt bijbestellen
0 x
HONDA VANDEVELDE
racing by DIRK TANGHE
mx#41
you're never to old to be young and stupid!
racing by DIRK TANGHE
mx#41
you're never to old to be young and stupid!
-
Kim AckermansKi
- peewee pilot
- Berichten: 7
- Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 09:23
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Ketting inkorten
Ok, bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet meer juist hoeveel de ketting gerokken is sinds ze nieuw was. Maar het achterwiel stond zeker niet tegen de kortste stand.
Wat gebruiken jullie als leidraad om te zien wanneer de ketting aan vervanging toe is?
Ik weet niet meer juist hoeveel de ketting gerokken is sinds ze nieuw was. Maar het achterwiel stond zeker niet tegen de kortste stand.
Wat gebruiken jullie als leidraad om te zien wanneer de ketting aan vervanging toe is?
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Ketting inkorten
Als je de ketting op normale spanning legt op je motor, dan trek je in 't midden van het achtertandwiel de ketting achteruit (dus van de schakels af) en als je dan een hele tand ziet moet je ze vervangen.
Bij een nieuwe ketting en tandwielen heb je geen speling, bij een versleten ketting en tandwielen ruim een tand.
Vroeger had je zo van die speciale kalibers die je op de ketting kon leggen, 'k weet niet of dat nog bestaat.
Bij een nieuwe ketting en tandwielen heb je geen speling, bij een versleten ketting en tandwielen ruim een tand.
Vroeger had je zo van die speciale kalibers die je op de ketting kon leggen, 'k weet niet of dat nog bestaat.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Brian Antonissen
- wk mister 875cc
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Ketting inkorten
Vervang je ketting samen met je voorste tandwiel (en best beide tandwielen eigenlijk).
Maar aangezien een achtertandwiel wat meer wordt vervangen: kijk naar je voorste tandwiel, is dat versleten, dan is je ketting ook versleten en vervang je best beide.
Maar aangezien een achtertandwiel wat meer wordt vervangen: kijk naar je voorste tandwiel, is dat versleten, dan is je ketting ook versleten en vervang je best beide.
0 x
"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
-
Johan ClootsJo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Ketting inkorten
Als de tanden van voor en achter tandwiel neig scherp zijn en naar voor gebogen zijn dan is't tijd om nieuw te steken,meestal is de ketting dan ook versleten,daarbij ik zal nooit een nieuwe ketting op goed gebruikte tandwielen leggen,altijd alles nieuw.
0 x
Jokes33
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten