Ketting inkorten

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Ki
Kim Ackermans
peewee pilot
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 09:23
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Ketting inkorten

Berichtdoor Kim Ackermans Do 04 Mar 2010, 17:50

Ik zit op het voorlaatste streepje op de indicatorbalk dus als mijn ketting nog iets losser gaat zitten kan ik hem niet meer voldoende aanspannen. Mag ik daar een schakel afhalen of moet ik wachten tot ik echt helemaal achteraan zit op de indicatorbalk. Ik wil natuurlijk ook niet voorhebben dat hij straks te kort is.

Ik heb de ketting nagekeken en hij is nog niet versleten dus ik zou hem graag nog even opgebruiken.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Werner Castelyns Do 04 Mar 2010, 18:27

Kim Ackermans schreef:Ik zit op het voorlaatste streepje op de indicatorbalk dus als mijn ketting nog iets losser gaat zitten kan ik hem niet meer voldoende aanspannen. Mag ik daar een schakel afhalen of moet ik wachten tot ik echt helemaal achteraan zit op de indicatorbalk. Ik wil natuurlijk ook niet voorhebben dat hij straks te kort is.

Ik heb de ketting nagekeken en hij is nog niet versleten dus ik zou hem graag nog even opgebruiken.


Kort die maar in als uw wiel bijna helemaal achteraan staat, het kan geen kwaad. ;)
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Lu
Luc Smolders
mx2 wk rookie
Berichten: 278
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Luc Smolders Do 04 Mar 2010, 19:22

een skakel gaat niet het is altijd per twee
0 x


Gebruikersavatar
Davy Vanderhaeghen
ama lites national champ
Berichten: 535
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:37
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB
Locatie: USofMX

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Davy Vanderhaeghen Do 04 Mar 2010, 22:17

Als uw ketting al zover is gerokken, wordt het dan geen tijd voor een nieuw kettingsetje????
Beter voorkomen dan genezen, bij kettingbreuk is er veel kans dat ge ook nog carters moogt bijbestellen ;)
0 x


HONDA VANDEVELDE
racing by DIRK TANGHE
mx#41
you're never to old to be young and stupid!
Ki
Kim Ackermans
peewee pilot
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009, 09:23
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Kim Ackermans Vr 05 Mar 2010, 08:00

Ok, bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet meer juist hoeveel de ketting gerokken is sinds ze nieuw was. Maar het achterwiel stond zeker niet tegen de kortste stand.

Wat gebruiken jullie als leidraad om te zien wanneer de ketting aan vervanging toe is?
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 05 Mar 2010, 08:26

Als je de ketting op normale spanning legt op je motor, dan trek je in 't midden van het achtertandwiel de ketting achteruit (dus van de schakels af) en als je dan een hele tand ziet moet je ze vervangen.

Bij een nieuwe ketting en tandwielen heb je geen speling, bij een versleten ketting en tandwielen ruim een tand. ;)

Vroeger had je zo van die speciale kalibers die je op de ketting kon leggen, 'k weet niet of dat nog bestaat.
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Gebruikersavatar
Brian Antonissen
wk mister 875cc
Berichten: 2020
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 21:05
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Brian Antonissen Vr 05 Mar 2010, 11:53

Vervang je ketting samen met je voorste tandwiel (en best beide tandwielen eigenlijk).
Maar aangezien een achtertandwiel wat meer wordt vervangen: kijk naar je voorste tandwiel, is dat versleten, dan is je ketting ook versleten en vervang je best beide.
0 x


"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
Jo
Johan Cloots
mx all time winner
Berichten: 1419
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Lille

Re: Ketting inkorten

Berichtdoor Johan Cloots Vr 05 Mar 2010, 18:45

Als de tanden van voor en achter tandwiel neig scherp zijn en naar voor gebogen zijn dan is't tijd om nieuw te steken,meestal is de ketting dan ook versleten,daarbij ik zal nooit een nieuwe ketting op goed gebruikte tandwielen leggen,altijd alles nieuw.
0 x


Jokes33

Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden · Registreer