De binnengekomen tips, waaruit de jury mag (moet) kiezen:
1) We hebben al onze millieumatten maar die zijn in mijn ogen dikwijls nutteloos , op deel omlopen mag men afspuiten , op een ander deel niet , zou het niet mogelijk zijn te investeren in een verrijdbare wasstraat ? Op alle grote wedstrijden vooral in buitenland zijn er wasplaatsen , meestal vaste omlopen . Hier in belgie heb je wasstraat in lommel, genk , kester en dat is het denk ik.
Probleem is omlopen in belgie , dienen dikwijls éénmalig . Ik spuit liever aan de mobilhome af maar voor millieu en parking zou vaste wasplaats niet slecht zijn.
2) Een tip die volgens mij nu en in de toekomst van belang kan zijn is om zoals in Nederland een crossterrein te creëren dat in een industriegebiedligt en naast een autostrade zoals bv Eersel.
Neem daarbij de uren waarop men kan trainen ook van 13-17u en je hebt een trainingsfaciliteit en een mogelijkheid tot wedstrijden in één klap!
Militaire domeinen zoals dat van Wuustwezel dat zeer uitgestrekt is en niet meer wordt gebruikt zijn iets moeilijkere alternatieven maar een omloop naast een autostrade zoalsEersel en in combinatie met een industriegebied geeft geen geluidsoverlast aan omwonenden daar die er haast niet zijn!
Het probleem in België is uiteraard de lint bebouwing die in Nederland nooit is toegelaten en waar industriegebieden sowieso niet in woongebieden liggen,maar dit moet in België toch ook te verwezenlijken zijn.
3) Een eventuele aanpassing zou kunnen komen uit het enduro gegeven van weleer. Jaren geleden kon je op een demper van een Honda XR een extra dempplaatje schroeven waardoor het aantal decibel met de helft vermindert werd. Dit zou natuurlijk een inspanning vergen van de crosser en de constructeur maar om onze geliefde sport in stand te houden zou ik er niets mee inzitten.
4) Wat is het afval na de cross: Blikjes, plastiek fleskses, verpakking van eten en banden die je op de plaatselijke afvalcontainer kwijt kan. Maak bij de inschrijving van elk team een afvalverantwoordelijke en deel PMD zakken uit of zet PMD vuilbakken , dit kost minder dan restafval . Zoek een partner om dit te verwerken want PMD is veel goedkoper dan restafval. Iedereen is wel bewust van SORTEREN maar nu hoeft dit niet want alles kan in de vuilzak die je krijgt bij de aankomst.
5) Mijn tip voor een ' buurtvriendelijke ' motorcross ' is het verbod om in het paddock te rijden en de verplichting om de motoren tot in het gesloten rennerspark te duwen ...uiteraard met afgelegde motor ... Zou al een slok op de borrel schelen qua globaal omgevingsgeluid, alle beetjes helpen.
6) Inrichters : op de camping het nachtlawaai doen stilleggen op een deftig uur ! ( kettingzagen vb). Budgetvriendelijke tribunes voor de toeschouwer ( inkom is al duur genoeg )
7) Buurtbewoners : al de inwoners die op de straat van de cross wonen gratis inkom geven (op vertoon van bvb hun paspoort ). Zorgen dat er geen parking is voor de mensen hun deur ,van de bezoekers van de cross ( geeft overlast en irritatie)
8) Bezoekers : parkeren waar de parking is voorzien en niet wild parkeren (stewards toezicht houden ). Meer de afvalcontainers gebruiken die op het circuit staan( milieu )
9) Vastgelegd uur voor het starten van de motoren in het rennerspark, evenals een einduur. bv. 8:00u 's morgens en 19:00u 's avonds.
10) omwonende buren gratis toegangskaarten bezorgen. Hierdoor raken zij meer betrokken bij het evenement. De keuze is natuurlijk aan de organisator welke straten hij wel en niet van kaarten voorziet.
11) is het nodig om vrije trainingen te organiseren op zaterdag als de effectieve wedstrijd op zondag is? Hierdoor geef je de omwonenden steeds meer redenen om te klagen. De meeste bonden krijgen perfect hun programma afgewerkt op één dag.
12) dB-limiet! Als dit een absolute must is voor internationale wedstrijden en BK-wedstrijden, zowel op motorcross als op enduro gebied, waarom zou dit dan niet van kracht mogen zijn bij de amateurbonden. Bv. Metingen voor de eerste trainingen. Als je uitlaat te luid is krijg je nog de kans deze te wisselen. Is ie dan nog te luid heb je pech.
13) wandelzone tot aan het parcours waar je niet onderuit gereden kan worden door motoren die af en aanrijden tussen het rennerspark en het parcours. (en kinderen die op pitbikes en quads tussen de mobilhomes en caravans doorscheuren).
14) nodig de buren uit met een gratis toegangskaart en een paar consumpties.(eventueel gatis eetbon voor frietje)
15) geef de inwoners van de gemeente waar de wedstrijd plaatsvind gratis inkom doen dit al jaren op de vlm in arendonk en het zijn deze die het langst blijven plakken! de mensen die komen per fiets uit benieuwdheid en komen schoorvoetend binnen ,en als deze dan staan te kijken , zien ze hun buurman en hopla de tent in voor een fris pintje.
16) gratis inkom voor plaatselijke inwoners en stel iemand van de plaatselijke organisatie aan die deze mensen opvangt en uitlegt wat motorcross is , vb eens door het rennerspark wandelen naar plaatselijke piloten en als deze zien hoe familiair het er aan toe gaat op de cross, dan worden we niet meer afgeschildert als zigeuners die elke week wel een ander gemeente gaat aandoen
17) laat plaatselijke verenigingen meewerken aan het evenement(bv. de gilde van het dorp,chiro,scouts....) om bv. hamburgers te bakken ofzo,en zo hun clubkas ook een beetje kunnen spijzen. gilde zijn meestal " de oude garde" van dat dorp,en kennen iedereen. leven en laten leven....mond aan mond blijft de beste publicieit.
18) in de straal van 2 km bewoners een vrijkaart geven = meer mensen die ook verteren.en je geeft hen het gevoel van tegemoetkoming.
19) meer reclame en publiciteit bv. een plaatselijk evenement steunen (in goed daglicht komen in het nieuws of krant)
20) plaatselijke bedrijven,ed. de gelegenheid geven publiciteit te maken op he evenement.
21) het gaat altijd over het geluid dat stoort de mensen het meest de fabrikanten kunnen makkelijk een zeer stille uitlaat maken zonder vermogen te verliezen en dan kan men nog geluidswanden maken in zand of iets dergelijks endan de plaats kijk nu hoeveel militaire domeinen er zijn waar men gemakkelijk een parcoer kan maken zonder overlast men heeft niet zoveel plaats nodig kijk naar mc lille ik kan nog blijven doorgaan maar de politiek zijn de grootste klootzakken als het voetbal of tennis of iets dergelijks dan gaat alles maar begin niet over cross
22) Ideeën samenbrengen om te bundelen en vervolgens aan ‘de politiek’ te geven, heeft naar mijn gevoel geen zin. Vanuit mijn professie heb ik ervaring genoeg om te weten waar gevoeligheden liggen.
We hebben al een mars op Brussel gehad. De enige actie wat ondernomen is door de betreffende milieuminister is op een motor zitten, verder niets.
Wij zijn een te kleine gemeenschap welke electoraal te weinig gewicht in de schaal kan leggen. Toch moeten we blijven strijden.
Maar ook in eigen boezem kijken: motorcrossland is te veel versnipperd in België. Te veel kleine bonden welke samen meer zouden kunnen afdwingen.
Maar ook afdwingen dat motorcross weer op tv verschijnt. (Drie Belgen in de top 5 (of 4 in top 7) van de GP- tussenstand; welke sport kan dat zeggen).
We moeten durven inzien dat de landschappelijke omlopen geen toekomst meer hebben. Bedelen om het alsnog toe te laten, ondanks met beloftes om ons ‘te gedragen’, heeft geen zin meer. Elk omloopinitiatief is volgens de wetgeving altijd en overal te kort bij gevoelige zones. Geen enkele politiekus durft daarvoor zijn nek uitsteken, geen enkele gemeente zal zonder dwang van een hogere overheid hieromtrent initiatief nemen. Een hogere overheid durft dit niet meer opleggen aan gemeenten. Als de meest hoopvolle provincie Limburg definitief twee omlopen sluit, is onze hoop ver zoek.
Het heeft geen zin te blijven strijden tegen Vlarem 2 (milieuwetgeving) en milieugevoeligheden, er moet naar mijns inziens fundamenteel anders gedacht worden.
We moeten het professioneler aanpakken. Voetbal is ook niet meer schotten in een weiland.
Er moet geïnvesteerd worden in een commerciële maar milieubewuste infrastructuur voor motorcross. Dat zal vooral door privéondernemers, mogelijk met een PPS- constructie.
In b In bijlage wil ik jullie kennis geven van een onderzoeksproject welke ik op eigen initiatief heb uitgevoerd.
De combinatie van bezorgdheid voor de sport, ca 40 jaar motorcrossliefhebber en architect / landschapsarchitect zijn, hebben tot dit geleid.
Een ‘Stadion voor Motorcross’ is een simulatie van een landschappelijk crossterrein (dus niet het Amerikaans indoor-model). Dit model biedt meer mogelijkheden naar locaties. Daar het circuit een natuurlijke situatie nabootst, kan het ook op niet natuurlijke locaties plaatsvinden.
Een stadion biedt meer voor de toeschouwers en crossers, is veiliger en men kan het hele verloop van de wedstrijd zien.
Een stadion met voorzieningen allerhande (ipv met laarzen in de modder) kan de populariteit verhogen en daardoor ook de respons. Een stadion kan prestige uitlokken en alzo aantrekkelijk worden voor gemeenten en steden.
Om dat te kunnen uitlokken moet het stadion ook multifunctioneel zijn en daardoor op zijn beurt financiële draagkracht bekomen. Het kan een permanent (betaald) oefenterrein zijn maar er kunnen ook meerdere sporten plaatsvinden en/of outdoor- activiteiten.
Er is een hoog geluidsscherm voorzien. Daardoor kan in de Vlarem-wetgeving een afwijking verkregen worden betreffende afstanden tov gevoelige zones. Met hulp van de overheid (procedureel) kunnen niet hinderlijke locaties ingenomen worden (bv industrieterreinen, havengebieden, mijnterreinen…) .
Het project is financieel niet vanzelfsprekend maar moet haalbaar zijn gezien de noodzaak bij zoveel crossers om te kunnen oefenen en te crossen.
De voorstelling en publicatie van het betreffende ontwerp was en is enkel om noodzakelijke initiatieven uit te lokken bij geïnteresseerden, investeerders, PPS-constructies en wie weet, misschien toch nog bij de overheid.
23) zorg dat de clubs hun boekhouding enz. op orde hebben zodat het geheel in overleg enz. een professionele indruk achterlaat.
24) zorg dat in overleg met bestuurders de juiste personen worden ingeschakeld t.b.v. advies. Bijvoorbeeld een crosser voor de cross, een jurist voor regel en wetgeving en een boekhouder voor de cijfers. (de juiste man op de juiste plaats, weet hoe het zit)
25) plaats jezelf niet in de rol van slachtoffer, maar neem de rol aan van de ondernemer die weet hoe het zit en welke ten behoeve van de motorcross op een zakelijke manier zijn doel wenst te bereiken, hierbij gebruik makend van zijn rechten.
26) Maak duidelijke afspraken en kom die na.
27) Zorg voor nette en overzichtelijke circuits welke mogelijk gebruikt kunnen worden voor andere evenementen. (multifunctioneel)
28) Werk aan zaken die er toe doen en verspil niet te veel energie aan bijzaken zoals bijv. het co2 bos. (Dit is goed voor algemene PR maar je krijgt er echt geen uur motorcross voor terug de CO2 uitstoot van een crossmotor is gering en wettelijk gezien meestal geen probleem)
29) Luister naar de omgeving en wat die benoemen als zijnde het probleem.
30) ga in overleg met natuurorganisatie en kijk samen naar de flora-en fauna en probeer daar waar mogelijk samen te werken en iets voor elkaar te betekenen.
31) Naar de buurtbewoners toe,(met de gratis inkomkaarten) ,iemand van de organisatie die deze mensen aan de inkom uitlegt hoe een mx zondag eruitziet en eventueel een kleine rondleiding op de mx en het rennerspark.
32) Naar de inrichters toe, op de camping alsook in de grote tent het lawaai op een deftig uur stilleggen.
33) Naar de buurtbewoners toe, zorgen dat de bezoekers van de motocross NIET voor die mensen hun deur kunnen parkeren(geeft reden tot discussie,met alle nare gevolgen vandien)
34) Aangaande het afval na de mx wedstrijd:Wat is er het meeste afval op een mx wedstrijd ?? Blikken van frisdrank,plastic flessen, etensverpakking Bv,bij de inschrijving , pmd zakken uitdelen,of pmd vuilbakken
Tenslotte kost het verwerken van pmd nog altijd minder dan restafval.
35) Een uur vastleggen om de dag van de mx te beginnen, bv. beginnen om 8u en eindigen om 18u
36) De db limiet meten voor de training, niet in orde krijg je nog ruimschoots de tijd om dit te verhelpen,indien de db limiet naar beneden kan gehaald worden zou er al veel minder tegenkanting zijn van alle kritikastersen omwonenden.
37) Een mx terrein proberen te maken naast een autosnelweg, bv. met een duidelijke afspraak met de openingsuren bv van 14u tot 18u. Een voorbeeld hiervan was de vmcf wedstrijd te Wetteren in 2009. Daar stak het geluid van de autosnelweg torenhoog uit tegenover het geluid van de motoren.
38) Verplicht de rijders om de duidelijk en reeds bestaande tips en verplichtingen van de BMB (zie hieronder) te kennen.
Het moet mogelijk zijn om hier een soort van invullijst aan te maken zoals bij het behalen van een theoretisch examen van bv. een wagen, een golfbrevet en andere die de piloten verplicht moeten invullen bij het aanvragen van hun vergunning.
Evt. tijdens de huldiging van het Bk of prov. kampioenschap, evt. tijdens een infoavond voor het nieuwe seizoen, evt. via enkele vaste BMB medewerkers die hier
Op die manier moet het mogelijk zijn om de meeste piloten eens wakker te schudden, alles begint bij hun!
Voor de vragen denk ik aan een mengeling van de bestaande BMB files zoals hieronder zijn weergegeven.
Een goede kennis van de reeds bestaande info zal iedereen al een heel eind op weg helpen!
De brochure zelf zou ik opstellen zoals bij Milieuzorg in woord en beeld, dit is eenvoudig en heel duidelijk.
http://www.fmb-bmb.be/files/wfm/pdf/Mil ... ol2006.pdf
http://www.fmb-bmb.be/files/wfm/pdf/FMB ... HOL+VL.pdf
39) De scholen in de omgeving aanspreken dat ze gratis mogen gebruik maken van het parcours, 1 of 2 dagen in de week voorafgaand aan de wedstrijd,om een sportevenement te doen op het parcours, mountainbike, cyclocross, veldloop enz...zowel de lagere als de secundaire scholen hiervoor aanspreken.
De leerlingen zullen thuis spreken over de motorcross wat hun ouders misschien nieuwsgierig zal maken om eens te gaan kijken naar de wedstrijden op zondag.
41) in een straal van 2 km vrijkaarten aan de bewoners geven. Meer reclame en publiciteit in plaatselijke pers ( streekkrant enz...) Plaatselijke bedrijven de gelegenheid geven om reclame te maken (eventueel gratis of tegen een kleine vergoeding )
42) Stewards laten kontroleren op het gebruik van de milieumat. Piloten die de mat niet gebruiken de kans geven om onmiddelijk een mat te kopen.