Voorvork preload?

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Wo 21 Nov 2012, 20:34

Iedereen die al eens heeft geëxperimenteerd met zijn vering heeft waarschijnlijk al eens zijn achterste veer eens meer of minder opgespannen om de juiste inzakking van ongeveer 100 mm met berijder te bekomen. Om daarna te weten of je de juiste sterkte van spiraal hebt zou je ongeveer 30 mm inzakking moeten meten bij alleen het gewicht van de motor wat bij mij nu het geval is.
Nu heb ik de laatste tijd ook wat gespeeld met mijn voorvork omdat ik bij harde parcours weinig grip had in vlakke bochten en heb dit proberen te verhelpen door kortere spiralen (van WP, op mijn gewicht natuurlijk) in mijn Showa voorvork te steken waardoor er ongeveer 10 mm minder preload is op de voorste spiralen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sindsdien enorm veel grip heb op de voorkant in vlakke bochten en dat ik ook minder last heb van scherpe kippen. De inzakking van mijn voorvork is met mij erop nu 60 mm en zonder mij 35 mm.
Maar ik merk nu wel dat in de zware zand de voorkant meer de neiging heeft om in te duiken en zich vast te zetten. Dus in het zand reed mijn CRF beter met de originele Showa vorkveren omdat daardoor de vooorkant in verhouding wat hoger en de motor dus ook stabieler was.
Nu heb ik in het werkboek van Ohlins gezien dat normaal de voorvork een inzakking moet hebben van 75 mm met rijder en dan vraag ik me af hoe je daar in de zand mee rond komt?
Heeft er nog al eens iemand op dit forum met de vork-preload geëxperimenteerd en wat zijn de ervaringen?
0 x


Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Berichten: 1661
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:14
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Dimitri Lamote Wo 21 Nov 2012, 20:53

hallo had vroeger een ktm sxf 250 06 met een wp vork open cartridgetype standaart en daar kon je de veervoorspanning eigenlijk gewoon bijregelen bovenaan met een platte sleutel.
Klopt inderdaad op de harde wat losser zetten ging zeer goed.
Ik denk dat je bij wp sxs of een aftermarket model dat nog steeds kan
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Do 22 Nov 2012, 11:58

Op de Kawas van deze generatie waar er maar 1 spiraal gebruikt wordt kan je dit geloof ook bijregelen.
Spijtig genoeg bestaat er geen manier om de preload snel op een Twin chamber vork aan te passen. De vork moet steeds open en andere spiralen erin of een extra groefje draaien zodat je de clip van de veerzitting kan verschuiven.
0 x


Gebruikersavatar
Gord Achten
125cc junior EK
Berichten: 64
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2009, 12:06
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Gord Achten Za 24 Nov 2012, 13:52

Ge kunt altijd een beetje spelen met uw vork te laten zakken. Dan zet ge de moto in het zand vanvoor wat hoger.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Zo 25 Nov 2012, 08:16

Dat is waar, maar het voelt toch anders aan. Minder preload op de vork geeft veel meer grip op de voorkant dan de vork wat hoger te zetten in de klemmen.
0 x


Gebruikersavatar
Rens Dedecker
mx all time winner
Berichten: 1130
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Rens Dedecker Vr 30 Nov 2012, 22:28

Ik rijd met sterkere veren in mijn endurovork met weinig preload (1 toer), werkt redelijk goed zo. Uitgaande demping iets meer ingedraaid. Voelt lekker hard aan en draait toch sherp genoeg. Goed als je dat graag hebt zo :)
0 x


R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Za 01 Dec 2012, 18:15

Wat ook wordt gedaan bij de twin chamber endurovorken is het olieniveau verlagen en de opening van de shimmen van de midden compressie tegen de zuiger (midvalve) een beetje groter maken zo reageerd de vork beter op harde obstakels en houdt het voorwiel meer grip.
Dat je de uitgaande demping verhoogd vind ik wel vreemd omdat de meeste endurorijders net liever met minder uitgaande demping rijden zodat de vork soepeler is. Maar ja, zoals je zegt, afstelling van vering is iets heel persoonlijks.
0 x


Gebruikersavatar
Rens Dedecker
mx all time winner
Berichten: 1130
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Rens Dedecker Zo 02 Dec 2012, 00:09

'k Gebruik hem hoofdzakelijk om te crossen en soms enduro.
Met die sterkere veren was het nodig om ze wat trager te zetten, de vork 'sprong' een beetje te veel. Van 0,42 kg naar 0,46.

Vering suckt, het is altijd wat. Dees jaar komt er nog een yamaha vork op :)
0 x


R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
Ma
Marco Vandebroek
125cc junior EK
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 21 Okt 2012, 10:08
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Marco Vandebroek Wo 05 Dec 2012, 10:20

Als je dat wilt regelen zonder altijd de veren te moeten demonteren, moet je met het olieniveau spelen.
Je laat de WP veren erin en doet er voor het zand 10 tot max 30cc olie bij in de voorvork.
Als je achteraf weer op een hard parcour wilt gaan rijden laat je de de olie die je erbij hebt gedaan(de 10 tot 30cc) gewoon weer af.
Ik hoor graag wat je ervan vindt.
Mvg,

Voor meer info 0488702413.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Wo 05 Dec 2012, 18:44

Meer olie maakt de vork stijver op het einde van zijn slag omdat ge daardoor de luchtkamer verkleint en olie aftappen is niet simpel met de Twin chamber vorken. Vork moet er steeds uit en om dan terug exact de juiste hoeveelheid olie er uit te krijgen is omslachtig.
Ik zet in de zand een beetje luchtdruk (0,5 bar) op de poten en dat helpt heel goed om de voorkant wat hoger te houden.
0 x


Ma
Marco Vandebroek
125cc junior EK
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 21 Okt 2012, 10:08
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Marco Vandebroek Do 06 Dec 2012, 14:13

Dat wilde ik eerst schrijven, maar dan moet je al een ventiel voorzien in u voorvork.
0 x


Gebruikersavatar
Rens Dedecker
mx all time winner
Berichten: 1130
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:56
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Contact:

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Rens Dedecker Za 08 Dec 2012, 22:27

Is da gemakkelijk zelf te doen een beetje lucht bijsteken? Of is dat een speciale naald die ze daarvoor gebruiken? (niet die naalden voor ene voetbal op te blazen, :) )
0 x


R.I.P Tim .. bon Ride la haut, on pense à toi!
Ma
Marco Vandebroek
125cc junior EK
Berichten: 56
Lid geworden op: Zo 21 Okt 2012, 10:08
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Marco Vandebroek Za 08 Dec 2012, 23:16

als je een beetje handig bent zou je er een ventiel van een autoband moeten in zetten. Maar dan moet je al een fijne tap hebben.
0 x


Gebruikersavatar
Carlo Briers
mx1 wk rookie
Berichten: 333
Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Houthalen

Re: Voorvork preload?

Berichtdoor Carlo Briers Ma 10 Dec 2012, 06:40

Je kan de gaten groter boren waar de verluchtings schroefjes inzitten en dan tappen met 5/16" X 32 UNEF. En er dan een paar bandenventielen indraaien. Gelijk op de nieuwe Honda vorken.
Maar ik heb het gedaan door een paar luchtkoppelingen met M5 schroefdraad in de gaten te draaien en deze zijn verbonden met een dunne luchtslang aan elkaar waardoor de druk op de 2 poten ook altijd hetzelfde is.
0 x


Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden · Registreer