Bjorn Hillewaert schreef:Roderick,
Je vind 2euro dus veel voor een 13x19 afdruk... ik verplicht niemand tot niets. Maar ik wil even een woordje uitleg geven.
Van die 2euro heb ik 0.75euro over, hoe komt dit...
De foto's worden afgedrukt op echt kwaliteits fotopapier, niet het standaard papier dat je in de winkel koopt, dit met kwaliteits inkt, niet de inkt die je thuis in je huis/tuin/keuken printer steekt. Je kan ze downloaden en zelf een afdruk van maken maar die zal niet zo netjes zijn als de afdrukken die je besteld. De server waar ze opstaan moet ook vergoed worden op de een of andere mannier.
Dan nog het volgende, het materiaal waar ik mee rondloop kost ook behoorlijk veel geld, meer dan de meeste mensen denken. Om niet in detail te treden heb ik op de baan ongeveer een 4000euro aan me hangen, als dit stuk gaat dan is dit mijn probleem.
Ik moet ook naar daar rijden, ok het is een hobby maar het kost ook centjes, ik ben daar dan ook meestal aanwezig van opening tot de laatste ronde, komt er iemand naar me toe met de vraag op een plaats enkele foto's te nemen specifiek van hem heb ik daar geen probleem mee.
Dan nog de tijd die ik in de foto's steek nadat ze genomen zijn, even de echt slechte ervan tussen, beetje bijknippen indien nodig, uploaden... ben al snel 5 uur zoet.
Dus aan jou de keuze, niemand is verplicht. Andere collega's fotografen doen het misschien goedkoper, beter, anders, dat is hun keuze net zoals ik de mensen vrij laat enkel te kijken of iets te kopen en hierbij me te steunen in de uren die ik op de baan staan om jullie een mooie foto als herinnering te kunnen aanbieden.
Toch bedankt voor te kijken.
kheb het niet over die afdruk, die kosten zijn te begrijpen.
ik heb 12€ betaald voor een DOWNLOAD zonder rechten..
excuseer hoor maar hoeveel vang jij dan om foto's te nemen ?
Beetje mijn frustratie toelichten, ikzelf heb ook sportfotografie gedaan in amateur bonden. duizenden foto's gemaakt bewerkt en online gesmeten, zelf op CD gebrandt voor mensen die dat wouden. allemaal uit hobby