Nikasil cilinder honen of niet?

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Gebruikersavatar
Christophe Vangeel
125cc rookie
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2009, 12:20
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Christophe Vangeel Ma 25 Jan 2010, 17:50

Ik ben aan het sleutelen aan een cr250 van 2000. Nu heb ik aan 3 mensen gevraagd (die er volgens mij iets van kennen) wanneer je er een nieuwe zuiger inzet of je de cilinder moet honen of niet? Het is een cilinder met nikasil. 2 zeggen van wel en de derde zegt dat je het niet mag doen.
Nu is dus mijn vraag of je het moet doen en zoja met wat kan je het doen?
Alvast bedankt
0 x


Gebruikersavatar
Lander Vanderstraeten
wk mister 875cc
Berichten: 2451
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 19:01
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Kortrijk, West-Vlaanderen
Contact:

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Lander Vanderstraeten Ma 25 Jan 2010, 18:14

Als er niks mis is,gewoon nieuwe piston steken, aan de cilinder hoef je niks te veranderen hoor!
0 x


enjoy the ride, don't destroy it
Gebruikersavatar
Brian Antonissen
wk mister 875cc
Berichten: 2020
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Brian Antonissen Ma 25 Jan 2010, 18:58

Je kan dat doen, als de cilinder er slecht uitziet, maar anders is het niet nodig.
0 x


"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
Gebruikersavatar
Julien Haemers
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Kortrijk
Contact:

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Julien Haemers Ma 25 Jan 2010, 19:24

Als er krassen in zijn (van de piston, niet de hoon krassen) of als hij hier en daar door de nikasil gesleten is moet je opnieuw nikasil laten plaatsen.

Als alles nog in orde is gewoon nieuwe piston insteken en gaaaaas ;)
0 x


Gebruikersavatar
Christophe Vangeel
125cc rookie
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2009, 12:20
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Christophe Vangeel Ma 25 Jan 2010, 21:53

Maar als men dat wil honen is dat hetzelfde als met een gewone cilinder?
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 25 Jan 2010, 22:19

Spuit die cilinderwand in met wd40 en slis ze op met slispapier "600" of een maatje groffer.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Jo
Jordy Laureyns
ama lites national champ
Berichten: 530
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Jordy Laureyns Ma 25 Jan 2010, 22:39

nu we het hier toch over hebben;

wanneer kun je eigenlijk zeggen dat je nikasil aan vervanging toe is?

het gaat over een rm250 van 91'.

de cilinder is al eens gehoond geweest, maar aan de openingen van zn powervalves zie je reeds wat slijtage

nu, mijn pistons slijten ook sneller aangezien ik met een nieuwe piston al op een speling zit van 0,04mm (aangezien hij gehoond is)

mag ik daar een grotere piston in steken? eentje +0,01 of 0,02 fzo?

heb het nog niet aangedurfd, bang dat ie zou vastlopen..

en een nieuwe nicasil plaatsen weet ik nog niet, kost vrij veel als je geen sponserende papa hebt.. zeker ivg met wat de bike maar waard is
0 x


Gebruikersavatar
Julien Haemers
ama lites national champ
Berichten: 520
Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009, 01:10
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: Kortrijk
Contact:

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Julien Haemers Ma 25 Jan 2010, 23:51

Christophe Vangeel schreef:Maar als men dat wil honen is dat hetzelfde als met een gewone cilinder?


Als ze gaan honen is de nikasillaag weg en moeten ze dan een nieuwe plaatsten.
0 x


Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Eddie Boot Di 26 Jan 2010, 08:36

0,04 mm is de minimale spelling die je nodig hebt bij een nieuwe zuiger dus dit is netjes , hohnen is bij een 2t niet persee nodig ( licht ophohnen dan wel bedoelt ) bij een 4 t adviseren ze het wel om de schraap en zuigerveren sneller en beter te laten inslijten . als er stukjes uit de wand zijn of de nicasil wand ( nicasil is eigenlijk een patent naam van mahle en volgens mij gebruikt alleen ktm dit , de japaners gebruiken meer een gecombineerde coating met ceramic er in ) is doorgesleten of de cilinderboring is ovaal of taps dan is het slim om hem opnieuw t coaten
0 x


supporting mark boot
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Werner Castelyns Di 26 Jan 2010, 09:20

Het honen van een cilinder is alleen nodig wanneer het ruitvormige patroon dat je op de cilinderwand ziet verdwenen is en de cilinder te glad wordt.
Dat ruitvormig patroon dat je ziet wanneer de cilinder nieuw is heb je nodig om de olie vast te houden en de smering te bevorderen.
Soms is het ook zo dat het lijkt alsof je door de nicasilwand heen zit maar dat je aluminiumslijtagesporen terug vind van de zuiger op de cilinderwand.
Die nicasilwand verslijt het snelst aan de uitlaatzijde omdat de zuiger door de roterende krachten als het ware tegen de cilinder aangedrukt wordt juist ter hoogte van de uitlaat, omdat er uitgerekend daar nog twee gaten in de cilinder staan (het uitlaatkanaal dus) is de oppervlaktedruk daar het hoogst.
Door het soms te snel opwarmen van de cilinder (veel gas geven bij een koude motor) durft de uitlaatspijl veel sneller opwarmen dan de rest van de cilinder omdat deze op korte tijd zeer warm wordt door de uitstromende uitlaatgassen en uitgerekend de warmte daar niet weg kan. De spijl komt dan bol te staan in de cilinder waardoor de oppervlaktedruk nog eens oploopt (je ziet dit op de zuiger wnneer je deze demonteert vind je een aftekening ter hoogte van de uitlaatspijl) en de nicasilwand daar het snelst slijt.
Wanneer het toch moest komen tot het her-nicasillen van je cilinder ben je het best af door vooraf de spijl een beetje "lam" te leggen met een grof stuk schuurpapier.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Jo
Jordy Laureyns
ama lites national champ
Berichten: 530
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Jordy Laureyns Di 26 Jan 2010, 13:27

welja
mijn uitlaatkanaal bestaat uit 2 openingen, met in een elk zo'n 'piston' van de powervalve
nu tussen die 2openingen is er nog een dun stukje wand, maar dat is al ferm aan het slijten..
de rest van mn wend ziet er nog heel goed uit eigenlijk

maar is dat niet gevaarlijk, dat bvb mijn segment gaat haperen aan die uitlaatpoort en alles in brokken smijt :?
0 x


Ed
Eddie Boot
ama sx 250 champ
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 22:29
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Eddie Boot Di 26 Jan 2010, 17:26

bij een 2 t waar een spijl in de uitlaatpoort zit is het raadzaam om in de zuiger 2 gaatje, te boren op de plaats waar de spijl zit . sommige zuigers hebben deze gaatje er al in en anders kun je deze het beste er inboren . mochten ze er al in zitten dan aan de buiten kant deze gaatjes een klein beetje soevereinen ( met een groter boortje het gaatje iets verzinken ) zodat deze de olie makelijker meeneemt . werkt supper en krijg je een veel beter (of eigenlijk juist net niet ) aftekening op de zuiger wand
0 x


supporting mark boot
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Nikasil cilinder honen of niet?

Berichtdoor Werner Castelyns Di 26 Jan 2010, 19:58

@ Jordy: Dat is de spijl die ik voorhad...

@ Eddie: In sommige zuigers staan inderdaad die gaatjes reeds in, zoniet is het zeker raadzaam om ze er in te zetten zoals je zegt.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be

Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 3 gasten

Aanmelden · Registreer