Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Di 28 Jan 2014, 14:40

ktm denk ik,is gewoon marketing uw product doen verkopen en luisteren naar de klant
0 x


Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Etienne Dierckx Di 28 Jan 2014, 15:05

ik wou gewoon maar zeggen ... als KTM het klaarkrijgt om op korte tijd 2 circuits uit de grond te stampen waar een paar keer in de week met de elektrische motor kan gereden worden ....

En dat de rest van België al 25 jaar bezig is om een circuit te openen en daar amper in slaagt. Kan dat maar 2 redenen hebben: ofwel ligt het aan het geluid ofwel is de rest gewoon een bende idioten.

Ik heb in Oostenrijk met zo een elektrische KTM gereden. Ergens boven op een berg, midden in een toeristisch gebied (Zell am See). Het was geen volledig en volwaardig mx circuit maar een klein rondje met een aantal bergen waar je op ongeveer 1 minuut rond was. De uitbaters hadden totaal geen problemen met wie of wat dan ook. Integendeel zelfs, het werd door de regio aangemoedigd als attractie om volk te trekken.

Ik weet ook wel dat je zoiets niet kan vergelijken met een volwaardig oefencircuit .... maar nog eens, neem het geluid weg of verminder het ... en je zal een heel ander verhaal krijgen.
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Ca
Catteeuw Geert
ama sx 250 champ
Berichten: 702
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:07
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Catteeuw Geert Di 28 Jan 2014, 16:40

Je krijgt het probleem van het geluid er NOOIT uit.Zeker niet in de liefhebbersbonden , want hoe meer lawaai hoe mentaal ze zich beter voelen.Mijn maat deed ELKE WEEK het potje van de demper om hem terug lichtjes aan te duwen met nieuwe glaswol.Als ik nu halverwege het seizoen aan 20 man vraag hoeveel keer ze al hun demper opgevuld hebben antwoorden er 19 dat ze er nog niet naar gekeken hebben.Bij de meesten moet de decibel killer er dan ook nog uit.Let wel , bij de inters valt dat heel goed mee maar hoe trager ze rijden hoe meer lawaai heb ik de indruk.
0 x


Hoogmoed komt voor de val. Words by faceman 2011 !
To
Tom Moerman
125cc junior EK
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 31 Aug 2012, 20:01
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Tom Moerman Di 28 Jan 2014, 17:40

Volgens wat vriendin die in amerika wonen heeft dit simpel toestelletje al redelijk wat succes. Op sommige local tracks is het zelf verplicht(je koopt eentje of huurt eentje) Het zorgt ervoor dat het geluid verspreid word en zo in de verte minder hoorbaar is. Het zou ook niet onderdoen aan de prestaties... Is voor 4takten en is een universsel opzetstukje. Misschien moet dit ook eens verplicht worden?

http://www.dirtwerkz.com/Pages/products ... _Dawg.html
0 x


Fo
Fons Van Loon
mxdn winner
Berichten: 859
Lid geworden op: Di 22 Sep 2009, 20:33
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Fons Van Loon Di 28 Jan 2014, 18:53

Over dat lawaai is al zoveel gezeverd, er is maar een oplossing en dat is strenge normen vanuit de overheid en veelvuldige controles,te veel lawaai cross afgelopen ! Die dbdawg was in nederland jaren geleden al op de markt.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Di 28 Jan 2014, 19:48

gewoon overal type endurodemper verplichten en gedaan ermee,er zouden misschien al wat meer deuren open gaan dan,nu moet je niemand vragen op een crosswedstrijd of ze zijn pottedoof tegen dat ze thuiskomen!
0 x


To
Tom Moerman
125cc junior EK
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 31 Aug 2012, 20:01
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Tom Moerman Di 28 Jan 2014, 19:55

Dimitri Lamote schreef:gewoon overal type endurodemper verplichten en gedaan ermee,er zouden misschien al wat meer deuren open gaan dan,nu moet je niemand vragen op een crosswedstrijd of ze zijn pottedoof tegen dat ze thuiskomen!

Wat verstaan we onder een enduro demper? Heb je voorbeelden? Heb intresse in dit soort dempers.
Dit weekend laat ik mijn akrapovic terug voorzien van nieuwe dempingswol dit helpt trouwens ook... Er zijn er veel die begot nie weten waarom da nodig is...
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Di 28 Jan 2014, 20:53

Fons Van Loon schreef:Over dat lawaai is al zoveel gezeverd, er is maar een oplossing en dat is strenge normen vanuit de overheid en veelvuldige controles,te veel lawaai cross afgelopen ! Die dbdawg was in nederland jaren geleden al op de markt.


En is ondertussen al weer afgevoerd wegens...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Si
Simon Geets
50cc rider
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 03 Apr 2013, 13:26
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Simon Geets Di 28 Jan 2014, 21:10

De geluidsnorm in Nederland is niet afgevoerd. Bij de KNMV is de norm voor de nationale wedstrijden wel verruimd naar dezelfde als die voor internationale evenementen. Voor trainingen en clubwedstrijden is de 94 dB nog steeds van tel. Bij de MON blijft de norm gelden denk ik, maar daar zijn ze niet al te streng in de controles.
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Di 28 Jan 2014, 21:30

tom moerman elk merk demper heeft een type enduro hoor zijn meestal iets langer hgs acrapovic enz
0 x


Gebruikersavatar
Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc
Berichten: 2825
Lid geworden op: Zo 02 Aug 2009, 00:52
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Di 28 Jan 2014, 23:06

Tom Moerman schreef:Volgens wat vriendin die in amerika wonen heeft dit simpel toestelletje al redelijk wat succes. Op sommige local tracks is het zelf verplicht(je koopt eentje of huurt eentje) Het zorgt ervoor dat het geluid verspreid word en zo in de verte minder hoorbaar is. Het zou ook niet onderdoen aan de prestaties... Is voor 4takten en is een universsel opzetstukje. Misschien moet dit ook eens verplicht worden?

http://www.dirtwerkz.com/Pages/products ... _Dawg.html


Als ik mij niet vergis moet op sommige parcours in Frankrijk ook zo iets gebruikt worden. De webshop van Bud heeft dus ook zo iets in z'n assortiment.

:: Klik ::

Ik zou graag eens willen weten hoeveel verschil het zou maken. Dus als er hier iemand is met een DB meter en 40 euro wil uitgeven...
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Wo 29 Jan 2014, 19:31

matthias ik dacht 1.5 tot 2decibel is zeker geen mirakelmiddeltje,een endurodemper heeft een kamer waar het geluid door gaat inplaats van recht na buiten.
Met zulke uitlaat haal je alleen maar die nederlandse norm 94db op7.5meter,ik had vorig jaar in axel ongeveer 98db met een stille yz 250 tweetakt...
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Wo 29 Jan 2014, 23:13

Etienne Dierckx schreef:ik wou gewoon maar zeggen ... als KTM het klaarkrijgt om op korte tijd 2 circuits uit de grond te stampen waar een paar keer in de week met de elektrische motor kan gereden worden ....

En dat de rest van België al 25 jaar bezig is om een circuit te openen en daar amper in slaagt. Kan dat maar 2 redenen hebben: ofwel ligt het aan het geluid ofwel is de rest gewoon een bende idioten.

Ik heb in Oostenrijk met zo een elektrische KTM gereden. Ergens boven op een berg, midden in een toeristisch gebied (Zell am See). Het was geen volledig en volwaardig mx circuit maar een klein rondje met een aantal bergen waar je op ongeveer 1 minuut rond was. De uitbaters hadden totaal geen problemen met wie of wat dan ook. Integendeel zelfs, het werd door de regio aangemoedigd als attractie om volk te trekken.

Ik weet ook wel dat je zoiets niet kan vergelijken met een volwaardig oefencircuit .... maar nog eens, neem het geluid weg of verminder het ... en je zal een heel ander verhaal krijgen.


Héél kort door de bocht...

Geef mij 1.000.000 euro en binnen het jaar heb je 2 oefenterreinen, MET vergunning. Nu moet je en een draagvlak vinden bij de overheid (zeg maar dat daar nu een heel klein begin van is) en dan nog centen krijgen van diezelfde overheid (en daarvoor zijn die centen er NIET...).
Geef mij 250.000 euro en ik bezorg u binnen de maand 2 oefenterreinen voor electromotoren.
Wat betreft de prijs: de overheid mag MAXIMAAL 20 euro de vierkante meter geven voor natuurgebied (bvb toen een deel van Kester verkocht werd). Natuurpunt gaf met de glimlach het dubbele van uw en mijn belastinggeld.

Voor een oefenterrein heb je minimaal 8 - 10ha nodig (reken op 200 piloten op een goede dag en 5 wedstrijden per jaar + kantine + afspuitplaats enz) om rendabel te zijn.
Voor een electroparcours is 1 - 2ha voldoende. Op een goede dag heb je mss 20 - 30 piloten... Verder is de grootte van de camper (nog) niet belangrijk, enz.
Een bouwkeet voor de kantine en een container om de electromotoren te stallen is voldoende.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Do 30 Jan 2014, 07:55

Guy Dick schreef:
Etienne Dierckx schreef:ik wou gewoon maar zeggen ... als KTM het klaarkrijgt om op korte tijd 2 circuits uit de grond te stampen waar een paar keer in de week met de elektrische motor kan gereden worden ....

En dat de rest van België al 25 jaar bezig is om een circuit te openen en daar amper in slaagt. Kan dat maar 2 redenen hebben: ofwel ligt het aan het geluid ofwel is de rest gewoon een bende idioten.

Ik heb in Oostenrijk met zo een elektrische KTM gereden. Ergens boven op een berg, midden in een toeristisch gebied (Zell am See). Het was geen volledig en volwaardig mx circuit maar een klein rondje met een aantal bergen waar je op ongeveer 1 minuut rond was. De uitbaters hadden totaal geen problemen met wie of wat dan ook. Integendeel zelfs, het werd door de regio aangemoedigd als attractie om volk te trekken.

Ik weet ook wel dat je zoiets niet kan vergelijken met een volwaardig oefencircuit .... maar nog eens, neem het geluid weg of verminder het ... en je zal een heel ander verhaal krijgen.


Héél kort door de bocht...

In Zolder ligt het parcours er al, de vergunning is al in orde. Een beetje centen om de naam KTM er bij te zetten en klaar is Kees.
In Wallonië staat er 10.000.000 euro subsidie voor nieuwe crossterreinen op een rekening waar nog niets mee gebeurd is. Het hoofdkwartier van KTM ligt vlak bij de plaats waar er sprake was van een nieuw oefenterrein (waarvoor minister Antoine 2 jaar geleden al een officiële aankondiging maakte - Mont Saint Guibert!!!) maar waar zoveel buurtprotest en aktiegroepen de boel al 2 jaar tegenhouden...

Geef mij 1.000.000 euro en binnen het jaar heb je plaats voor 2 oefenterreinen, MET vergunning. Nu moet je en een draagvlak vinden bij de overheid (zeg maar dat daar nu een heel klein begin van is) en dan nog centen krijgen van diezelfde overheid (en daarvoor zijn die centen er NIET...).
Geef mij 250.000 euro en ik bezorg u binnen de maand 2 oefenterreinen voor electromotoren.
Wat betreft de prijs: de overheid mag MAXIMAAL 20 euro de vierkante meter geven voor natuurgebied (bvb toen een deel van Kester verkocht werd). Natuurpunt gaf met de glimlach - betaald van uw en mijn belastinggeld - het dubbele .

Voor een oefenterrein heb je minimaal 8 - 10ha nodig (reken op 200 piloten op een goede dag en 5 wedstrijden per jaar + kantine + afspuitplaats enz) om rendabel te zijn.
Voor een electroparcours is 1 - 2ha voldoende. Op een topdag heb je mss 10 - 20 piloten... De grootte van de camper is in die middens (nog) niet belangrijk, veel rennerspark is dus niet vereist.
Een bouwkeet voor de kantine en een container om de electromotoren te stallen is voldoende.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Etienne Dierckx Do 30 Jan 2014, 08:34

straf ... nu kom jij zeggen dat het probleem niks met vergunningen, milieu, groen mannen, maatschappelijk draagvlak ... te maken heeft.
Dus we hebben hier eigenlijk 46 pagina's voor niks liggen discussiëren. :lol: :lol:
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Dimitri Lamote Do 30 Jan 2014, 20:46

ik dacht dat zeebrugge in orde was met alle criteria maar de handtekeningen ontbreken!
0 x


To
Tom Moerman
125cc junior EK
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 31 Aug 2012, 20:01
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Tom Moerman Do 30 Jan 2014, 21:12

Dimitri Lamote schreef:ik dacht dat zeebrugge in orde was met alle criteria maar de handtekeningen ontbreken!


Ook het eerste da ik hoor... Het is verdacht stil hier rond in zeebrugge. Het zal noppes zijn...
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Guy Dick Vr 31 Jan 2014, 00:02

Het sluiten van de vroegere oefenterreinen heeft als voornaamste oorzaak de vergunning, idd Etienne. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr:
-of men had er geen en deed niet de moeite ze aan te vragen toen het kon (administratie - zwarte inkomsten enz enz)
-of men had een vergunning maar zat niet in recreatiegebied (in 1 keer werd veel terrein anders ingekleurd toen VLAREM er kwam). Men heeft nooit het dossier geopend om de bestemming te veranderen (kosten, administratie, zwarte inkomsten, enz)
-of men had een vergunning en de lokale politiek zei dat het niet nodig was om de bestemming te veranderen maar een ander gemeentebestuur na een verkiezing deed dit WEL... (Neeroeteren)

-ook in Westerlo was niet alleen de motorcrosscross de eigenlijke oorzaak van de sluiting: zolang er 1 keer in de week een namiddag getraind werd en 2 wedstrijden per jaar was er eigenlijk niet veel tegenstand uit de buurt. Toen de 4x4's er opeens ook kwamen trainen waren er soms al races op de openbare weg om er zo snel mogelijk te zijn.
Na afloop reden de besmeurde jeeps (soms meer dan 50) weer over de weg naar huis, een kilometers lang spoor van modder achterlatend...
Nog later kwamen ook de ruiters naar daar met om ter grotere vrachtwagens zodat Westerlo het gevreesde permanent oefenterrein werd... En welke sport haalde de media als schuldige? Juist.

Een vroeger onderhandelaar namens de sector verklaarde mij ook de reden van 10 jaar tijdverlies:
-vanaf 2001 was er sprake van behoefte aan 9 - 15 permanente terreinen voor hinderlijke sporten. De Vlaamse overheid wou namelijk alle hinderlijke sporten samenbrengen op 1 - 3 terreinen per provincie. Daar heeft men ook 8 jaar naar gezocht (vereiste oppervlakte: 25ha). Hinderlijke sporten zijn o.a. motorcross, rallycross,trial, karting, jetski, kleiduifschieten, enz. Allen moesten daar terecht kunnen.
Men heeft altijd de cross aangekeken als de boeman en verantwoordelijke voor het niet slagen omdat de MX de enige was die kwam onderhandelen, maar dan steeds iemand anders en zonder medeweten van elkaar (dan FAM, dan VMCF, dan BMB, dan Verboven, door mekaar...) en meestal alleen voor eigenbelang.
Pas met het aanstellen van Eric Geboers vorig jaar als UNIEK aanspreekpunt is er eindelijk structureel contact met het kabinet.
Door de boomplant-acties hebben we ook iets positiefs naar buiten gebracht. Want het probleem van motorcross is iets dieper als geluid: PERCEPTIE. Zoek dat maar eens op in de Van Dale.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Si
Simon Geets
50cc rider
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 03 Apr 2013, 13:26
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Simon Geets Vr 31 Jan 2014, 16:01

Het is zonder twijfel een complexe materie, maar het excessieve geluid maakt wel integraal deel uit van de preceptie die omstaanders hebben over de sport. En zolang daar in de praktijk geen paal en perk wordt aan gesteld, zal die perceptie bitter weinig veranderen. Niettegenstaande ben ik er wel van overtuigd dat er op de andere aangehaalde vlakken weldegelijk met rasse schreden vooruitgang wordt geboekt.
0 x


Gebruikersavatar
Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner
Berichten: 1490
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:59
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Vr 31 Jan 2014, 21:46

We zullen snel weten of het ooit nog mogelijk is om een parcours te creëren in België. Indien het noppes wordt zal geen demper hier iets aan kunnen veranderen.
0 x


"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."

Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Aanmelden · Registreer