Minister Philippe Muyters:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wat zenuwachtig word. Ik
ben het niet met u eens. Er is volop beweging in dit dossier. Ik ben er vanaf het begin aan
begonnen. Maar degenen die hier denken dat het eenvoudig is, vraag ik om mij een terrein
aan te duiden, waar het ook gelegen is. Want elke keer als er een voorstel is, zijn er meer
tegenstanders dan voorstanders. Wie hier zit, is misschien fan van motorsport. Dat is echter
niet de algemene houding van de Vlaamse bevolking. Als er een draagvlak was, zoals hier
altijd de indruk wordt gewekt, waren de provincies de vorige keer wel gekomen met
terreinen.
Ik ben het ermee eens dat dezelfde partijen die hier pleiten voor de terreinen, op provinciaal
en gemeentelijk vlak zowel steun geven als tegenstand bieden. Laat ons alstublieft de
hypocrisie inzake de motorcrossterreinen stoppen. Ik zal zoeken naar terreinen, ik ben ermee
bezig, ik zal u direct een stand van zaken geven in zoverre die de motorcross ten goed komt.
Dat wil zeggen dat ik u geen details geef, want anders staat morgen iedereen op straat in die
buurten en dat is niet de bedoeling. Ik zal eerst zorgen voor een politiek draagvlak, want
vorige keer is het mislukt. Tussen haakjes: we hebben nog meer wereldtitels voor biljart en
wielrennen, maar we hebben er inderdaad ook voor motorcross. (Gelach)
Stop met in deze commissie te zeggen dat er een groot draagvlak is, dat we het overal
kunnen, want dat is niet waar! Degene die terreinen heeft, mag ze aan mij doorgeven.
Ondertussen weet ik het wel een beetje. Ik heb alle provinciebesturen gezien. We hebben een
bilateraal gesprek gehad met elk van de provinciebesturen: met Antwerpen op 5 februari, met
West-Vlaanderen op 9 februari, met Limburg, met Oost-Vlaanderen en met Vlaams-Brabant
op 22 februari. We hebben de besprekingen gehad met mensen van het kabinet Sport, het kabinet Ruimtelijke Ordening en het kabinet Leefmilieu en met de drie betrokken
administraties. En we hebben de bilaterale gesprekken gehad.
Als we willen dat er vooruitgang komt in dit dossier, dan kan ik u nu niet zeggen wat het
resultaat is per plaats. Als ik dat zou doen, dan is er morgen protest. Laat me nu doen wat we
de vorige keer hebben afgesproken. We hebben in kaart gebracht wat er vanuit de provincies
wordt aangeleverd. Dat is trouwens totaal verschillend, er zijn provincies die amper
meewerken en waar dat grote draagvlak duidelijk niet aanwezig is, en er zijn provincies die
wel goed meewerken en alternatieven naar voren schuiven. We hebben alles nu in kaart
gebracht. Dat betekent dat we principebeslissingen moeten nemen, ook op het niveau van de
Vlaamse Regering. Ik leg dit dossier voor en het is nu in bespreking op het niveau van de
Vlaamse Regering. Zoals afgesproken heb ik het op 3 maart doorgegeven. Laat me nu verder
werken binnen de Vlaamse Regering. Als we binnen de Vlaamse Regering een
principeakkoord hebben, kan ik opnieuw bilateraal contact opnemen met de provincies en kan
ik de provincies die moeilijk meewerken, dwingen om wel mee te werken om dan tot een
politiek draagvlak te komen.
Ik reken op iedereen die hier elke keer weer pleidooien houdt voor de motorcrossterreinen,
om in de eigen partij, overal te velde mee achter de voorstellen voor die motorcrossterreinen
te staan.
Bron: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/hand ... rlopig.pdf
Het blijft precies een beetje in men keel steken...
Een maatschappelijk draagvlak is een subjectieve meetvorm.
Als je vanuit de motorsport uitkijkt zijn die 400.000 mensen die in 1998 Everts en Tortelli op BRT volgde een groot draagvlak... Als ik kijk dat de locale voetbal club KSK Beveren (de gemeente betaalt hier spelers enz.) en dit voor een club met een aanhang van 2000-4000 mensen op een aantal van zo'n 46.000 Bevenaars WAAR IS HET MAATSCHAPPELIJK DRAAGVLAK daar?
En het blijkt ook een synoniem te zijn voor POLITIEKE ONWIL!